روز جهانی تنوع فرهنگی ۱۴۰۳ World Day for Cultural Diversity + تاریخچه و پوستر

روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه World Day for Cultural Diversity for Dialogue and Development هر سال ۲۱ می (۱ خرداد ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی تنوع فرهنگی و گفت‌وگو و توسعه World Day for Cultural Diversity for Dialogue and Development که به‌عنوان روز تنوع Diversity Day نیز شناخته می‌شود، هر سال برای قدردانی از تنوع فرهنگی بین کشورها، ایالت‌ها و مردم مختلف جهان در بیست‌ویکم می برگزار می‌شود. هدف این روز برجسته کردن غنای فرهنگ‌های جهانی و نقش حیاتی گفت‌وگوی بین فرهنگی در دستیابی به صلح و توسعه پایدار، همچنین راهی برای ترویج تنوع فرهنگی و برجسته کردن اهمیت آن در جامعه به‌عنوان عامل تغییر مثبت است و اهمیت جدی دارد. این حقیقت به تلاش‌های بسیار سازمان ملل متحد و یونسکو برای دستیابی به یکی از اهداف اصلی خود یعنی ارمغان صلح برای جهان منجر شده است.

روز جهانی تنوع فرهنگی و گفت وگو و توسعه ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر

روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه فرصتی برای تعمیق درک بشر از تنوع فرهنگی، ترویج و برجسته کردن اهمیت آن به‌عنوان عاملی برای شمولیت و تغییر مثبت است؛ بنابراین باید توسط کل جهان جشن گرفته شود، زیرا پذیرش تفاوت‌های یکدیگر یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای برقراری صلح میان مردم، کشورها و جهان است.

تاریخ روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه ۱۴۰۳

روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه هر سال در بیست‌ویکم می مصادف با یکم خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود تا گامی برای ارمغان صلح برای جهانیان باشد.

روز جهانی تنوع فرهنگی و گفت وگو و توسعه ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر

روزی برای ترویج صلح و تفاهم

روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه به بشر یادآوری می‌کند که ۸۹ درصد از تمام درگیری‌های کنونی در جهان در کشورهایی رخ می‌دهد که سطح پایینی از گفت‌وگوی بین فرهنگی دارند و برای ایجاد همکاری مؤثر و حفظ صلح، تقویت گفت‌وگوی بین فرهنگی باید در اولویت باشد.

بخش‌های فرهنگی و خلاق یک محرک قدرتمند برای توسعه در سراسر جهان محسوب می‌شوند. نیمی این بخش‌ها که بیش از ۴۸ میلیون شغل را در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد، در اختیار زنان است و ۶.۲ درصد از کل اشتغال موجود و ۳.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد. این بخش‌ها بیشترین تعداد جوانان زیر ۳۰ سال را به‌کار می‌گیرد و فرصت‌هایی شغلی متعددی را فراهم می‌کند.

روز جهانی تنوع فرهنگی و گفت وگو و توسعه ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر

تاریخچه روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه

به گفته سازمان ملل، سه‌چهارم درگیری‌ها در جهان جنبه فرهنگی دارد که البته امری عادی است، زیرا مردم تمایل دارند آنچه را که به آن عادت کرده‌اند به پذیرش یا تحمل موارد غیر، ترجیح دهند. در طول سال‌ها مداخلاتی برای مبارزه با این موضوع انجام شده و به ثمر نشسته است، اما برای دستیابی به تحمل صددرصدی تنوع فرهنگی نیازمند تلاش‌ها و آموزش‌های بیشتر است.

بعضی از این تلاش‌ها با تصویب اعلامیه جهانی تنوع فرهنگی توسط یونسکو در سال ۲۰۰۱ انجام شد که نیاز به افزایش ظرفیت فرهنگ به‌عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به رفاه، توسعه پایدار و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز جهانی را تشخیص داد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۰۲ در قطعنامه ۵۷/۲۴۹ خود، بیست‌ویکم می را به‌عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه اعلام کرد.

روز جهانی تنوع فرهنگی و گفت وگو و توسعه ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر

یونسکو در سال ۲۰۰۵ کنوانسیون حفاظت و ارتقای تنوع بیان فرهنگی را برگزار و در سال ۲۰۱۵ کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه فرهنگ و توسعه پایدار را برای کمک بیشتر به تنوع فرهنگی تصویب و اعلام کرد که توسعه پایدار به بهترین وجه می‌تواند با استفاده از پتانسیل خلاق فرهنگ‌های مختلف جهان و مشارکت در فعالیت‌های مستمر و گفت‌وگو برای اطمینان از بهره‌مندی همه اعضای جامعه از آن حاصل شود.

بخش‌های فرهنگی و خلاق به‌رغم سهم قابل‌توجهی که در جهان دارند، اغلب در سیاست‌های عمومی و همکاری‌های بین‌المللی به‌رسمیت شناخته نمی‌شود. بنابراین در سپتامبر ۲۰۲۲، هیئت‌هایی از ۱۵۰ ایالت برای برگزاری بزرگ‌ترین کنفرانس جهانی اختصاص داده شده به فرهنگ طی ۴۰ سال گذشته در مکزیک گرد هم آمدند و به اتفاق آرا اعلامیه تاریخی فرهنگ را تصویب کردند که فرهنگ را به‌عنوان یک خیر عمومی جهانی تأیید کرد و خواستار ادغام آن به‌عنوان یک هدف خاص در برنامه توسعه سال ۲۰۳۰ شد.

این اعلامیه مجموعه‌ای از حقوق فرهنگی از حقوق اجتماعی و اقتصادی هنرمندان تا آزادی هنری، حق جوامع بومی برای حفاظت از دانش نیاکان خود و حفاظت و ترویج میراث فرهنگی و طبیعی را تعریف می‌کند که باید در سیاست‌های عمومی مورد توجه قرار گیرند.

روز جهانی تنوع فرهنگی و گفت وگو و توسعه ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر

کد خبر 755878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.