رتبه اول ایران در توسعه سامانه‌های پرتودهی/ فرایند پرتودهی به سلامت مواد غذایی کمک می‌کند

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: در شیب حرکت به سوی توسعه سامانه‌های پرتودهی، جمهوری اسلامی ایران صاحب رتبه اول است و در کمتر از سه سال، توانستیم ۳ منطقه را به ۱۲ منطقه افزایش دهیم و بنا داریم این تعداد تا پایان ماه جاری باز هم افزایش یابد و تا پایان سال از سایر سامانه‌ها رونمایی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید پژمان شیرمردی امروز _پنجشنبه دهم خرداد_ در مراسم افتتاحیه مجتمع پرتوفرآیند اصفهان اظهار کرد: امروز گرد هم جمع شدیم تا نقش کوچکی در ارتقای امنیت غذایی کشور داشته باشیم. امروز در دنیا حدود ۲/۵ میلیون نفر دچار ناامنی غذایی هستند و طبق آمار فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) حدود ۱۱ درصد از این افراد سوءتغذیه شدید دارند.

وی افزود: عدد قابل ملاحظه‌ای است که از ۸ میلیارد جمعیت کره زمین، ۲/۵ میلیارد آن دچار ناامنی غذایی هستند. به‌شخصه تا چند سال پیش این استنباط را می‌کردم که امینت غذایی بیشتر تکیه بر تولید دارد و تعریف آن را، دسترسی به‌هنگام و کافی به غذای سالم و برخی از شاخص‌های دیگر می‌دانستم و بیشتر به حوزه تولید فکر می‌کردم، اما امروز یکی از نکات مهمی که در امنیت غذایی باید به آن توجه شود، حوزه نگهداشت است که در سال‌های گذشته خیلی کم به آن توجه شده و بخش مهمی که می‌توانست به این موضوع ورود پیدا کند، سازمان انرژی اتمی بود.

معاون سازمان انرژی اتمی در بیان این‌که این سازمان چه کاری می‌تواند در ارتقای امنیت غذایی بکند، تشریح کرد: حوزه فناوری پرتویی یا فناوری هسته‌ای با دو انجام مأموریت اصلی، ارتقابخش امنیت غذایی و نگهداشت آن است؛ مورد اول، با تولید ارقام اصلاح‌شده می‌تواند ضمن ایجاد باردهی بیشتر در محصولات کشاورزی، آن‌ها در مقابل کم‌آبی مقاوم کند و دوم در نگهداری محصولات، یعنی با استفاده از پرتوها می‌توانیم بار میکروبی و حشرات را در محصولات کاهش دهیم و به‌نحوی مدت زمان انبارمانی را افزایش دهیم که علاوه بر کمک به اقتصاد کشور به سلامت غذایی هم کمک می‌کند.

شیرمردی خاطرنشان کرد: براساس آماری که WHO(سازمان بهداشت جهانی) می‌دهد، سالانه ۶۰۰ میلیون نفر به‌طور متوسط به دلیل غذای آلوده بیمار می‌شوند که این بیماری می‌تواند از یک شکم‌درد معمولی باشد تا بیماری سرطان؛ لذا با پرتودهی و حذف آفات از درون مواد غذایی، علاوه بر حفظ امنیت غذایی می‌توانیم ایمنی غذایی هم افزایش دهیم.

وی درخصوص برخی شائبه‌ها که درمورد خطرات پرتودهی مطرح می‌شود، بیان کرد: این فناوری، طرحی است که در دنیا و در حوزه تحقیقات ۱۰۰ سال و در حوزه صنعتی شدن ۷۰ سال است که تجربه دارد درحالی‌که در حوزه پزشکی زمان آزمایش بالینی یک دارو و بررسی و بروز اثرات آن نهایتاً ۳۰ است؛ لذا این حوزه تجربه صنعتی شدن دارد و از مراحل ابتدایی و آزمایش‌های بالینی عبور کرده و درمورد کارآمدی و اطمینان به آن بحثی وجود ندارد و باید یک قدم به سمت جلوتر حرکت کنیم و با استفاده از پرتوها میزان مواد شیمیایی و سمومی که خودشان باعث مشکلات بهداشتی می‌شوند را کاهش دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: امروزه وقتی صحبت از بیماری سرطان می‌کنیم، دیگر تعارف نداریم و باید مستقیماً به سمت حل مشکل برویم که استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم یکی از دلایل اصلی ایجاد سرطان است و یکی از روش‌های جایگزین می‌تواند استفاده از پرتوها باشد که مستندات بین‌المللی آن نیز وجود دارد.

وی در تضمین اطمینان‌بخش بودن محصولات پرتو داده شده، اشاره کرد: WHO، فائو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سند استانداردی را تحت عنوان کدکس آلیمنتاریوس (Codex alimentarius) تدوین و تصویب کردند که در این استاندارد پیشنهاد شده ۱۰ کیلوگرید دوز برای مواد غذایی برای استفاده مجاز است. ممکن است یک کشوری مثل آمریکای لاتین تا ۴۴ کیلوگرید هم دوز مصرف کند که این میزان دوز برای مأموریت‌های فضایی و فضانوردان استفاده می‌شود یا مثلاً آمریکا سه برابر دوز مُجازی که آژانس انرژی اتمی تعیین کرده، برای پرتودهی مواد غذایی و کالاهای کشاورزی کشورش استفاده می‌کند و در اصل استاندارد خودش را بالا برده است؛ بنابراین این اطمینان خاطر را می‌دهیم که بعد از پرتودهی، غذای سالم و باکیفیت را به مردم تحویل دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: از بُعد اقتصادی نیز طبق دستور رئیس محترم سازمان انرژی اتمی، از سال ۱۴۰۱ بامحوریت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان شروع به تدوین سندی کردیم که به دست شهید آیت‌الله رئیسی رونمایی شد و امروزه مبنای حرکت ما است که ۱۲ نقطه در کشور ایجاد بشود تا به‌وسیله این تعدد و گستردگی، هم بار هزینه‌ای آن را کاهش دهیم و هم بار ترویجش را افزایش دهیم؛ یعنی هم به‌نحوی با تبیین فواید آن برای مردم نقاط مختلف کشور با این فناوری آشنا شوند و هم به دلیل تعدد، می‌توانیم تعرفه‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: یکی دیگر از رویکردهایی که برای توسعه سامانه‌های پرتودهی دنبال کردیم، دخالت دادن بخش خصوصی بود، نگاهی که قبل از این در سازمان انرژی اتمی وجود داشت، براین اساس بود که این سازمان چون یک نهاد کاملاً حاکمیتی است و هر فعالیتی هم که انجام می‌دهد، با تصدی‌گری خودش صورت باید صورت گیرد کسی هم نباید دخالت کند، اما اکنون طبق سیاست مهم درهای باز و نوآوری‌های جدید که توسط معاون رئیس‌جمهور تبیین و به‌عنوان سرمشق فعالیت‌های سازمان قرار گرفت، اکنون ۴ سامانه در فاز اول را با بخش خصوصی قرارداد بستیم.

شیرمردی ادامه داد: البته چالش‌هایی هم وجود داشت از جمله اینکه این صنعت هنوز کاملاً معرفی نشده بود. همزمان مذاکره با بخش خصوصی کار تبیینی هم انجام دادیم که بخش مهمی از این کار را همکاران حوزه دیپلماسی و روابط عمومی سازمان انجام دادند که توانستیم آگاهی بخش خصوصی را ارتقا دهیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری بیشتری را جذب کنیم. فعالیتی که شاید خیلی‌ها از روی ترس بپرسند انرژی هسته‌ای چه کاری با غذا دارد؟ اما امروزه جایگاهی که در جهان داریم یک پیوند دوستی بین مردم و فناوری هسته‌ای و حوزه غذا برقرار شده و مفتخر هستیم که مردم کشور ما نیز همراهی کرده‌اند.

معاون سازمان انرژی اتمی بیان داشت: امروزه کشور چین در حوزه پرتودهی مواد غذایی پیشتاز است و با ۱۲۰ سامانه خود، حدود ۳۰ درصد از مواد غذایی پرتودهی شده دنیا را تأمین می‌کند؛ ایران نیز در سال ۱۹۸۵ با کشور چین اولین سامانه پرتودهی خود را راه‌اندازی کرد و باید در این حوزه بیشتر توسعه پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: در شیب حرکت به سوی توسعه سامانه‌های پرتودهی، جمهوری اسلامی ایران صاحب رتبه اول است و در کمتر از سه سال، توانستیم ۳ منطقه را به ۱۲ منطقه افزایش دهیم و بنا داریم این تعداد تا پایان ماه جاری باز هم افزایش یابد و تا پایان سال از سایر سامانه‌ها نیز رونمایی خواهیم کرد. در حوزه صنعتی اولین سامانه پرتودهی در دولت جدید را در سال گذشته و در قزوین راه‌اندازی کردیم و امروز نیز در حوزه کشاورزی و بر مبنای فوتون‌ها یا پرتوی گاما اولین سامانه‌ای است که راه‌اندازی می‌کنیم.

کد خبر 758600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.