رخداد ۱۳۹ زمین‌لرزه در یک هفته اخیر / ثبت ۲ زلزله ۴.۳ ریشتری در فارس

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از نوزدهم تا بیست‌وپنجم خرداد، ۱۳۹ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که در این بازه زمانی شاهد رخداد دو زمین‌لرزه ۴.۳ ریشتری در استان فارس بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی نوزدهم تا بیست‌وپنجم خرداد، ۱۳۹ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۲۷ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۹ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و سه زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه هجدک در استان کرمان با رخداد ۹ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، چهار زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، دو زمین‌لرزه در اردبیل، ۹ زمین‌لرزه در اصفهان، یک زمین‌لرزه در ایلام، سه زمین‌لرزه در بوشهر، پنج زمین‌لرزه در تهران، چهار زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۵ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، هشت زمین‌لرزه در خراسان شمالی و سه زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، ۱۳ زمین‌لرزه در سمنان، ۱۴ زمین‌لرزه در فارس، ۲۳ زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کرمانشاه، دو زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، دو زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در گیلان، سه زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، چهار زمین‌لرزه در هرمزگان و ۱۴ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، قزوین، کردستان، لرستان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به کرمان با ۲۳ زمین‌لرزه و خراسان رضوی با ۱۵ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز شنبه، نوزدهم خرداد ساعت ۲۱:۰۳:۱۲ با بزرگی ۴.۳ ریشتر در اردکان استان فارس بود، همچنین روز پنجشنبه، بیست‌وچهارم خرداد ساعت ۱۵:۰۹:۰۰ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در قیر استان فارس ثبت شده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۱۹ خرداد

در تربت حیدریه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷ ریشتری و در قائمیه استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

بی کاه استان هرمزگان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری بی کاه، ۱۸ کیلومتری دهبارز و ۲۶ کیلومتری میناب این استان گزارش شد.

محمله استان فارس با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۲ کیلومتری محمله، ۳۲ کیلومتری افزر و ۴۵ کیلومتری خنج این استان به ثبت رسید. همچنین در این منطقه بار دیگر زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده است.

اردکان استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در عمق پنج کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۶ کیلومتری اردکان، ۳۴ کیلومتری کامفیروز و ۳۷ کیلومتری نورآباد این استان بوده است.

یکشنبه ۲۰ خرداد

افزر استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۸ کیلومتری افزر، ۳۶ کیلومتری محمله و ۴۱ کیلومتری قیر این استان گزارش شد.

در آلونیه استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

دوشنبه ۲۱ خرداد

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹ ریشتری و در راور استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

قصرشیرین استان کرمانشاه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۱ کیلومتری قصر شیرین استان کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری خانقین عراق گزارش شد.

کنارتخته استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۷ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۰ کیلومتری کنار تخته، ۱۵ کیلومتری خشت و ۱۷ کیلومتری کازرون این استان بوده است.

در بندرخمیر استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۳ کیلومتری بندر خمیر، ۴۳ کیلومتری کنگ و ۴۶ کیلومتری لافت این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۲۲ خرداد

در زرند استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر در عمق شش کیلومتری رخ داد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در چهار کیلومتری زرند، ۱۹ کیلومتری یزدانشهر و ۲۳ کیلومتری خانوک این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۲۳ خرداد

در برازجان استان بوشهر زلزله ۲.۵ ریشتری، در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۶ ریشتری، در یامچی استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ ریشتری، در انبارالوم استان گلستان زلزله ۲.۶ ریشتری و در بهبهان استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۶ ریشتری و در تایباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

دهلران استان ایلام با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۶ کیلومتری لرزید که کانون آن در ۳۲ کیلومتری دهلران و ۳۸ کیلومتری پهله این استان بوده است.

قیر استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در سه کیلومتری قیر، ۱۹ کیلومتری افزر و ۲۴ کیلومتری دوزه این استان به ثبت رسید.

جمعه ۲۵ خرداد

در راور استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری، در قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله ۲.۷ ریشتری، در ریز استان بوشهر زلزله ۲.۵ ریشتری و در قیر استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

کد خبر 763911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.