تقویت حافظه شهری مهم‌ترین هدف فعالیت موزه شهرداری اصفهان است

موزه‌دار و کارشناس اموال فرهنگی و تاریخی گفت: تقویت حافظه شهری را در موزه شهرداری دنبال می‌کنیم، زیرا قصد داریم شهروندان را به تلاش برای حفظ و نگهداری داشته‌ها و همکاری در زمینه توسعه و پیشرفت شهر سوق دهیم.

نازله رحمانی در گفت‌وگو با خبر نگار ایمنا با اشاره به اهمیت موزه تاریخ شهرداری اصفهان اظهار کرد: از زمان آغاز این پروژه در تیم راهبردی موزه فعالیت داشته‌ام؛ گفت‌وگو پیرامون این پروژه حدود سه سال پیش آغاز شد و تا امروز که به این مرحله از کار رسیدیم، ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ثبت آثار و تهیه شناسنامه برای اشیای فرهنگی، حوزه تخصصی من به شمار می‌رود، افزود: سابقه کاری‌ام در حوزه اسناد و علاقه‌مندی به فعالیت‌های فرهنگی موجب شد از این پروژه استقبال کنم.

موزه‌دار و کارشناس اموال فرهنگی و تاریخی تصریح کرد: در شهرداری منابع بسیاری از مدارک، اسناد و اشیای مختلف همچون اشیای اهدایی از سوی کشورها و شهرهای خواهرخوانده اصفهان و اشیای مرتبط با مبلمان شهری وجود دارد که قابل بررسی است و بدون تردید در آینده اشیای دیگری نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد که این اشیا بیشتر جنبه معنوی دارند و بیانگر ارتباط شهر با افراد و مکان‌های مختلف و مناسبات شهری در زمینه تاریخ شهری است.

وی تاکید کرد: به‌رغم وجود آثار بسیار، به این نکته پی بردیم که یک شیء به‌تنهایی نمی‌تواند تمامیت فرهنگ و تاریخ اصفهان را به نمایش بگذارد، بلکه تنها می‌تواند بخشی از آن را در معرض تماشا قرار دهد. به همین دلیل با توجه به حساسیت‌هایی که وجود داشت، تصمیم بر آن شد که بر اساس شیء روایت را تعریف نکنیم. در واقع قصد داشتیم «روایت» سوار بر موزه باشد، به همین دلیل از عکس، اسلاید فیلم و نمایش برای بیان داستان موزه استفاده خواهیم کرد.

رحمانی با بیان اینکه اسناد، مدارک و اشیای مرتبط بسیاری وجود دارد که نیازمند نگهداری، حفظ و مرمت است و از نظر محتوایی نیز اهمیت بالایی دارد، به همین دلیل آن‌ها را به مخزن موزه انتقال خواهیم داد، تصریح کرد: نمایشگاه‌های موزه به دو دسته تقسیم خواهد شد؛ بخش اول مرتبط با نمایشگاه دائمی موزه و بخش دوم شامل نمایشگاه موقت است.

وی ادامه داد: نمایشگاه دائمی بر اساس روایت، به‌وسیله داستان، عکس و فیلم برگزار خواهد شد و سایر اسناد و مدارک مخزن نیز به صورت موضوعی برای نمایشگاه موقت انتخاب و به نمایش درخواهد آمد.

موزه‌دار و کارشناس اموال فرهنگی و تاریخی یادآور شد: در بخش اسناد نیز سایر همکاران فعالیت خود را دنبال می‌کنند و با راه‌اندازی وبگاه مرتبط کمک بسیاری به پژوهشگران خواهند کرد.

رحمانی گفت: تقویت حافظه شهری را در موزه شهرداری دنبال می‌کنیم، زیرا قصد داریم شهروندان را به تلاش برای حفظ و نگهداری داشته‌ها و همکاری در زمینه توسعه و پیشرفت شهر سوق دهیم.

وی تاکید کرد: می‌خواهیم مردم به‌ویژه نسل جوان بی‌اعتنا از کنار آثار و خیابان‌ها عبور نکنند و بدانند که این داشته‌های شهری چگونه به‌دست آمده است و آن را قدر بنهند. مردم باید تاریخ این شهر را بشناسند و بدانند که اصفهان در طول تاریخ چه فراز و فرودهایی داشته است و چگونه مردم با تلاش خود و همکاری بلدیه از پس مشکلات برآمدند؛ این همکاری سبب شد که امروزه اصفهان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهرهای دنیا باشد.

کد خبر 753866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.