روبه‌رویی جهان با مازاد سرسام‌آور نفت

سازمان انرژی جهانی هشدار داده است که جهان تا پایان دهه جاری با مازاد نفتی سرسام‌آور روبه‌رو خواهد شد و در حالی که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای نفت قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد، ادامه سرمایه‌گذاری توسط تولیدکنندگان نفت تا آن زمان منجر به تولید روزانه بیش از ۸ میلیون بشکه اضافی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ روزانه بیش از هشت میلیون بشکه مازاد بر تولید نفت تهیه خواهد شد، زیرا تولیدکنندگان در حال سرمایه‌گذاری روی پمپاژ بیشتر نفت خام هستند.

با افزایش تولید شرکت‌های نفتی که توانایی اوپک پلاس را برای مدیریت بازار و تعدیل قیمت‌های نفت خام تضعیف می‌کند، جهان تا پایان دهه با مازاد نفتی سرسام‌آور معادل میلیون‌ها بشکه در روز مواجه خواهد بود. اولین بار نیست که بازارهای نفت با مازاد عرضه مواجه می‌شوند، اما یک نتیجه مهم این عمل فشار نزولی بر قیمت‌ها خواهد بود. در اصل ترکیب کاهش تقاضا و افزایش عرضه پیامدهایی اساسی برای شرکت‌های نفتی دارد.

روبه‌رویی جهان با مازاد سرسام‌آور نفت

صعود و سقوط تقاضای نفت تا پایان دهه

آژانس بین‌المللی انرژی سال گذشته اعلام کرد که جهان در ابتدای راه پایان دوران سوخت‌های فسیلی قرار دارد و تقاضا برای نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ تا قبل از پایان دهه در بحبوحه عرضه انبوه انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل‌نقلیه الکتریکی شروع به کاهش خواهد کرد.

در اصل تقاضا برای نفت قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود خواهد رسید که دلیل آن کاهش مصرف بنزین با گذار جهان به سمت خودروهای الکتریکی، گذار کشورهای خاورمیانه به‌ویژه عربستان سعودی به تغییر از نفت به انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق و نرخ رشد آتی پایین‌تر در چین مطرح شده است.

به‌دنبال این پیش‌بینی، هزینه سرمایه جهانی و میادین نفتی در سال ۲۰۲۳ به ۵۳۸ میلیارد دلار رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۹ در شرایط واقعی است و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به‌طور عمده توسط شرکت‌های نفتی دولتی در خاورمیانه و چین انجام شده است که هزینه‌های خود را به دو برابر میزان ۱۰ سال پیش افزایش دادند.

روبه‌رویی جهان با مازاد سرسام‌آور نفت

حدود ۶۰ درصد رشد تقاضای جهانی نفت طی ۱۰ سال گذشته تنها از چین بوده است، با این حال انتظار می‌رود رشد سالانه ۶ درصدی که این کشور آسیایی در این دوره ثبت کرده بود، به حدود چهار درصد در سال در دوره پیش‌بینی کاهش پیدا کند. محرک‌های آینده رشد نیز شامل حمل‌ونقل هوایی بیشتر و بخش پتروشیمی پررونق خواهد بود.

علاوه بر این انتظار می‌رود با افزایش تعداد رانندگان در جاده‌ها، مصرف بنزین در هند افزایش پیدا کند، اما تقاضای نفت در کشورهای عضو سازمان اقتصادی و توسعه که در سال ۲۰۰۷ به اوج خود رسید، تا سال ۲۰۳۰ به سطح سال ۱۹۹۱ کاهش خواهد داشت.

البته پیش‌بینی کاهش تقاضای نفت ممکن است با تغییرات نسبتاً جزئی در رویدادها از مسیر خارج شود. به‌عنوان مثال افزایش سالانه ۰.۳ درصدی در رشد تولید ناخالص داخلی جهان، کاهش سالانه پنج دلاری قیمت واقعی نفت، یا کاهش ۱۵ درصدی در عرضه خودروهای برقی هرکدام برای بازگرداندن مصرف نفت به رشد در پایان دهه کافی است.

این پیش‌بینی‌ها توسط سرمایه‌گذاران میادین نفتی محکوم شده است و آن‌ها نسبت به «آشوب انرژی در مقیاس بالقوه بی‌سابقه» در صورت توقف سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان در نفت و گاز جدید هشدار داده‌اند.

روبه‌رویی جهان با مازاد سرسام‌آور نفت

کد خبر 762837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.