به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، محمدرضا انگشتباف شامگاه _سهشنبه بیستونهم خرداد_ در آیین آغاز عملیات اجرایی قطعه پایانی تونل خط یک مترو قم در مجاورت مسجد مقدس جمکران که با هدف ایجاد زیرساختهای رفاه شهروندی و توسعه عدالت اجتماعی-توسعه حملونقل عمومی پاک برگزار شد، اظهار کرد: پروژه خط یک متروی قم سال ۹۰ به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء با هدف اتصال مناطق کمتر توسعه یافته شهرک کامکار به حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران آغاز شد.
وی افزود: به دلیل مسائلی همچون شروع همزمان پروژه مترو با منوریل، تحریمهای ظالمانه و محدودیتهای شدید منابع مالی در دولت و شهرداری، تا پایان سال ۹۵ پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۵ درصد بود. در این دوره بخشهایی از ایستگاه ولیعصر، ایستگاه بقیه الله و حفاری ۱۰ کیلومتر تونل مکانیزه و ۲ و نیم کیلومتر تونل سنتی انجام شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ به بعد با هدفگذاری که توسط شورای عالی فنی کشور انجام شد، پروژه در دو فاز که فاز نخست محدوده حدفاصل ابتدای جاده جعفریه به میدان مطهری به طول شش کیلومتر با دو ایستگاه مسافری و چهار ایستگاه عبوری و فاز دوم حدفاصل میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه مسافری و پنج ایستگاه عبوری، تعریف شد.
انگشتباف با بیان اینکه در فاز نخست اقدامات مهمی انجام شد که شامل استفاده از توان داخلی، بومیسازی بعضی تجهیزات، خرید تجهیزات پله برقی و آسانسور تا سال ۹۹ بوده است، اضافه کرد: با این وجود بالغبر ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه در پروژه مترو انجام شد.
وی ادامه داد: پایان سال گذشته و با توجه به تکمیل ایستگاههای مطهری و ایستگاه کشاورز و برقدار شدن پروژه از محل برق بالادستی ۲۳۰ کیلو ولت جاده سراجه، در صورتی که واگنهای قم توسط وزارت کشور تأمین میشد، آمادگی مسافرگیری وجود داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تاکید بر اینکه با توجه به پیشرفت فیزیکی مناسب فاز نخست از اواسط سال ۱۴۰۲ برنامهریزی لازم برای اجرای امور مرتبط با فاز دوم پروژه در دستور کار سازمان قطار شهری قرار گرفت، تاکید کرد: قرارداد سه ایستگاه مسافری نکویی، ولیعصر و ایستگاه مسجد جمکران که قطعه پایانی تونل کنار مسجد کلنگزنی شده است، بسته شد و امید است تا ظرف زمانبندی ممکن پروژه تمام شود.
انگشتباف تصریح کرد: برنامهریزی لازم برای اجرای فاز دوم پروژه مترو از جمله تکمیل صددرصدی سه ایستگاه مسافری، پنج ایستگاه عبوری، ۹ کیلومتر روسازی و زیرسازی، انعقاد قرارداد طراحی، تأمین سامانه سیگنالینگ و اجرای دو کیلومتر تونل سنتی انجام شده است.
وی عنوان کرد: با بازطراحی که سال گذشته توسط مشاور ذیصلاح مجموعه رهساز اتفاق افتاد، علاوهبر سبکسازی احجام و کاهش تملکات مورد نیاز، تاکنون بالغبر ۳۰۰ میلیارد تومان به نفع پروژه کاهش هزینه شد و با تأمین اعتبار سالانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری و دولت طبق زمانبندی انجام شده است و اتصال حرم مطهر به جمکران روی میدهد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم درباره تأمین واگنهای مترو قم گفت: با توجه به انعقاد قرارداد ۵۰ دستگاه واگن مترو به ارزش ۶۷ میلیون یورو توسط وزارت کشور در آینده نگرانی بابت تأمین واگن وجود ندارد و در جلسهای که بیستم اردیبهشت سال جاری به ریاست حضرت آیتالله شهید رئیسی انجام شد و وی بهصورت ویژه بر حل مشکل تأمین واگنهای متروی قم تاکید داشت.
انگشتباف تصریح کرد: با تدابیر و انجام مطالعات انجام شده، آینده ریلی شهر قم به گونهای برنامهریزی شد تا با حفظ یکپارچگی خطوط مترو و دسترسی به تمام مناطق شهری، هر سه خط ریلی مصوب از جمله خطوط یک و دو مترو و پروژه منوریل در ایستگاه شهید مطهری تبادل مسافر داشته باشد.
وی افزود: در پروژه متروی قم ۴۰۹ هزار مترمکعب بتنریزی معادل ۶۲ هزار دستگاه ماشین حمل بتن، دو میلیون ۲۰۰ هزار مترمکعب حفاری و خاکبرداری معادل ۲۷۵ هزار دستگاه کامیون حمل خاک، ۳۱ هزار تن آرماتوربندی، بیش از ۴۲۰ هزار مترمربع تملک و بیش از ۳۰۰ کیلومتر خرید و نصب کابلهای فشار قوی و متوسط اتفاق افتاده که روی هم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تا امروز در این پروژه ملی هزینه شده است.
نظر شما