اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفظ بناهای تاریخی و بازار شهر اراک

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری اراک از اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفظ بناهای تاریخی و بازار این شهر خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای در راستای حفظ و احیای بازار تاریخی در دست تنظیم است.

حسین منصوری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی، اظهار کرد: جلسه هماهنگی مرمت و رفع خطر از بازار تاریخی روز _یکشنبه سیزدهم خرداد_ سال جاری با حضور، هیئت امنای بازار، نمایندگان سراهای آقایی و حاج باشی و مسئولان مربوطه برگزار شد.

وی با اشاره به بیان مشکلات بازار تاریخی در این جلسه افزود: ورود خودرو و موتورسیکلت به داخل بازار، مرمت و ضرورت بام‌سازی و اجرای کاه‌گل پشت‌بام بعضی سراها برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، بهسازی سرویس بهداشتی‌های سراها، ساماندهی بساط‌گستران و رفع سد معبر در بازار، ضرورت استقرار عوامل نیروی انتظامی و پلیس در نزدیکی بازار در راستای تأمین امنیت و آسایش شهروندان از جمله مشکلات موجود در این مجموعه تاریخی است.

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری خاطرنشان کرد: شورای راهبری برای حفاظت و احیا بازار تاریخی با عضویت فرماندار شهرستان اراک، دادستان، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار اراک، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه و شهرسازی و اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و با مسئولیت فرمانداری تشکیل و طی جلسات برگزار شده مشکلات موجود در بازار اراک مورد بررسی قرار گرفته است.

منصوری زاده اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای در راستای حفظ و احیا بازار تاریخی در دست تنظیم است که پس از انعقاد تفاهم‌نامه، تمام دستگاه‌های عضو موظف به تأمین اعتبار و مشارکت در حفظ و احیای بازار بزرگ اراک خواهند بود.

وی تصریح کرد: در سال جاری و با مساعدت شهردار اراک و اعضای شورای اسلامی شهر، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت، حفظ، احیا و رفع خطر از مجموعه بازار بزرگ اراک و بعضی بناهای تاریخی در نظر گرفته شده است.

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری اراک ادامه داد: مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای مناسب‌سازی و کف‌فرش کردن گذرهای بازار مصوب شده و مراحل انتخاب پیمانکار و شروع پروژه‌ها طبق طرح‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دست اقدام است.

منصوری‌زاده تصریح کرد: یکی از این پروژه‌ها، مرمت و رفع خطر از سرای آقایی و حاج باشی و قسمتی از سرای نوذری است که نخستین جلسه هماهنگی و نحوه مشارکت مالکان و کسبه سراهای فوق در محل منطقه بافت تاریخی شهرداری و با حضور نماینده هیئت امنای بازار و نمایندگان سراهای مزبور تشکیل و نمایندگان بازاریان آمادگی کسبه بازار اراک را برای مشارکت در مرمت و رفع خطر و پرداخت قدرالسهم تعیین شده در شورای راهبردی به میزان ۳۰ درصد کل هزینه مرمت را اعلام کردند.

وی تاکید کرد: منطقه بافت تاریخی شهرداری اراک برای اجرای پروژه را در اسرع وقت و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی و همکاری بازاریان آمادگی لازم دارد.

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: اولویت شهرداری در اجرای پروژه‌ها، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان اجرا است که با استفاده از مصالح مرغوب و نظارت مؤثر و به‌کارگیری پیمانکاران مجرب، نیروی کار ماهر و جلوگیری از واگذاری کار به پیمانکاران دست دوم از سوی شهرداری و همکاری و مشارکت مؤثر بازاریان، این مهم محقق خواهد شد.

منصوری زاده ادامه داد: در این جلسه با درخواست نمایندگان هیئت امنای بازار و سراها مبنی‌بر واریز نصف ۳۰ درصد از هزینه مرمت و رفع خطر توسط کسبه بعد از اجرای پنجاه درصد پروژه و واریز باقی‌مانده سهم پس از تکمیل پروژه و مشخص شدن قیمت تمام شده کل پروژه به حساب شهرداری بافت تاریخی موافقت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: نمایندگان حاضر در جلسه خواستار مساعدت شهرداری در مرمت سرویس بهداشتی‌های بازار بودند و ما آمادگی برای مشارکت در بهسازی و مرمت تمام سرویس بهداشتی‌های سراهای بازار را داریم، به‌نحوی که انتخاب پیمانکار و تأمین هزینه‌های اجرا و تأمین مصالح از جمله ماسه و سیمان و حفر چاه در صورت نیاز بر عهده شهرداری و تأمین باقی‌مانده مصالح بر عهده نمایندگان سراهای بازار و خیران باشد، مشروط به اینکه امکان استفاده از سرویس بهداشتی‌ها برای عموم مردم امکان‌پذیر باشد.

کد خبر 760212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.