حامد خسروی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه در شهر قم نزدیک به ۱۰۰ کشته ترافیکی وجود دارد که نیمی از حوادث مرتبط با موتورسیکلت است، مطالعاتی با عنوان «کاهش سوانح ترافیکی موتورسیکلت در قم» انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه جامعه هدف موتورسواران نیز بیشتر قشر جوان هستند و این وسیله بهطور کلی ناایمن است، افزود: در این زمینه مطالعاتی انجام گرفته است تا مشخص شود وضعیت کنونی چیست و چگونه میتوان شرایط را تغییر داد.
مدیرکل مطالعات حملونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: در این مطالعه پرسشگری از چند جامعه هدف صورت گرفت که از جمله موتورسیکلتسواران، پلیس راهور، اورژانس و پزشکی قانونی بودند و در کنار این مسئله بازدیدهای میدانی نیز صورت گرفت.
خسروی اضافه کرد: نتایج تحقیق نشان داد که یک بخشی از موتورسواران دید خوبی در شب نداشتند که دلایل مختلفی مانند چراغ موتورسیکلت یا کمبود روشنایی در معبر وجود داشت. این عوامل موجب شده بود ۴۰ درصد فوتیهای ناشی از حوادث مربوط به موتورسواران، در شب اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: در بخش راهکار پیشنهاد خوبی که شد این بود که کنار توسعه موضوع کلاه ایمنی که به نجات جان موتورسواران کمک میکند، استفاده از شبرنگ نیز مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل مطالعات حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه اگر این شبرنگها به موتورها نصب شود کمک زیادی در آشکارسازی در شب میکند، تاکید کرد: شبرنگها میتواند به ماشینها و موتورها نصب شود و این پیشنهاد مطرح شد تا تلفات در شب کاهش پیدا کند.
وی تصریح کرد: برای اجرای این پیشنهاد جامعه هدف مشخص شد تا موتورسواران به عنوان این جامعه مورد آموزش قرار بگیرند، بهخصوص جامعه دبیرستانیها به عنوان قشر بالایی از موتورسواران در این مطالعه مورد نظر هستند.
مدیرکل مطالعات حملونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: در این پروژه مطالعاتی تلاش میشود تا با آموزش و پرورش رایزنیهای مورد نظر صورت گیرد و آموزش ترافیکی به موتورسواران در دبیرستانها ارائه شود.
خسروی با اشاره به تعدد استفاده از موتورسیکلت بدون گواهینامه افزود: همین موضوع ضعف در آموزش ایمنی در این قشر را پررنگتر کرده است.
نظر شما