مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید با جامعه محلی خود در روستا ارتباط و تعامل داشته باشند

مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: از طرفی مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای اینکه کسب و کار خود را دائمی کنند، باید با جامعه محلی خود در روستا ارتباط و تعامل داشته باشند و اقامتگاه آنها برای روستاییان رضایتمندی و منافع حداکثری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، ابوطالب قاسمی امروز _ یکشنبه سی ام اردیبهشت _ در حاشیه مراسم افتتاح سومین سمینار خانه‌های بوم‌گردی کشور به میزبانی کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در یک دهه اخیر، اظهار کرد: از حدود یک دهه پیش، اقامتگاه‌های بوم گردی با حمایت دولت به شکل گسترده‌ای توسعه پیدا کردند.

وی افزود: در آن زمان رویکرد اولیه بیشتر افزایش کمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی بود و از این نظر که توانستند باعث ماندگاری گردشگران در روستاها شوند، موفق عمل کردند.

به گفته مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری وزارت میراث فرهنگی در حال حاضر حدود چهار هزار اقامتگاه بوم گردی در کشور فعالند و هزار اقامتگاه دیگر نیز در حال راه‌اندازی هستند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در سال‌های گذشته اقامتگاه‌های بوم‌گردی از نظر کمی خوب توسعه پیدا کرده‌اند، اما به کیفیت آنها کمتر توجه شده است.

قاسمی لازمه ارتقا کیفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی را تقویت آموزش عنوان کرد و افزود: در آسیب‌شناسی‌هایی که طی یکی دو سال اخیر در حوزه گردشگری صورت گرفت، مسئله آموزش به عنوان یک دغدغه مهم در حوزه‌های مختلف گردشگری همچون اقامتگاه‌های بوم‌گردی خود را نشان داد، لذا مدیران اقامتگاه‌های بوم گردی ملزم شدند تا سرفصل‌های آموزشی که برای آنها در نظر گرفته شده بود را حتماً بگذرانند، اما متأسفانه نه میزان ساعات این دوره‌ها و نه محتوایی که در این سرفصل‌ها بود، مورد استقبال اقامتگاه‌های بوم گردی قرار نگرفت.

وی اعلام کرد: سرفصل‌های آموزشی که برای مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نظر گرفته شده بود، بیشتر برای کسانی مانند هتل‌داران مناسب بود که در صنعت گردشگری یک شغل دائمی دارند، در حالی که بیشتر کسانی که در حوزه اقامتگاه‌های بوم گردی فعالیت می‌کنند، این کار شغل دوم آنها به شمار می‌رود. از طرفی نوع این آموزش‌ها بگونه‌ای بود که محتوای آن برای واحدهایی که در روستاها بودند، کارایی چندانی نداشت.

مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: با توجه به این چالش تلاش کردیم تا یک سرفصل آموزشی را متناسب با نیاز اقامتگاه‌های بوم‌گردی و با همکاری و هم‌اندیشی با خود آنها تدوین کنیم که این اقدام صورت گرفت و از حدود یک ماه پیش این سرفصل‌ها اجرایی شده است.

وی افزود: این دوره‌های آموزشی می‌تواند نقش مهمی در ارتقا و توسعه کیفی خدمات اقامتگاه‌های بوم گردی داشته باشد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اقامتگاه‌های بوم گردی کشور در چه سرفصل‌هایی بیشتر به آموزش نیاز دارند، گفت: بازاریابی، تبلیغ کسب و کار و جذب مشتری از ضعف‌های مهم اقامتگاه‌های بوم گردی کشور به شمار می‌رود که باید در این زمینه آموزش‌های لازم را ببینند.

وی افزود: از طرفی مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای اینکه کسب و کار خود را دائمی کنند، باید با جامعه محلی خود در روستا ارتباط و تعامل داشته باشند و اقامتگاه آنها برای روستاییان رضایتمندی و منافع حداکثری داشته باشد.

مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری وزارت میراث فرهنگی در ادامه در رابطه با لزوم فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای جذب گردشگران خارجی هم گفت: در حال حاضر تعداد معدودی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور در بحث جذب گردشگران خارجی موفق بوده‌اند. اگر دیگر اقامتگاه‌ها هم می‌خواهند در این زمینه توفیقی داشته باشند، باید در بحث بازاریابی و ارتباط با آژانس‌های بین‌المللی فعالیت خود را افزایش دهند.

وی اضافه کرد: نماد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مسائل فرهنگی است و آنها می‌توانند اصالت فرهنگ ایرانی و میهمان‌نوازی ایرانیان را پررنگ‌تر جلوه دهند و این موضوع برای بسیاری از گردشگران خارجی که به این حوزه علاقمندند، می‌تواند جذاب باشد.

کد خبر 755042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.