تجهیز بیش از ۵۰ درصد اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری سطحی

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنا بر آمار، بیش از ۵۰ درصد اراضی کشاورزی کشور به انواع سامانه‌های آبیاری سطحی تجهیز شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی اظهار کرد: بنا بر آمار بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی به انواع سامانه‌های مدرن سطحی یا تحت فشار تجهیز شدند که بر این اساس ۳۵ درصد از اراضی آبی به انواع سامانه‌های تحت فشار و بیش از ۵۰ درصد اراضی آبی به انواع سامانه‌های سطحی مجهز است.

وی با بیان اینکه سال جاری اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، افزود: سال جاری با حمایت و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای سامانه‌های نوین آبیاری داریم که در صورت تخصیص ۱۰۰ درصد، امکان توسعه سامانه نوین آبیاری در ۵۰ هزار هکتار اراضی وجود دارد.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به ظرفیت خدمات فنی و مهندسی این امکان وجود دارد که سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شود، اما این امر منوط به تخصیص اعتبار است؛ از این‌رو بخشی از برنامه اتکا به اعتبار دولتی و بخش دیگر کمک از سایر نهادها همچون ستاد فرمان اجرایی امام (ره) است.

عباسی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های مدون سازمان بین‌المللی و مراجع علمی معتبر، اثرگذاری اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کاهش حجم آبیاری، ارتقای بهره‌وری و کاهش سایر نهاده‌ها غیرقابل انکار است و همواره طبق ارزیابی‌های صورت گرفته اجرای این سامانه در افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب و ۳۰ تا ۴۰ درصدی مدیریت اثرگذار است.

کد خبر 765380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.