زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+ اینفوگرافی

ایستگاه مترو «باب الجواد علیه السلام» که قرار است محل تشرف زائران به حرم مطهر رضوی باشد، با مشارکت آستان قدس و توسط شهرداری به زیباترین ایستگاه مترو تبدیل خواهد شد. ایستگاهی با معماری سنتی و اصیل ایرانی و اسلامی که حال و هوای حرم را برای مسافران تداعی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، امسال سالی است که زائران می‌توانند با مترو به زیارت بارگاه نورانی امام هشتم (ع) مشرف شوند. از همین رو مدیریت شهری مشهد با تلاش شبانه روزی درصدد است تا وعده داده شده برای بهره برداری از فاز نخست خط ۳ مترو مشهد از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) را عملیاتی کند.

بر این اساس در روزهای ابتدایی امسال تست گرم این خط با انجام عملیات رفت و برگشت قطار روی ریل انجام شد و پس از این اقدام، عملیات ساخت ایستگاه‌های میدان شهدا، پایانه مسافربری و باب الجواد (ع) و دیگرفعالیت‌های ساخت این پروژه در حال انجام است، اما با توجه به اینکه ایستگاه باب الجواد (ع) مسیر اصلی تشرف به حرم مطهر رضوی از مترو است، شهرداری مشهد در اقدامی مشترک معماران شهرداری و آستان قدس را مأمور کرده است تا معماری این ایستگاه را همانند معماری داخل حرم مطهر رضوی طراحی کنند.

۱,۷۰۰ میلیارد تومان تا اتمام ۶ کیلومتر اول

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفتگو با ایمنا درباره آخرین وضعیت ساخت فاز نخست خط ۳ مترو مشهد پس از انجام عملیات تست گرم گفت: در ابتدای امسال عملیات تست گرم فاز نخست خط ۳ به طول شش کیلومتر از پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا میدان شهدا به صورت رفت و برگشت انجام شد و اکنون عملیات ساخت این خط در دو نوبت کاری در حال انجام است و عملیات ساخت ایستگاه‌های میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه نزدیک به برنامه زمان بندی و در وضعیت خوبی است و همه تلاشمان برای بهره برداری از این بخش خط ۳ مترو در سال جاری است.

کیانوش کیامرز با بیان اینکه برای تکمیل شش کیلومتر ابتدایی خط ۳ مترو اعتباری بین ۱۵۰۰ تا ۱,۷۰۰ میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود، تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌ها، مبالغ مربوط به اوراق مشارکت جدید از تیر یا مرداد امسال به حساب می‌آید و با توجه به این مبالغ، می‌توانیم تجهیزاتی مانند پله برقی و آسانسور را بخریم. البته تاکنون نیز تعدادی را سفارش داده‌ایم، اما بخش زیادی باقی مانده است.

پایان عملیات ریل گذاری تا تیرماه

وی تأکید کرد: سرعت پروژه ساخت فاز نخست خط ۳ بسیار خوب پیش می‌رود و در تیر، مرداد و شهریور امسال روزهای پرکاری را در پیش داریم و امیدواریم تزریق منابع مالی نیز به خوبی صورت گیرد. خوشبختانه ریل گذاری شش کیلومتر ابتدایی خط ۳ مترو از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) به صورت رفت و برگشت انجام شده است و فقط در این مسیر دو سوزن باید نصب شود که این سوزن‌ها بیست وپنجم خرداد به دستمان خواهد رسید و تا پایان تیرماه عملیات‌ها در بخش ریل گذاری به اتمام خواهد رسید.

پیشرفت ۸۰ درصدی سازه ایستگاه‌ها

کیامرز با بیان اینکه در بخش سازه‌ای ایستگاه‌ها با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی، در بخش تجهیزات با پیشرفت ۳۰ درصدی و در بخش معماری با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی رو به رو هستیم، ادامه داد: در موضوع ایستگاه باب الجواد (ع) مسائل مربوط به آستان قدس در حال انجام است. معماری این ایستگاه با مشارکت آستان قدس رضوی در حال انجام است و به نوعی این ایستگاه گران‌ترین ایستگاه از نظر معماری در خطوط قطارشهری مشهد محسوب می‌شود.

وی افزود: معمارانی که در حرم رضوی کار می‌کنند، در این ایستگاه نیز در حال فعالیت هستند و ایستگاه باب الجواد (ع) به نوعی طراحی خواهد شد که وقتی مسافر از قطار پیاده می‌شود، از همان ایستگاه احساس می‌کند که در حرم مطهر رضوی است. بهره برداری از خط ۳ نیز به پایان یافتن عملیات ساخت ایستگاه باب الجواد (ع) وابسته است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره دو ایستگاه دیگر نیز گفت: معماری ایستگاه پایانه مسافربری امام رضا (ع) براساس طراحی شهری انجام می‌شود و معماری ایستگاه میدان شهدا با توجه به ویژگی‌های این میدان برگرفته از پیکره اصلی میدان شهدا خواهد بود.

وی درباره آخرین وضعیت حفاری تونل‌های قطارشهری در خطوط ۳ و ۴ نیز گفت: با توجه به اینکه اکنون تمرکز پولی و عملیاتی ما در موضوع مترو، روی شش کیلومتر فاز نخست خط ۳ مترو است، سرعت حفاری در تونل‌ها کمی کند است، اما در عین حال کار در حال انجام است و اکنون دستگاه حفار خط ۳ نزدیک میدان امام علی (ع) است و دستگاه حفار خط ۴ نیز از چهارراه گاز عبور کرده است.

زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+ اینفوگرافی

کد خبر 759705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش GB ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    10 2
    ایکاش همه ایستگاه های مترو در مشهد همینجوری اولا معماری ایرانی داشته باشن و هم هر کدوم منحصر بفرد هم بودند
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      0 0
      ممنون از نظر جنابعالی ، در دوره جدید مدیریت شهری ان شاء الله همینگونه خواهد بود
  • جعفری IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    10 1
    خداوندبه همه خدمتگزاران توفیق بدهد موفق ومویدباشند
  • مهدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    10 0
    کاش به معماری ایرانی و اسلامی بیشتر شهرداری مشهد توجه داشته باشه تا معماری مدرن مثلا مشهدمقدس شهر امام رضا هست باید در شأن این شهر باشه
  • خانم موسوی IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    1 0
    لطفا اگه امکانش هست طبرسی جنوبی هم مترو بزنید طبرسی ۱ که میشه حرم
  • علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    0 0
    یا امام جواد
  • Soheila IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    0 1
    پس بقیه ایستگاه ها چی میشه اونایی که وسط گیر کردن مثل خیام و ابوطالب و...
  • حسن جمشیدی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    1 0
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما زحمتکشان شهر مشهد آقا این همه خط مترو و پروژه ساخته میشه من به عنوان یک پیمانکار اجرایی کانال های انتقال هوا بیکار هستم لطفا بابت کار در این پروژه ها و همکاری از من و امثال من استفاده کنید 09105141411 09356322439 حسن جمشیدی ....گروه صنعتی اتحاد