بازنگری طرح تفصیلی شهرسازی و معماری اصفهان براساس شاخص‌های شهر اسلامی

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان از بازنگری طرح تفصیلی شهرسازی و معماری اصفهان براساس شاخص‌های شهر اسلامی ایرانی خبر داد.

محمد علی ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پس از بررسی بیش از دو هزار شاخص استخراج شده درباره شهر اسلامی ایرانی، ۴۳ شاخص کلان در این خصوص تعریف و طرح‌های تفصیلی کلان‌شهر اصفهان به چهار دسته شاخص‌های بدون ضابطه، شاخص‌های دارای ضابطه و مناسب، شاخص‌های دارای ضابطه، اما نیازمند تقویت و شاخص‌های بدون ضابطه تقسیم شد.

وی افزود: بر این اساس، نسبت به پیشنهاد ضابطه‌های تکمیلی و اصلاح ضوابط موجود، فرایندهای علمی و کارشناسی انجام شد که امیدواریم با طی مراحل تصویب در قالب بازنگری ضوابط معماری و شهرسازی شهر اصفهان با رویکرد اسلامی ایرانی برای تقویت فرهنگ، هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی، طراحی و ساخت‌وساز اقلیمی با مصالح بومی، حمایت از هنر اصیل و توسعه عدالت‌محور و اخلاق مدار گام‌های مؤثری برداشته شود.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان، تحقق کامل این هدف را مشروط به هم‌افزایی تمام نهادها و دغدغه‌مندان در حوزه آموزش و قانون‌گذاری دانست و گفت: دبیرخانه شهر اسلامی در حد بضاعت و در مشارکت با سایر سازمان‌ها، نهادها و اساتید حوزه و دانشگاه در این زمینه تلاش کرده است.

ظهرابی بازنگری و اصلاح ضوابط موجود بر اساس شاخص‌های شهر اسلامی ایرانی را راهکار اساسی در تحقق شهرسازی و معماری و سبک زندگی اسلامی ایرانی برشمرد و خاطرنشان کرد: تدوین ضوابط تشویقی و مهم‌تر از همه، تشکیل ساختار نظارت بر حسن اجرای این ضوابط منجر به تحول تدریجی وضعیت نامناسب شهرهای امروزی می‌شود.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از حکمت‌های اسلامی برای رفع چالش‌های شهرهای امروزی تعارضی با استفاده از دانش و فن‌آوری روز دنیا ندارد و شواهد تاریخی نیز نشان دهنده استفاده این نگرش از آخرین دستاورهای علمی در هر دوره و حتی پیشتازی خلاقانه در آن است.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان ادامه داد: ضرورت دارد که توجه برنامه‌ریزان در دو بعد ضوابط و معیارهای جاری حاکم بر شهرسازی و سیمای شهری به‌جای اقتباس صرف از الگوهای بیگانه، مطابق با تأکیدات «گام دوم انقلاب» باشد.

کد خبر 765309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.