۵ نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود

معاون بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون پنج نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود. به علاوه، بسته تشویقی ۱۹ گانه‌ای تدوین و ابلاغ کرده‌ایم و مردم می‌توانند از این بسته و مزایای آن برای نوسازی خانه‌ها بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد آئینی در نشست امروز _ یکشنبه بیست و هفتم خرداد _ ستاد بازآفرینی شهری استان کرمانشاه، با بیان اینکه عنوان محلات محروم، محلات حاشیه و محلات با بافت ناکارآمد و … چندان مناسب نیستند، اظهار کرد: محلاتی که امروز با مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، زیرساختی و… مواجه‌اند، امروز و دیروز به‌وجود نیامده‌اند و محلاتی هستند که در چند دهه به‌تدریج ایجاد شده‌اند و نسبت به مناطق و محلات دیگر، محرومیت‌های بیشتری دارند.

وی بیان کرد: با توجه به این شرایط عنوان «محلات کم‌برخوردار» عنوان درست‌تر و دقیق‌تری است، چون این محلات به‌دلیل بی‌توجهی ما از دریافت برخی خدمات محروم شده‌اند و نسبت به سایر نقاط برخورداری کمتری از خدمات دارند.

معاون بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: راهکار رفع معضل این مناطق، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد، زندگی کند. راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم.

او با بیان اینکه ستاد بازآفرینی با هدف تقویت وضعیت محلات کم‌برخوردار در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند، افزود: این ستاد سه کارکرد داشته که شامل شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن در این محلات، محرومیت‌زدایی در حوزه خدمات و توانمندسازی ساکنان این محلات است.

تخریب ۱۰۰ هزار واحد فرسوده شهری در کشور

آئینی با اشاره به اقدامات مؤثر این ستاد در دولت سیزدهم، گفت: در این دولت چهار رکورد را به ثبت رساندیم که از جمله آنها تخریب ۱۰۰ هزار واحد فرسوده و صدور پروانه ساخت برای ۲۸۶ هزار واحد است. رکورد دیگر، بهره‌برداری از ۱۰۴ هزار واحد نوسازی‌شده در بافت‌های کم‌برخوردار است و اقدام دیگر، صدور پروانه نوسازی برای ۹۵ هزار واحد است که این اقدامات بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: در این دولت، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرده‌ایم که انگیزه کافی برای نوسازی بافت‌های فرسوده ایجاد شود، به نحوی که ساکنان این مناطق از تخفیف ۱۰۰ درصدی برای صدور پروانه ساخت برخوردار می‌شوند و اگر پول کافی برای نوسازی واحدشان ندارند، یا خودشان از تسهیلات استفاده کنند یا با افرادی که ساخت و ساز انجام می‌دهند شریک شوند و این افراد هم اگر پول کافی نداشته باشند، می‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون پنج نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود. به علاوه، بسته تشویقی ۱۹ گانه‌ای تدوین و ابلاغ کرده‌ایم و مردم می‌توانند از این بسته و مزایای آن برای نوسازی خانه‌ها بهره‌مند شوند.

وی به اقدامات دیگر در راستای رونق محلات کم‌برخوردار اشاره و با اشاره به آسفالت ۲۱۰۰ کیلومتر از معابر خاکی این محلات، افزود: برای اینکه بتوانیم تمام معابر خاکی باقی‌مانده در شهرها را آسفالت کنیم، به ۹۵۰ هزار تن قیر نیاز داریم.

تدوین بسته اولیه تشویقی بازسازی در بافت‌های تاریخی کشور

آئینی با تاکید بر ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده در محلات کم‌برخوردار، بیان کرد: این موضوع، با جان و سلامت ساکنان این مناطق سر و کار دارد. بنابراین درخواستم از مسئولان این است که فعالیت در این حوزه را نه فقط وظیفه صرف، بلکه یک ذخیره برای آخرت ببینند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکنند.

وی با اشاره به برخی مشکلات میراثی در زمینه احیای بافت‌های فرسوده در محلات کم‌برخوردار، گفت: بافت برخی از این محلات، تاریخی است که با محدودیت‌های میراثی برای ساخت و ساز مواجه شده‌اند. در همین راستا، مذاکراتی با وزارت میراث فرهنگی داشتیم و توانستیم به توافق‌های خوبی در این زمینه برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده، وزارت میراث فرهنگی را پای میز آوردیم و توانستیم اولین بسته تشویقی ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی را تدوین کنیم.

وی گفت: نمی‌توان با بافت تاریخی مانند بافت فرسوده، معمولی رفتار کرد و این بافت‌ها به جای تخریب، باید ترمیم و بازسازی شوند، اما در تلاشیم با استدلال‌های منطقی برخی محدودیت‌ها در این بافت‌ها را کاهش دهیم.

آئینی افزود: اکنون از بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده که در ۱۹ بند تدوین شده، ۱۷ بند آن در بافت‌های تاریخی قابل اجراست، اما باز هم بسته جداگانه‌ای در این زمینه تدوین کرده‌ایم.

تقدیر معاون وزیر راه از ۳ ابتکار کرمانشاه در احیای محلات کم‌برخوردار

وی اظهار کرد: کرمانشاه رشد بسیار خوبی در حوزه نوسازی مسکن در محلات کم‌برخوردار داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۱.۵ درصد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کشور در استان کرمانشاه، گفت: از ۱۷۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد، ۲۵۴۰ هکتار آن در استان کرمانشاه قرار دارد که در دو - سه سال اخیر، پیشرفت خوبی در زمینه احیا و نوسازی آن شده است.

وی به برخی ابتکارهای این استان در این حوزه اشاره کرد و با اشاره به احداث رینگ شهری، بیان کرد: احداث یک رینگ شهری در اطراف شهر که عمدتاً محلات کم‌برخوردار را به یکدیگر و به سایر نقاط شهر متصل می‌کند، نه‌تنها این محلات را از بن‌بست خارج می‌کند، بلکه عملاً به این محلات زندگی بخشیده است.

آئینی افزود: راه دسترسی، مهمترین رکن برای توسعه یک محله است و با این اقدام، بسیاری از این محلات فرصت رشد و توسعه می‌یابند.

وی دومین ابتکار استان را اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا مرحله سفت‌کاری ارزیابی و اظهار کرد: این کار موجب می‌شود نازک‌کاری با خود مردم سریع‌تر، با قیمت بسیار کمتر و با سلیقه خود آنها انجام شود که در پیشبرد پروژه‌ها نقش زیادی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سومین ابتکار استان، اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در نزدیکی محلات کم‌برخوردار است، طوری که این محلات هم بتوانند از خدمات و زیرساخت‌های این پروژه‌ها مانند مسجد، مدرسه و … بهره مند شوند.

کد خبر 763894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.