مدیریت مصرف برق برابر با کاهش رفاه نیست

مدیریت مصرف برق شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های به‌هم‌پیوسته بین صنعت برق و مشترکان آن است که به‌منظوربهینه‌سازی و منطقی‌کردن مصرف برق صورت می‌پذیرد، به این ترتیب هم عرضه‌کننده و هم مصرف‌کننده برق به سود بیشتری می‌رسند و سطح رفاه جامعه افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو (پاون)، بهینه‌سازی مصرف انرژی و اعمال مدیریت مصرف برق در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به صنعت برق است که دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه مطرح شده است.

مدیریت مصرف مجموعه‌ای از روش‌ها و راهبردهاست که به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی به کار گرفته می‌شود. واژگان مدیریت مصرف انرژی در مفهوم، دربرگیرنده همه اشکال و انواع انرژی است.

با این حال به دلیل گستره کاربرد انرژی الکتریکی در زندگی بشر که ناشی از مزایای متعدد آن بوده، قسمت عمده فرایندهای مدیریت مصرف مرتبط با مدیریت مصرف انرژی الکتریکی است. مدیریت مصرف برق شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های متصل بین صنعت برق و مشترکان آن به‌منظور تعدیل بار مصرفی مشترک است تا بتوان با کارایی بیشتر و هزینه کمتر به مطلوبیت یکسانی در زمینه مصرف دست یافت. به این ترتیب هم عرضه‌کننده و هم مصرف‌کننده برق به سود بیشتری در این زمینه دست خواهند یافت.

بنا بر اطلاعات به دست آمده از شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور، کاهش آلودگی زیست‌محیطی، صرفه‌جویی برای استفاده از منابع و جلب رضایت مشترکان از منافع ملی اجرای مدیریت مصرف است. از طرفی اجرای این مهم منافعی از قبیل کاهش هزینه‌ها، ارتقای کیفیت سرویس و خدمات دریافتی و ارتقای کیفیت و نگهداری تجهیزات را برای مشترکان فراهم می‌آورد.

در طول دهه گذشته، افزایش پیوسته در هزینه تولید برق، افزایش قیمت سوخت، رشد نامطمئن بار، محدودیت‌های مرتبط با محیط زیست و تعیین محل نیروگاه و نیاز به رشد معقول و کنترل شده برق، تعریف اهداف صنعت برق را دگرگون کرده است. به همین خاطر مدیریت مصرف برق در مقابل مدیریت تولید برق در دهه گذشته به صورت یک موضوع اساسی و جدی تبدیل شده است. در نتیجه برنامه‌ریزی صنعت برق از شکل یک مسئله کوتاه‌مدت برای کاهش پیک بار به صورت یک نگرش بلندمدت در جهت تخصیص منابع با در نظرگیری منافع بسیار برای صنعت برق، مشترکان و کلیت جامعه در آمده است.

مدیریت مصرف برق شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های به‌هم‌پیوسته بین صنعت برق و مشترکان آن است که به‌منظور بهینه‌سازی و منطقی‌کردن مصرف برق صورت می‌پذیرد تا بتوان با کارایی بیشتر و هزینه‌کمتر به بهبود اقتصاد ملی یاری شود، به این ترتیب هم عرضه‌کننده و هم مصرف‌کننده برق به سود بیشتری می‌رسند و سطح رفاه جامعه افزایش می‌یابد. پس مطابق تاکید وزیر نیرو مدیریت مصرف برابر با کاهش رفاه نیست، صرفاً برای مصرف بهینه انرژی الکتریکی است.

از طرفی مدیریت مصرف برق به دو صورت «مدیریت بار» و «صرفه‌جویی در انرژی مصرفی» قابل اعمال است. با توجه به اینکه در ایران در ساعات اولیه شب، وسایل روشنایی و لوازم الکتریکی خانگی نیز وارد مدار می‌شوند، در حالی که بیشتر مصرف‌کنندگان دیگر هنوز در مدار هستند، بار مصرفی به حداکثر مقدار خود (ساعات اوج مصرف) می‌رسد. در نتیجه مدیریت مصرف در جهت کاهش این قله بار و تعدیل آن باید بعضی مصارف را به ساعات دیگر شبانه‌روز انتقال دهد، از طرفی در طول شبانه‌روز باید با اعمال روش‌های مناسب و جلوگیری از اتلاف انرژی برق در جهت صرفه‌جویی در مصرف برق گام برداشت.

با وجود تعاریف مدیریت مصرف می‌توان نتیجه گرفت که صرفه‌جویی در انرژی مصرفی، مدیریت بار و ایجاد رفاه اجتماعی از مهم‌ترین خواسته‌های صنعت برق و مشترکان آن است. تنها در این حالت است که عرضه و تقاضا در صنعت برق به تعادل می‌رسد و رفاه حداکثری در جامعه شکل می‌گیرد.

کد خبر 764149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.