میزان خرید تضمینی گندم به پرداخت سر موعد مطالبات کشاورزان بستگی دارد

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: نحوه و میزان خرید تضمینی گندم به پرداخت سر موعد مطالبات کشاورزان بستگی دارد، همچنین حدود ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم را در دستور کار داریم که در صورت تحقق، به‌طور کامل از واردات گندم بی‌نیاز خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سال‌های اخیر کشور ایران در راستای تأمین نیازهای غذایی مردم، تأمین امنیت غذایی و نبود وابستگی به سایر کشورها در کالاهای اساسی به‌ویژه در زمینه گندم به‌عنوان قوت غالب مردم، موضوع خودکفایی در زمینه گندم را در دست اجرا دارد که در این زمینه موفقیت‌هایی از جمله خرید تضمینی گندم نیز حاصل شده است.

در این راستا عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از فروردین تا خرداد سال جاری بیش از پنج میلیون تن گندم تضمینی به ارزش ۸۸ همت خریداری شده که ۳۰ همت پرداخت شده و کشاورزان ۵۸ همت طلبکار هستند که در استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن، گلستان با ۹۸۰ هزار تن، فارس ۵۴۰ هزار تن، ایلام ۳۰۰ هزار تن بیشترین تولید گندم ثبت شد.

وی در ادامه افزود: میزان خرید تضمینی در مدت مشابه سال گذشته ۴۵۶۰ هزار تن بوده است که در سه ماهه نخست ۵۰۰ هزار تن نسبت به سال گذشته گندم تضمینی خریداری شده است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران طبق برآورد تصریح کرد: با توجه به شعار سال و همت کشاورزان تولید مطلوب گندم صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم.

هاشمی درباره میزان خرید گندم در سال جاری عنوان کرد: نحوه و میزان خرید تضمینی گندم به پرداخت سر موعد مطالبات کشاورزان بستگی دارد، همچنین حدود ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم را در دستور کار داریم که در صورت تحقق، به‌طور کامل از واردات گندم بی‌نیاز می‌شویم.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری و با اتخاذ سیاست‌های حمایتی، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی به‌عنوان مجری خرید و سازمان تعاون روستایی به‌عنوان مباشر خرید انتخاب شدند و کشاورزان با مراجعه به مراکز خرید گندم احداث شده محصول گندم خود را به فروش می‌رسانند که ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر تن گندم خریداری شده به‌عنوان کرایه حمل به کشاورزان پرداخت می‌شود.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران اظهار کرد: گندم‌های خریداری شده در انبارهای تعاون روستایی یا سیلوهای گندم نگهداری می‌شوند که بخش زیادی از سیلوها متعلق به بخش خصوصی است یا اینکه مستقیم به کارخانه‌جات آردسازی منتقل می‌شوند.

کد خبر 765639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.