به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تبدیل گورستانها به بزرگترین مزرعه خورشیدی شهری در اسپانیا، فقرا قربانی گرما و بیآبی در هند، افزایش خسارت سیل آلمان و ایتالیا به علت زیرساخت نامناسب، تأثیر گرما بر گردشگری بارسلونا، رونمایی دبی از ۱۷ پروژه جدید تقویتی برای حملونقل، اعتراض بزرگ کشاورزان اروپایی پیش از انتخابات، توسعه خدمات شهری با پهپادها در دوبلین، کشف راهکار زیستمحیطی برای تجزیه پلاستیکها، مواجهه اقیانوسها با تهدید سهگانه گرمای شدید، اکسیژنزدایی و اسیدی شدن را در این بسته خبری شهرهای جهان ایمنا بخوانید.
تبدیل گورستانها به بزرگترین مزرعه خورشیدی شهری در اسپانیا
شهر اسپانیایی والنسیا قصد دارد گورستانهای خود را به بزرگترین مزرعه خورشیدی شهری تبدیل کند و شروع به استفاده از گورستانهای خود برای تولید برق تجدیدپذیر کرده است؛ این شهر قصد دارد این ابتکار بلندپروازانه را به بزرگترین مزرعه خورشیدی شهری در اسپانیا تبدیل کند. این شهر همچنین اعلام کرده است که تنها از LED برای روشنایی عمومی استفاده خواهد کرد.
والنسیا با نصب ۶۶۵۸ پنل خورشیدی در گورستانهای محلی که اکنون حدود ۸۱۰ مورد از آنها نصب شده است، درصدد راهاندازی بزرگترین مزرعه خورشیدی شهری اسپانیا است. این پنلها در مجموع بیش از ۴۴۰ هزار کیلووات برق در سال تولید خواهند کرد که صرفهجویی سالانه بیش از ۱۴۰ تن دیاکسید کربن منجر خواهد شد.
پروژه حاضر بخشی از مأموریت اقلیمی والنسیا ۲۰۳۰ است که یکی از دلایل اصلی انتخاب این شهر بهعنوان پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۴ محسوب میشود؛ هدف بلندمدت مأموریتهای آبوهوایی این شهر تولید ۲۷ درصد انرژی برای شهر از منابع تجدیدپذیر است.
فقرا قربانی گرما و بیآبی در هند
گرمای سوزان کشنده هند و کمبود آب، فقرای دهلی را متحمل بدترین شرایط بحرانی آبوهوایی کرده است که حیات آنها را تهدید میکند، محلههای فقیرنشین دهلی به آب شیرین دسترسی ندارند و از سوی دیگر در حال تحمل دمای ۴۹.۹ درجه سانتیگرادی (گرمترین دمای ثبتشده تا این لحظه) هستند.
به گزارش اداره هواشناسی هند، شمال غرب و مرکز هند حداکثر دمای بالای ۴۲ درجه سانتیگراد را تجربه کردهاند و این دما در بعضی از شهرها حتی از مرز ۵۰ درجه نیز عبور کرده است.
این روند مظهر آشکار تأثیرات فزاینده تغییرات آبوهوایی است و بر نیاز فوری به استراتژیهای سازگاری قوی و اقدامات پیشگیرانه در هند برای محافظت از حیات بهویژه در میان جمعیتهای آسیبپذیر از اثرات مخرب سلامتی چنین گرمای شدیدی تأکید دارد؛ در این میان بسیاری از مناطق فقیرنشین هند به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و این امر شرایط را برای آنها بسیار دشوارتر میکند.
محلههای فقیرنشین دهلی به آب شیرین دسترسی ندارند و از سوی دیگر در حال تحمل دمای ۴۹.۹ درجه سانتیگرادی (گرمترین دمای ثبتشده تا این لحظه) هستند؛ تابش آفتاب شدید به سقف حلبی کانکسهای ساکنان این منطقه و انتظار ناامیدانه آنها در تحویل آب آشامیدنی شرایط را برای این بخش از دهلی بسیار دشوار کرده است.
میزان مرگومیر ناشی از گرمازدگی نیز در این شهر بسیار زیاد و نزدیک به ۶۰ تا ۸۰ درصد است و افراد تنها در صورت دریافت مراقبتهای پزشکی فوری شامل خنک کردن سریع بدن میتوانند زنده بمانند؛ اکثر بیماران گرمازدگی بیمارستانها از جوامع فقیرتر هستند که کارگران چارهای جز گذراندن زمان طولانی در زیر آفتاب سوزان تابستان برای امرارمعاش خانواده خود ندارند.
افزایش خسارت سیل آلمان و ایتالیا به علت زیرساخت نامناسب
بارش شدید باران و جاری شدن سیل، بخشهایی از آلمان و ایتالیا را ویران کرد، این قبیل حوادث نشان میدهد که رویدادهای شدید آبوهوایی در حال افزایش هستند و با افزایش گرمایش جهانی بیشتر نیز خواهند شد.
بهدنبال فقدان دسترسی به زیرساختهای مناسب، سیل ناشی از بارش شدید بارانهای متوالی آلمان و ایتالیا را ویران کرد. به این ترتیب به صدها نفر از ساکنان توصیه شده است خانههای خود را ترک کنند؛ در حال حاضر نیز بخشهای جنوبی آلمان تحت هشدار سیل قرار دارد که بالاترین میزان آن مربوط به غرب سوابیا، آلگائو و بایرن شمالی است. در شهر آگسبورگ نیز بهدلیل بارندگی شدید و افزایش سطح آب وضعیت اضطراری اعلام شده است؛ پیشبینی میشود در ساعات آینده سطح آب در این مناطق بهشدت افزایش پیدا کند.
ایالتهای جنوبی باواریا و بادن-وورتمبرگ بهطور کامل زیر آب رفتهاند و در چندین منطقه وضعیت اضطراری اعلام شده است، بهویژه که پیشبینی میشود بارش باران شدیدتر شود؛ در بعضی از مناطق نیز خدمات اورژانس مجبور شدند ساکنانی را که در خانههایشان گیر کرده بودند، با هلیکوپتر نجات دهند.
ایتالیا نیز پس از بارش شدید باران دچار سیل شدید شد. طوفانها و بارندگیهای شدید بسیاری از مناطق شمالی ایتالیا را زیر آب برد. منطقه دریاچه کنستانس نیز تحتتأثیر قرار گرفته و در معرض خطر سیل قرار دارد، بنابراین به حدود ۱۳۰۰ نفر از ساکنان توصیه شده است که منطقه را تخلیه کنند؛ رودخانههای دانوب، راین و نکار نیز در معرض خطر طغیان قرار دارند و در سطح کشور خودروها همچون قایق در خیابانها شناور شدهاند و خدمات اورژانس از لنجها برای نجات مردم از خانههایشان استفاده میکنند.
تأثیر گرما بر گردشگری بارسلونا
بارسلونا برای اولین بار در چهار سال گذشته شاهد بارندگی مداوم بود که نشان میدهد طولانیترین خشکسالی کاتالونیا از زمان شروع رکوردها در حال پایان است. این امر ارمغان بازگشت رونق به فصل گردشگری را کشور را داد و از آنجا که مخازن آب آن را پر کرد، بارسلونا در طول می شاهد ورود هزاران گردشگر بود.
گردشگری یکی از بخشهای اقتصادی پیشرو برای بارسلونا و مناطق اطراف آن است که بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی محلی سال ۲۰۲۱ را بر عهده دارد و ۵.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کاتالونیا در سال ۲۰۲۲ را تشکیل میدهد؛ از آنجا که این صنعت برای اقتصاد شهر بسیار مهم است، بارسلونا بین دورههای متمرکز گردشگری در طول تابستان و استفاده از آب در بدترین ماههای خشکسالی، یک اقدام متعادلکننده بهکار میگیرد که نشان میدهد این شهر بهشدت مستعد کمبود آب است و صنعت گردشگری آن به استراتژیهای مدیریت بهتر آب نیاز دارد.
در این راستا دولت کاتالونیا نزدیک به ۲.۵ میلیارد یورو در آژانس آب کاتالونیا (ACA) برای مدیریت منابع آب و رسیدگی به خشکسالیهای آینده سرمایهگذاری خواهد کرد. این طرح که از سال جاری تا سال ۲۰۲۷ اجرا میشود. همچنین سال ۲۰۲۴ یک کارخانه آبشیرینکن شناور در سواحل بارسلونا نصب میشود که سالانه ۱۴ میلیمتر مکعب (۶ درصد از مصرف کلانشهر) آب تولید خواهد کرد.
رونمایی دبی از ۱۷ پروژه جدید تقویتی برای حملونقل
دبی از ۱۷ پروژه برای تقویت بخش حملونقل و اقتصاد خود با هدف ارتقای رقابت جهانی دبی بهعنوان یک مرکز مالی، تجاری و اقتصادی پیشرو و پشتیبانی از دستور کار اقتصادی دبی (D33) برای قرارگیری این شهر در میان یکی از سه شهر برتر اقتصادی در جهان رونمایی کرد.
سازمان راهداری و حملونقل دبی (RTA) از جزئیات استراتژی حملونقل زمینی تجاری و لجستیکی دبی ۲۰۳۰ رونمایی کرد که همراه با نقشهراه و پروژههای مرتبط، توسط شورای اجرایی سازمان دبی تصویب شده است. هدف این استراتژی دوبرابر کردن سهم مستقیم بخش حملونقل زمینی و لجستیک در اقتصاد امارات به ۱۶.۸ میلیارد درهم، افزایش نرخ پذیرش فناوری در زیرساختها تا ۷۵ درصد، کاهش انتشار کربن تا ۳۰ درصد و بهبود بهرهوری عملیاتی تا ۱۰ درصد است.
این استراتژی بر تنظیم و اداره بخش حملونقل تجاری در امارت متمرکز و هدف آن شناسایی فرصتهای توسعهای و نوآورانه در بخش حملونقل تجاری و لجستیک زمینی، همچنین اطمینان از این است که اهداف، قوانین و سیاستهای این بخش از طریق پروژهها و برنامههای مختلف قابل اجرا گنجانده شده باشد.
این استراتژی بر استفاده از دادهها و فناوری برای حمایت از توسعه شرکتهایی با پتانسیل بالا، همکاری با بخش حملونقل تجاری برای راهاندازی وسایل نقلیه مدرن با عملکرد بهتر و تشویق به اتخاذ روشهای نوآورانه و فناوریهای آینده تمرکز دارد.
اعتراض بزرگ کشاورزان اروپایی پیش از انتخابات
کشاورزان اروپایی در اعتراضی بزرگ پیش از انتخابات اتحادیه، مرز اسپانیا و فرانسه را مسدود کردند. دهها تراکتور از صبح روز دوشنبه تمام گذرگاههای اصلی بین اسپانیا و فرانسه را از ایرون در کشور باسک تا لاجونکرا در کاتالونیا، مسدود کردند و مقامات از ایجاد اختلالات بزرگ در مسیر تردد خودروها خبر دادند و از رانندگان خواستند که سفرهای خود را به تعویق بیندازند یا از وسایل حملونقل دیگر استفاده کنند.
اعتراضات کشاورزان پیامی به قانونگذاران در بروکسل و رأیدهندگان بالقوه آنها ارسال میکند و تنها چند روز پیش از انتخابات اروپا، بار دیگر موجب هرجومرج ترافیکی در این قاره شده است.
این اولین بار بود که یک تظاهرات فرامرزی، کشاورزان اسپانیایی و فرانسوی را با مجموعهای از خواستههای یکسان گرد هم آورد، اما همه اتحادیههای کشاورزی اروپا با آن موافق نیستند و حتی بعضی از اتحادیههای بزرگ کشاورزی در دو کشور، از پیوستن به این اعتراض امتناع و اعلام کردهاند که اعمال فشار بر رأیدهندگان درست قبل از انتخابات غیر قانونی است.
توسعه خدمات شهری با پهپادها در دوبلین
شورای شهر دوبلین اعلام کرد که نخستین استراتژی حرکت هواپیماهای بدون سرنشین و جابهجایی هوایی شهری (۲۰۲۴-۲۰۲۹) را با هدف افزایش انجام بعضی خدمات عمومی با گنجاندن فناوریهای جدیدتر پرواز راهاندازی میکند. برنامه شهر هوشمند شورای شهر دوبلین در خط مقدم توسعه استراتژی جابهجایی هوایی بدون سرنشین و شهری بوده است. این هدف، سرمایه ایرلند برای تقویت اقتصاد محلی با تشکیل یک اکوسیستم فناوری پهپاد پویا است که کسبوکارهای آیندهنگر را برای آزمایش راهحلهای جدید جذب میکند.
پهپادها نحوه انجام وظایف مختلف، از واکنش اضطراری و بازرسیهای زیرساختی گرفته تا نظارت بر محیط زیست و برنامهریزی شهری را متحول خواهند کرد. مزایای این اقدام برای کارکنان و شهروندان دوبلین بسیار زیاد و شورا متعهد است که دوبلین در خط مقدم این نوآوری شهری باقی بماند. با در نظر گرفتن این موضوع، شورای شهر دوبلین در حال ایجاد یک واحد پهپاد اختصاصی جدید برای متمرکز کردن عملیات هواپیماهای بدون سرنشین و پشتیبانی از واحدهای پذیرش این فناوری است.
کشف راهکار زیستمحیطی برای تجزیه پلاستیکها
قارچی در دریاها زندگی میکند که در صورت قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید میتواند پلیاتیلن پلاستیکی را تجزیه کند و قابلیت تجزیه پلیاتیلن آنها در روز حدود ۰.۰۵ درصد است. محققان انتظار دارند که تعداد بیشتری از این قارچهای تخریبکننده پلاستیک ساکن بخشهای عمیقتر اقیانوسها باشند. تاکنون چند گونه قارچ و باکتری در طبیعت یافت شده است که قابلیت تخریب و تجزیه پلاستیکهای اقیانوسها و دریاها را دارند.
محققان همچنین دریافتند که حضور نور خورشید حتی برای مدتی کوتاه برای این قارچ در فرآیند تجزیه بهعنوان منبع انرژی ضروری است. بنابراین قارچ کشفشده در اقیانوس تنها میتواند پلاستیکی را تجزیه کند که ابتدا در نزدیکی سطح شناور بوده است. با این حال از آنجا که مقدار زیادی از پلاستیکهای مختلف قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در لایههای عمیقتر فرو میروند، قارچ کشفشده نمیتواند همه آنها را تجزیه کند. بنابراین انتظار میرود قارچهای دیگری وجود داشته باشد که در حال تخریب پلاستیکها در بخشهای عمیقتر اقیانوس هستند.
مواجهه اقیانوسها با تهدید سهگانه گرمای شدید، اکسیژنزدایی و اسیدی شدن
تحقیقات جدید نشان میدهد با تشدید شرایط زیستمحیطی شدید و وارد آمدن فشاری زیاد بر حیات دریایی سیاره، اقیانوسهای جهان با تهدید سهگانه گرمای شدید، از دست دادن اکسیژن و اسیدی شدن مواجه هستند.
مطالعات حاکی از آن است که حدود یکپنجم سطح اقیانوسهای جهان بهطور ویژه در برابر سه تهدیدی آسیبپذیر هستند که به یکباره به آنها وارد شده است و توسط فعالیتهای انسانی مانند سوزاندن سوختهای فسیلی و جنگلزدایی ایجاد و تشدید میشود. این رویدادهای ترکیبی اکنون سه برابر طولانیتر و ۶ برابر شدیدتر از اوایل دهه ۱۹۶۰ در عمق ۳۰۰ متری اول آب اقیانوسهای آسیبدیده وارد شدهاند.
اقیانوسهای جهان به دلیل بحران آبوهوا در حال حاضر وارد یک وضعیت جدید شدهاند. گرما با از بین رفتن حیات دریایی در اقیانوس آرام همراه بوده که تأثیرات آن از سالها پیش دیده و احساس شده است. وقایع شدید اینچنینی به احتمال زیاد در آینده دوباره اتفاق میافتد و اکوسیستمهای دریایی و شیلات سراسر جهان را مختل میکند.
اقیانوسها از بشر در برابر میزان گرمایی که روی خشکی احساس میکند، محافظت کردهاند، اما این امر برای خود آنها بدون عواقب نبوده است. ترکیبی از کاهش سطح اکسیژن، افزایش اسیدی شدن و بالارفتن گرمای اقیانوسها نیز در پایان دوره پرمین (حدود ۲۵۲ میلیون سال پیش)، زمانی که زمین بزرگترین رویداد انقراض شناخته شده در تاریخ خود به نام مرگ بزرگ را تجربه کرد، مشاهده شد و سوابق فسیلی فعلی نشان میدهد همین الگو در انتهای دوره پرمین وجود داشته است که در آن حدود دوسوم از موجودات دریایی منقرض شدند.
نظر شما