به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شانزلیزه چنان نقطه عطفی در پاریس است که حتی آهنگهای زیادی نیز در وصف آن نیز خوانده شده است. با این حال، در سالهای اخیر این خیابان بهتدریج تبدیل به یک تله توریستی شده است، بهطوریکه جذابیت اولیه خود را برای ساکنان محلی به عنوان گذری پرجنبوجوش و پررونق از دست داده است و گویی تنها مکانی برای ارائه خدمات به گردشگران تبدیل شده است.
به همین دلیل است که کمیته مدیریت خیابان شانزلیزه، روز دوشنبه از طرحی رونمایی کرد که پیشبینی میکند ۲۵۰ میلیون یورو برای «جذاب کردن دوباره» این خیابان با هدف بازگرداندن شکوه سابق آن تا سال ۲۰۳۰ هزینه شود. این طرح تنها یک روز پس از آن ارائه شد که بخشی از شانزلیزه به یک فضای استراحت با مساحتی عظیم تبدیل شد و در جهان با عنوان بزرگترین پیکنیک جهان مورد توجه قرار گرفت.
با این حال، مشکل این خیابان در مورد یافتن راههای جدید برای جذب گردشگران نیست، بلکه این است که چگونه میتوان آن را برای خود پاریسیها جذابتر کرد. آمارهای ارائه شده توسط فرانس ۲۴ نشان میدهد که از تمام بازدیدکنندگان روزانه که از پیادهروهای خیابان عبور میکنند، کمتر از ۵ درصد ساکنان پاریس هستند.
در اصل شانزلیزه در طول سالها بیشتر به یک مرکز خرید در فضای باز تبدیل شده است که توسط فروشگاههای برند و مطرح دنیای مد تصرف شده است و به دلیل ترافیک مداوم در ۶ خط آن، به یک منطقه بسیار پر سر و صدا و شلوغ تبدیل شده است.
طبق طرح نوسازی شورای شهر که شامل ۱۵۰ پیشنهاد در ۱۸۰۰ صفحه است، یکی از اقدامات، کاهش تعداد خطوط مذکور به دو مورد است تا خیابان تا حد زیادی پیادهراه شود. این تغییر همچنین به معنی ماشین کمتر و افزایش دو برابری مسیرهای دوچرخه سواری است.
همچنین هدف دیگر این است که با افزایش ۱۲۰ درصدی میزان خاک قابل نفوذ، کاشت ۱۶۰ درخت و ایجاد یک هکتار فضای سبز و گلزارها، این خیابان را با گرمایش جهانی سازگار کنند و زیباترین مسیر پیادهروی در جهان را بسازند. ایجاد پارکلتهای گیاهی و المانهای آبی نظیر فواره نیز در این طرح گنجانده شده است.
این طرح در صورت اجرا میانگین دمای خیابان را تا هفت درجه کاهش میدهد و آن را به یک پناهگاه آب و هوا در طول موج گرما تبدیل میکند.
نظر شما