به گزارش خبرگزاری ایمنا، بزرگراه شهید چمران از سالهای گذشته دارای مشکلاتی از جمله ایمنی بوده که موجب تصادفات منجر به فوت میشود؛ قطع ارتباط خیابانهای شمال و جنوب بزرگراه از دیگر مشکلات این محدوده است که منجر شده دسترسیها زمانبر و ترافیک افزایش پیدا کند.
پیش از آنکه رینگ سوم ترافیکی شهر اصفهان اجرا شود، موضوع اتصال اتوبان چمران به رینگ مطرح شده است، البته از سال ۱۳۸۳ اجرای این پروژه و تعریض کندروها برای دسترسی کاربریهای مختلف که در محدوده وجود دارد، مطرح بود که به مرور انجام شد.
سال ۹۱ به دلیل گزینههای مختلفی که برای اجرا مطرح بوده است، مهندس مشاور انتخاب شد و بیش از ۲۰ گزینه مختلف از جمله پل و زیرگذر بررسی و در علم ترافیک شبیهسازی شد، از سوی دیگر معیارهای دیگر همچون هزینه جابهجایی درختان بررسی شد که سرانجام سال ۱۳۹۴ از میان ۲۰ گزینه به گزینه برتر رسید.
در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان دوباره این پروژه بررسی و گزینههای دیگری نیز مطرح و مشاور گرفته شد، همچنین پیشبینیها با اعداد و ارقام جدید و با رویکرد جدید انجام شد؛ در این راستا مطالعاتی انجام و بر اساس آن تاکید شد اگر تا پنج سال آینده تغییری در این محور انجام نشود، ترافیک در این محدوده دچار پسزدگی و شاخصها قرمز میشود.
رویکرد مهندسی ارزش در هشت معیار مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آن معیارها ایمنی، حفظ درختان و محیط زیست، آلودگی هوا، اثرات مردمی، روش و زمان اجرا و دید و منظر است که چهار گزینه آن در پروسه علمی و سریع انجام شد، نظرات تمام ذینفعان نیز احصا شد، در نهایت مدیران حملونقلی به گزینه اجرای دو جفت دوربرگردان و یک زیرگذر رسیدند.
پروژه زیرگذر شهید چمران پس از ۲۰ سال که تصمیمگیری آن در مدیریت شهر انجام نشده بود، شهریور سال گذشته در یکصدویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید، اما به دلایل مختلفی از جمله وجود حدود ۲۰۰۰ اصله درخت در این محدوده با مخالفت مقامات بالادستی و مشاوران مواجه شد.
مدیران به مطالعه ارزش نمیدهند و در فاز اجرا یا اجرا نشدن گرفتار میشوند
علی نادران، کارشناس حملونقل به خبرنگار ایمنا میگوید: در تمام پروژههای اجرایی یک نقطه ضعف کلیدی داریم که هر شخصی با اندکی کار مطالعاتی متوجه آن میشود؛ کاری که چند سال است انجام میشود، ابتدا تصمیمی گرفته میشود و سپس اعلام میشود که منشأ این تصمیم ممکن است یک گفتوگوی دو نفره یا بر اساس تصمیمات سایر شهرها و کشورها باشد و بدون اینکه متوجه شویم دلیل و نتیجه آن تصمیم چیست، بهعنوان مدیران شهری از آن الگوبرداری میکنیم.
وی میافزاید: در برههای از زمان تصمیم گرفته شده است که بزرگراه ساخته شود، به همه اعلام میشود که میخواهیم به سرعت وارد فاز اجرایی شویم، کمترین هزینه و ارزش را به شخصی تعلق میدهیم که مطالعات پروژه را انجام میدهد، هنگامی که پول و ارزش کمی برای مطالعه در نظر بگیریم، نظر مطالعهکننده در پروژه در نظر گرفته نمیشود یا کار مختصری را تحویل میدهد و یا مطالعه در اجرا در نظر گرفته نمیشود.
کارشناس حملونقل با بیان اینکه برای احداث یک تقاطع غیرهمسطح میلیاردها تومان برای مطالعات ساختمانی و سازهای هزینه میشود، اما امکانسنجی پیش از پروژه، هزینه زیادی ندارد، تصریح میکند: در مطالعات ارزش ساخت یک تقاطع یا تعریض بزرگراه نسبت به هزینه قطع درخت باید مشخص و سپس جایگزینی برای قطع درخت در نظر گرفته شود، همچنین ارزشگذاری باید فرایند داشته باشد و دید که آیا حفظ جان انسانها ارزش بیشتری دارد یا قطع درختان؟
وی تاکید میکند: اگر مطالعه جامع و کاملی انجام شود، جزئیات و اعداد استخراج میشود، معمولاً برای مطالعه هزینه کمی میکنیم و پس از آن چند برابر در اجرا هزینه میکنیم که موجب افزایش مدت اجرا میشود.
هیچ اشکالی ندارد که به مطالعه ارزش بدهیم، چرا که قرار است این اتوبان ۵۰ سال خدمترسانی کند
نادران خاطرنشان میکند: اگر به مطالعه، دقیق و بدون عجله ارزش بدهیم، تصمیمات خوبی خواهیم گرفت که در حوزه اجرا یا اجرا نشدن پروژههای حملونقل گاهی اوقات این اتفاق نمیافتد، زیرا ارزش لازم به مطالعه داده نمیشود.
وی با بیان اینکه در فرایند نظام فنی اجرایی کشور، اصطلاح «انتخاب مشاور» را داریم، ادامه میدهد: همچون پزشک که اگر شخصی بخواهد به او مراجعه کند، به ارزانی آن فکر نمیکند، بلکه به دنبال بهترین پزشک است و برای نوبت طولانی آن صبر میکند، برای انتخاب مشاور نیز باید اینگونه اقدام کرد و نباید در پی ارزانترین و سریعترین مشاور باشیم؛ پروژه خاص و پیچیدهای همچون بزرگراه شهید چمران که تعداد درخت زیاد و کشتههای ناشی از تصادفات زیادی و ابعاد ترافیکی و اجتماعی متعددی داشت، باید به مطالعات توجه شود.
کارشناس حملونقل خاطرنشان میکند: هیچ اشکالی ندارد که به مطالعه ارزش بدهیم، چرا که قرار است این اتوبان ۵۰ سال خدمترسانی کند، اما این ارزش را به مطالعه نمیدهیم و در اجرا موجب سردرگمی میشود؛ بنابراین اجرا یا اجرا نشدن پروژهها باید بر اساس مطالعات قوی حملونقل باشد.
نادران با تاکید بر اینکه این معضل تنها مختص شهر اصفهان نیست، میگوید: اصفهان یکی از شهرهای قدیمی و صاحب مطالعه و دارای دو دانشگاه مرتبط با رشته حملونقل و عمران است، این خطا در تمام شهرها اتفاق میافتد و اجتنابناپذیر است، چرا که مدیران ارزش به مطالعه نمیدهند و در فاز اجرا یا اجرا نشدن گرفتار میشوند.
ارتباط شمال به جنوب و ایمنسازی اتوبان چمران چالش اصلی است
محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: حدود ۲۰ سال در دورههای مختلف به وضعیت بزرگراه شهید چمران پرداخته شده است، چراکه یکی از اصلیترین مشکلات این بزرگراه ایمنی تردد در آن است.
وی میافزاید: به دلیل اینکه بزرگراه شهید چمران بهصورت همسطح است و ورودی و خروجیهای زیادی میان کندروها و تندروهای آن وجود دارد و دو طرف آن محلاتی قرار دارد که توسط بزرگراه قطع شده است، همچنین تردد عابران پیاده، عبور موتورسیکلت و ورود و خروجهای متعدد میان کندرو و تندرو، تصادفات منجر به جرح و مرگ بهوجود میآید که بزرگترین چالش است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به معضل ارتباط شمال به جنوب بزرگراه چمران میگوید: چند خیابان در شمال و جنوب این بزرگراه قرار دارد که ارتباط آنها بهصورت مستقیم وصل نیست و افرادی که بخواهند در خیابان آلمحمد یا سایر خیابانها ادامه مسیر دهند، باید وارد این بزرگراه شوند، مسافتی را طی کنند، سپس دور بزنند و مسیر را ادامه دهند.
نورصالحی با اشاره به راهحلهای مطرح شده برای رفع این چالشها تصریح میکند: یکی از راهحلها این است که بزرگراه وارد کد منفی شود، از تراز منفی استفاده شود و همچون بزرگراههای شهید خرازی و بزرگراه شهید ردانیپور یا خیابان امام خمینی (ره) بهصورت پل عبور کند که مزایا و معایبی دارد، اما موضوعی که سال گذشته مطرح شد راهحل بینابینی بوده است.
در حال حاضر طرح احداث زیرگذر شهید چمران از اولویت کنار گذاشته شده است، در حالی که همچنان نیاز به ایمنسازی دارد
وی ادامه میدهد: برای این پروژه از قبل مشاور در نظر گرفته شده بود و بیش از ۲۰ راه حل مطرح شد؛ موردی که از گذشته مورد توجه بود، این است که بخش عمدهای باید به زیر انتقال پیدا کند که بهصورت جدی مطرح شد و در بودجه نیز برای آن اعتبار پیشبینی شد، اما تعداد زیادی درخت باید قطع میشد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه میدهد: کمیسیون ماده ۷ که متشکل از شهرداری و قوه قضائیه است، باید به لزوم اجرای این پروژه مطمئن و موضوع در شورای ترافیک استان مطرح میشد، بنابراین تصمیمگیری تنها به عهده مدیریت شهری نیست و نظر شورای ترافیک نیز دخیل است.
نورصالحی با بیان اینکه در حال حاضر طرح احداث زیرگذر شهید چمران از اولویت کنار گذاشته شده است، در حالی که همچنان نیاز به ایمنسازی و راهحلی برای ارتباطات شمالی جنوبی دارد، تاکید میکند: اولویت فوری تا زمانی که مطالعات تکمیلی انجام شود، کنار گذاشته شده است تا جمعبندی نهایی انجام شود، البته هماکنون ایمنسازی در دستور کار قرار دارد.
تخصیص ۶۰ میلیارد تومان برای ایمنسازی بزرگراه شهید چمران
حمید آقایی، مدیرکل امور اجرایی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا میگوید: در حال حاضر اولویت بزرگراه شهید چمران ایمنسازی است که امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای ایمنسازی بزرگراه شهید چمران تخصیص داده شده است، افزود: این بودجه برای ایمنسازی رفیوژ میانی و کناری این بزرگراه در نظر گرفته شده است.
مدیرکل امور اجرایی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به احداث پلهای عابر پیاده غیرهمسطح تصریح میکند: برای تردد عرضی عابر پیاده تعدادی پل مکانیزه به پلهای عابر پیاده اضافه میشود؛ در طول مسیر سه کیلومتری بزرگراه چمران پنج پل عابر پیاده قرار دارد که یک پل دیگر اضافه میشود.
آقایی تصریح میکند: اولویت ایمنسازی رفیوژ میانی و کناری است تا بتوانیم مسیر عبور خودروها را ایمن کنیم، سپس ایمنسازی تردد عرضی عابر پیاده بهصورت غیرهمسطح است که در دستور کار قرار دارد و تلاش میکنیم سال جاری هر دو مورد انجام شود.
به گزارش ایمنا، زیستپذیری شهر با حفظ میراثهای شهری رابطه تنگاتنگی دارد؛ برای اجرای طرح زیرگذر بزرگراه شهید چمران باید ۲۰۰۰ درخت قطع میشد که خساراتی را در پی داشت، موضوعی که باید در مطالعات و اقدامات کارشناسی بهخوبی مورد توجه قرار میگرفت.
کارشناسان معتقدند که مطالعات مربوط به هر پروژه بهدرستی و توسط کارشناسان خبره انجام نمیشود و همین مسئله دردسرساز میشود.
گزارش از: سوگند پورکمالی
نظر شما