به گزارش ایمنا، بازار مسکن یکی از پیچیده ترین و پرچالش ترین بازارهایی است که تنش و نوسانات زیادی را تجربه میکند. قوانین معاملات ملکی، ضوابط پیچیده حقوقی، دشواری های تنظیم قراردادها و مبایعه نامه ها از جمله مواردی هستند که خریداران، فروشندگان، مالکان و مستاجران را با چالش های فراوان مواجه کرده اند.
- بیشتر بخوانید:
سامانه املاک و اسکان + نحوه ثبت نام مستاجران، ورود به amlak.mrud.ir و آموزش ثبت اقامتگاه
سامانه خودنویس چیست؟
سامانه خودنویس khodnevis.mrud.ir، از سوی دولت با هدف نظارت بر بازار مسکن راه اندازی شده تا بنگاه داران و متقاضیان ثبت قرارداد املاک، استعلام اجاره نامه و اخذ کد رهگیری به صورت رایگان، به سایت سامانه مراجعه و پس از ثبت نام در سایت خودنویس املاک، از امکانات آن، بهره مند شوند. در سایت خودنویس تمامی قراردادهای املاک از سوی طرفین و همچنین مشاورین قابل ثبت و پیگیری بوده و کاربران با مراجعه به آن می توانند نسبت به ثبت اجاره نامه و دریافت کد رهگیری اقدام کنند.
ورود به سامانه خودنویس املاک khodnevis.mrud.ir
- ابتدا متقاضیان باید سامانه خودنویس املاک به نشانی khodnevis.mrud.ir را در مرورگر جستجو کرده و وارد صفحه اصلی آن شوند. در صفحه اصلی و از منوی بالا بر روی گزینه ورود کلیک کنند.
- سپس گزینه مربوط به ورود فرد حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنند.
- در ادامه به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت هدایت شده که باید از طریق وارد نمودن شماره تلفن همراه متعلق به خود، وارد این سامانه شده و فرآیند احراز هویت را طی کرده تا مجدد به سامانه خودنویس بازگردانده شوند.
- با طی کردن مراحل فوق و تکمیل احراز هویت در سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، کاربران وارد حساب کاربری خود در سایت خود نویس املاک شده و بدین ترتیب می توانند از تمامی امکانات این سامانه از جمله ثبت قرارداد اجاره نامه و استعلام کد رهگیری استفاده کنند.
نحوه ثبت قرارداد اجاره در سایت خودنویس املاک.
یکی از امکانات موجود در سایت خود نویس املاک، ثبت قرارداد اجاره نامه است. برای این منظور کاربران باید به سامانه khodnevis.mrud.ir مراجعه کرده و به صورت کاملاً رایگان و غیر حضوری، قرارداد اجاره خود طبق مراحل زیر ثبت کنند.
- ورود به سامانه خودنویس از طریق وارد شدن به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و احراز هویت در آن
- تعیین نقش به عنوان موجر، مستاجر، مشاور املاک یا شهود قرارداد
- وارد کردن اطلاعات مورد نیاز با توجه به نقش انتخابی در قرارداد
- انتخاب ملک مورد معامله (این ملک باید در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت شده باشد، در غیر این صورت ابتدا باید نسبت به ثبت ملک اقدام نمود)
- افزودن طرف مقابل قرارداد با وارد نمودن شماره تلفن همراه وی و وارد نمودن کد تایید ارسال شده به شماره او در سامانه خودنویس
- امضا قرارداد توسط طرفین
- افزودن شاهد (هر یک از طرفین باید یک شاهد را انتخاب و شماره تلفن همراه او را در سامانه وارد نمایند.)
- پایان فرآیند و صدور کد رهگیری قرارداد بعد از یک ساعت
استعلام کد رهگیری سامانه خودنویس املاک
تمامی قراردادهای اجاره ثبت شده در سامانه خودنویس املاک، یک کد رهگیری داشته و قرارداد در سایت خودنویس توسط آن کد رهگیری قابل مشاهده و استعلام است. استعلام کد رهگیری از سامانه خود نویس به صورت رایگان، غیرحضوری و شبانه روزی امکان پذیر بوده که نحوه انجام این کار در ادامه ارائه شده است.
- ابتدا کاربران باید سایت خودنویس املاک به نشانی khodnevis.mrud.ir را در مرورگر جستجو کرده و وارد لینک مربوط به آن شوند. در صفحه اصلی از منوی بالای صفحه بر روی گزینه استعلام کد رهگیری کلیک کنند.
- سپس در بخش استعلام کد رهگیری قرارداد یکی از سربرگ های استعلام از طرف فرد یا شرکت را انتخاب و با وارد نمودن اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه استعلام کلیک کنند.
- پس از آن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هدایت شده که باید از طریق وارد کردن شماره تلفن همراه متعلق به خود، وارد این سامانه شده و فرآیند احراز هویت را طی کرده تا مجدد به بخش استعلام کد رهگیری سامانه خودنویس املاک بازگردانده شوند. در این صورت می توانند استعلامات لازم را انجام داده و جزئیات ثبت قرارداد اجاره نامه مربوط به کد رهگیری وارد شده را مشاهده کنند.
هر قرارداد اجاره که در سامانه ثبت شده، یک کد رهگیری منحصر به فرد و خاص خود را دارد. استعلام کد رهگیری توسط مالک، مستاجر و مشاورین املاک قابل انجام بوده و یکی از مهمترین امکانات و خدمات موجود در سایت خود نویس املاک وزارت راه و شهرسازی کشور است.
نظر شما