«حافظه شهر» سرمایه فرهنگی آن است/ آینده را می‌توان با موزه شکل داد

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با بیان اینکه حافظه شهر سرمایه فرهنگی شهر است، گفت: افراد نگران میراث فرهنگی، همان افرادی‌ هستند که با نگاه خاص خود به آینده می‌نگرند، بنابراین با موزه می‌توان آینده را شکل داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیداحمد محیط‌طباطبایی در نشست حافظه و شهر، با تاکید بر لزوم حفظ حافظه شهری اظهار کرد: اصفهان شهری صنعتی است که از مصادیق آن در گذشته می‌توان به عصارخانه شاهی اشاره کرد، این آثار صنعتی تاریخی نیازمند حفظ هستند که نتیجه آن حراست از هویت شهر است و راهکاری برای آینده شهر ترسیم می‌کند.

وی افزود: در اصفهان تک بناهای بسیار با ارزشی وجود دارد که امروز همگونی لازم را با سایر بناها ندارند و برای ایجاد این همگونی باید خطوط اصلی شهر حفظ شود، همان کاری که در شهرهایی همچون لندن صورت گرفته است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: در هر دوره تاریخی نوآوری‌هایی وجود داشته است، اما نکته جالب اینکه هر یک از این دوران‌های تاریخی خط اصلی معماری را با یکدیگر حفظ کرده‌اند و این خطوط اصلی با تغییر اعصار و دوران‌ها تغییر پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه زاینده‌رود اکوسیستم اصفهان است و حاکمیت برای حفظ حافظه شهر باید این اکوسیستم را حراست کند، افزود: در گذشته نیز چنین بوده، اما به‌تدریج این امر فراموش شده است و نتایج آن، امروز معضلاتی همچون فرونشست را ایجاد کرده است.

محیط‌طباطبایی تصریح کرد: موزه برای آن‌هایی ارزشمند است که نگران آینده هستند نه گذشته؛ افرادی که نگران میراث فرهنگی هستند، همان افرادی که با نگاه خاص خود به آینده می‌نگرند، بنابراین با موزه می‌توان آینده را شکل داد.

وی با اشاره به جایگاه باغ زرشک در هویت تاریخی اصفهان خاطرنشان کرد: باغ زرشک، بخشی از یک باغ بزرگ تاریخی بوده و به درست یا غلط کارخانه‌ای در این مکان بنا شده است که فارغ از این، امروز هویت تاریخی شهر ما است و موظف به حفظ آن هستیم تا آینده را بسازیم.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با بیان اینکه در بررسی تاریخ بلدیه نتایج اقدامات شهرداری‌ها از گذشته تا امروز بررسی می‌شود، گفت: رویداد محور بودن موزه تاریخ شهرداری همین تجربیات را بر اساس اسناد و مدارک به نمایش می‌گذارد. اقدامات مثبت و منفی در حوزه‌های مختلف شهری، فرهنگی و اجتماعی در این تجربیات نهفته است و نشان می‌دهد که در گذشته چه وظایفی برعهده بلدیه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی گذشته ایران و اصفهان می‌فهمیم ما مردمی بودیم که از دسترنج خود استفاده می‌کردیم، ما هیچ وقت خام‌فروش نبودیم و موفقیت صنعت اصفهان حاکی از برتری مردم این شهر در بهره‌برداری از فرصت‌ها است.

محیط‌طباطبایی اظهار کرد: تاریخ شهر را اگر از نگاه مدیریت شهری بررسی کنیم به یاد می‌آوریم که مهمترین سطح در مدیریت شهری سطح فرهنگی و نازل‌ترین آن خدمات است؛ این مدل از مدیریت شهری مشکلات خود در دیگر حوزه‌ها را از طریق روش‌های فرهنگی رفع می‌کند و این بزرگ‌ترین و عالی‌ترین سطح از اقدامات شهرداری به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه حافظه شهر سرمایه فرهنگی شهر است، گفت: جمع‌آوری اسناد و مدارک اقدام مهمی در حفظ حافظه تاریخی شهر است و باید برای توسعه این گنجینه به‌صورت مداوم در تلاش باشیم.

کد خبر 762641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.