به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از اعلام تمایل نداشتن دولت بایدن برای اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای افزایش تحویل کمکهای بشردوستانه و پخش منظم آنها به منظور جلوگیری از بحران قحطی در نوار غزه، تیم بایدن پیشنهاد ساخت اسکله شناوری را در سرزمینهای اشغالی داد تا به وسیله آن محمولههای بشردوستانه از طریق دریای مدیترانه بار گرفته شود و به پناهجویان غزه تحویل داده شود.
اما به گفته پنتاگون، اسکله موقتی که ارتش آمریکا برای کمکرسانی به غزه ساخته بود، پس از آسیبهای ناشی از دریاهای مواج و آب و هوای متلاطم برای تعمیر جابجا شده است. سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع به خبرنگاران گفت که این سازه برای بازسازی به اشدود در جنوب سرزمینهای اشغالی کشیده خواهد شد.
به گزارش بلومبرگ، این شکست اخیر برای ایالات متحده یک هزینه حدود ۳۲۰ میلیون دلار رقم زد که تأثیر محدودی بر بحران وخیم انسانی در غزه داشته است.
جو بایدن، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا دستور ساخت اسکله را زمانی صادر کرد که گذرگاههای زمینی به غزه به دلیل جنگ رژیم صهیونیستی بسته شده بود و فشار بر دولت او برای انجام کاری برای کاستن از وخامت اوضاع انسانی در غزه افزایش یافت. از زمان آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه، بخش عمده جغرافیای این سرزمین به ویرانه تبدیل شده است.
پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، ماه گذشته به خبرنگاران گفت که در ابتدا، انبوهی از مردم ناامید، بیشتر کمکهای ارسال شده به اسکله را قبل از انتقال آن به نقاط توزیع، غارت کردند.
به گزارش هاآرتص، چهار کشتی که برای انتقال کمکها به اسکله استفاده میشدند توسط امواج به ساحل رانده شده و زمینگیر شدند. علاوه بر این، یکی از سربازانی که در عملیاتیسازی سکو حضور داشت حین یک حادثه کاری مجروح شد.
جان کربی، سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته به خبرنگاران گفت: این اسکله شروع به تأثیرگذاری بر کمکرسانی به غزه کرده است. او گفت که تاکنون ۱۰۰۰ تن متریک به آنجا ارسال شده است و آن را «یک رکورد چشمگیر» نامید، هرچند که این رقم هرگز با حجمی که در صورت باز بودن گذرگاههای مرزی میتواند با کامیون وارد شود، قابل مقایسه نیست.
علاوه بر این، مقامات دولت بایدن در لفاظیهای مرسوم خود به منظور گیج کردن مخاطب به جای استفاده از واحد مرسوم ارسال کمکهای در مسئله غزه که کامیون است، از واحد حجمی استفاده کرده که مبادا ماهیت ناکارآمد این اقدام و ضعف بایدن در برابر رژیم صهیونیستی نمایان شود. کربی درباره آسیبهای وارده به این سازه گفت: «طبیعت در اینجا حرفی برای گفتن دارد، و شرق مدیترانه، حتی در تابستان، میتواند مکانی بسیار ناهموار باشد.»
وبگاه خبری المانیتور درباره علت شکست این پروژه نوشته است که پنتاگون سعی داشته است این خرابی را کماهمیت جلوه دهد و اصرار دارند که ارتش ایالات متحده اسکله را مجدد نصب کند و جریان کمکها ادامه پیدا کند.
در ادامه این گزارش آمده است که سیستم اسکله شناور که بهطور رسمی با نام JLOTS (مخفف Joint Logistics Over-the-Shore یا تدارکات مشترک روی ساحل) شناخته میشود، قادر است حالتهای دریایی سبک تا متوسط را مدیریت کند. اما استفاده از آن در شرایطی فراتر از «وضعیت دو دریا» - یا بالا آمدن آب نزدیک به ۱ متر یا بالاتر - بر اساس دستورالعمل دکترین ستاد مشترک در مورد استقرار سیستم توصیه نمیشود.
شکست اسکله کمکرسانی جدیدترین شکست برای مدیریت جنگ توسط دولت بایدن است و این در حالی است که آژانسهای امدادی میگویند وضعیت اضطراری بشردوستانه غزه در حال افزایش است.
همزمان پنتاگون میگوید پرتابهای هوایی کمکهای بشردوستانه ادامه خواهد داشت، اما این نوع کمک و اسکله شناور موقت هرگز قرار نبودند جایگزینی برای محمولههای کمکهای فرامرزی شوند، زیرا بدون آن مردم غزه نمیتوانند غذای کافی دریافت کنند.
علاوه بر این، پنتاگون میگوید که حداقل یک هفته زمان میبرد تا اسکله JLOTS دوباره راه اندازی شود، اما بهصورت خصوصی، مقامات آمریکایی نزدیک به گفتوگوها در این باره زیاد مطمئن نیستند.
سامانتا پاور، مدیر آژانس پرحاشیه توسعه بینالمللی آمریکا یا USAID، این هفته گفت که با پیشروی رژیم صهیونیستی در محاصره رفح، وضعیت بشردوستانه در غزه بدتر شده است. پاور در نشستی مجازی به کمککنندگان بینالمللی گفت: «واقعیت این است که به دلیل عملیاتهای نظامی و جریان بسیار محدود کمکها از طریق گذرگاههای باقیمانده، سازمان ملل برای صدها هزار آواره که مکرر جابهجا شدهاند، منابع غذاییاش رو به پایان است.»
نظر شما