به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی شیرازی و یادآور زحمات او برای زبان و ادبیات فارسی است. سعدی، چه در دوران زندگی و چه پس از مرگ، تأثیر شگرفی بر زبان و ادبیات فارسی گذاشته است، برای اثبات این ادعا همین بس که امروز با گذشت سالها، همچنان تکههای بسیاری از اشعار و حکایات او وِرد زبان ماست و آموزههای سعدی حتی راهشان را به ضربالمثلهای فارسی باز کردهاند.
سعدی شیرازی، شاعر و نویسنده پارسیگوی قرن هفتم هجری قمری است، همه آثار سعدی را، چه نظم و چه نثر، میتوان در کتاب کلیات او یافت، هر چند در بین آثاری که در این کتاب آمده است، بوستان و گلستان سعدی بیشتر از سایر آثار او شناخته شدهاند.
همه آثار سعدی شیرازی، چه نظم و چه نثر فارسی، در کتاب کلیات سعدی گردآوری شده است، از بین آثاری که در این کتاب آمده، گلستان به نظم و نثر مسجع و بوستان به نظم تألیف شده است، موضوع کتابهای بوستان و گلستان سعدی آموزههای اخلاقی است هرچند در میان سرودههای او غزلیات عاشقانه و عارفانه نیز به چشم میخورد، در میان مخاطبان فارسیزبان نیز کتابهای بوستان و گلستان سعدی به عنوان بهترین آثار سعدی شیرازی شناخته میشوند و با استقبال بالایی مواجه هستند.
باید بدانیم که سعدی شیرازی در زمانهای زندگی میکرد که اغلب شاعران و سخنوران به استفاده از انواع آرایههای ادبی و پیچیدگیهای زبانی روی آورده بودند، درست در همین دوره زمانی، سعدی شیرازی سادگی را برای زبان اشعارش انتخاب کرد، سادگیای که میتوانیم نمونههای آن را در اشعار رودکی و ابوالقاسم فردوسی ببینیم.
همین سادگی در عین پیچیدگی یکی از نقاط تمایز آثار اوست، سعدی شیرازی از تخیلی پیچیده بهره میبرد و این پیچیدگی را با سادهترین زبان در اختیار مخاطب قرار میداد.
ویژگی دیگری که در آثار سعدی شیرازی به چشم میخورد، ایجاز است، ایجاز یعنی خلاصهگویی و اینکه شاعر بتواند معانی بسیار را در لفظ کم بیان کند و سعدی شیرازی در این مورد هم استادی تواناست، این ایجاز را میتوانیم در گلستان و بوستان سعدی در حد اعلا ببینیم، همانطور که در حکایات مختلف، سعدی به جای بیان مقدماتی طولانی، بهطور مستقیم به سراغ اصل مطلب میرود و منظور خود را به صورت مستقیم و بدون آلایش بیان میکند.
سعدی؛ تأثیرگذارترین فرد روی ادبیات فارسی، پس از فردوسی
سعدی شیرازی، شاعر و سخنران ماهر قرن هفتم، بعد از فردوسی، تأثیرگذارترین فرد روی ادبیات زیبای فارسی است، او نه تنها یک شاعر چیره و بسیار ماهر بلکه سخنوری بینظیر نیز بود، سعدی شیرازی یکی از شاعرانی بود که علاوه بر بعد از حیات خود، در زمان حیات نیز بسیار پرطرفدار بود، این شهرت سعدی شیرازی تنها داخل ایران نبود و وی جهانگرد بود و به هند و آسیای صغیر بسیار سفر داشت.
آرامگاه سعدی، بنایی برگرفته از مقبرههای اسلامی
آرامگاه سعدی معروف به سعدیه محل زندگی و دفن شاعر برجسته پارسیگوی یکی از جاذبههای گردشگری شهر زیبای شیراز است. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنه کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد، در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شدهاند، از جمله مهمترینهای آن میتوان شوریده شیرازی را نام برد که آرامگاه وی به وسیله رواق به آرامگاه سعدی متصل شده است، آرامگاه شیخ مشرفالدین بنمصلحالدین سعدی شیرازی در تاریخ بیستم آبان ۱۳۵۳ در انجمن آثار ملی به ثبت رسیده است.
آرامگاه سعدی یک باغمزار است، یعنی مزار یا آرامگاه او با یک باغ دوره شده و در ترکیب با یک باغ طراحی شده است، آرامگاهی که شاید بتوان باغ را نشانه و نمادی از جهان پس از مرگ دانست.
قدمت آرامگاه سعدی به قرن هفتم بازمیگردد، تغییراتی که در بنای آن صورت گرفته اما فراوان بوده و این آرامگاه طی سالهای طولانی دستخوش تغییرات بسیار شده است، تغییراتی که گاه با ساخت و گاه با تخریب همراه بوده است. ایجاد دگرگونی در این بنا اما در نهایت به سال ۱۳۳۱ ختم شد و بنای سعدیه به دست محسن فروغی، معمار مدرنیستی که البته به تاریخ و فرهنگ ایران هم وفادار بود شکل گرفت، این بنا بر حسب پیشنهاد انجمن آثار ملی فارس و با تلاشهای علیاصغر حکمت شیرازی به فروغی سپرده شد تا در اردیبهشت سال ۱۳۳۱ به پایان رسید.
بر اساس پژوهشهایی که در زمینه بررسی بنای آرامگاه سعدی انجام گرفته است، این بنا مجموعهای از عناصر سنتی و مدرن را داراست که الگو و هندسه آن طرحی اقتباسی از مقبرههای دوره اسلامی است.
سعدیپژوهان در شیراز بر خوان سعدی مینشینند
در یکم اردیبهشتماه جلالی که «برگ سرخ از غم افتاده لالی» در شیراز جنتطراز سعدیپژوهان بر خوان سعدی مینشینند و هریک از ظن خویش یار او میشوند، همچنین برنامههای متنوع فرهنگی و هنری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار خواهد شد.
حمیدرضا قانعی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس میگوید: برنامههای روز سعدی با محوریت بینالمللی برگزار خواهد شد و طی گفتوگوهای صورت گرفته با رایزنهای فرهنگی کشورها علاوه بر شیراز و استان فارس، برنامههای پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسیگوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد.
وی میافزاید: برنامههای هفته بزرگداشت سعدی شیرازی با تلفیق رویدادهای فرهنگی، هنری، علمی و کودک و نوجوان برگزار میشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه میدهد: سال جاری، بخش علمی هفته گرامیداشت سعدی در فارس رونق بسیاری دارد و حدود ۱۵ سخنرانی علمی از سوی اساتید و سعدی پژوهان از جمله میرجلالالدین کزازی برای عموم مردم ارائه میشود.
قانعی با اشاره به جایگاه بلند سعدی در حفظ زبان و ادبیات فارسی، تصریح میکند: شورای پاسداشت زبان فارسی میکوشد تا مردم بیش از پیش از زبان فارسی بهره ببرند و یکی از اقدامات استفاده از نخبگان برای بیان غنای ادبیات فارسی برای مردم است.
سعدی با زبان حکایات و تمثیلهای خویش رهنمودی بر حقپذیری و انسانمداری است
کوروش کمالی، سروستانی مدیر مرکز سعدیشناسی میگوید: نخستین یاد روز سعدی در یکم اردیبهشت ۱۳۷۷ در شیراز برگزار شد، روزی که به یمن خوبیها و زیباییهای اندیشه سعدی چون شعر و نامش جهانگیر شد و همزمان با شیراز در برخی از شهرهای ایران و جهان دوستدارانش به جشن نشستند و از خوان حکمت و عشق و شورش خوشهها چیدند.
وی میافزاید: سعدی یگانهای است که سحر کلامش به غایت اعجاز دست مییازد و از آن روست که ذکر جمیلش در عوام افتاده، وصیت سخنش را که در بسیط زمین رفته، همچون شکر میخورند و رقعه منشآتش را چون کاغذ زر میبرند، سعدی بزرگ پیوسته به انسان عشق میورزد و همین عشق است که او را در جهان پرآوازه میسازد، بهگونهای که بازتاب افق اندیشهاش، بنیآدم را اعضای یکدیگر میداند و همگان را در آفرینش ز یک گوهر و چنین است که جهانگیر میشود، سعدی نیکگفتار و نیکپندار و ژرفبین است و با زبان، هنر، حکایات و تمثیلهای خویش رهنمودی است بر عدالت و دادگر، حقپذیری و انسانمداری.
مدیر مرکز سعدیشناسی در خصوص برنامههای علمی یاد روز سعدی اظهار میکند: علاوه بر برنامههای فرهنگی و هنری در بخش علمی استادان ارجمندی چون دکتر میرجلالالدین کزازی درباره «سعدی و رزمنامه»، دکتر اصغر دادبه درباره «نگاه شاعرانه سعدی به مسئله جبر و اختیار»، دکتر ضیا موحد درباره «سعدی، زبان و شخصیت» دکتر محمد نوید بازرگان درباره «چراغ آدمیت در دریچه باد»، دکتر زرین التاج واردی درباره «معرفت و محبت در نگاه سعدی و روزبهان»، دکتر محمدرضا خالصی درباره «نگاه هستیشناختی سعدی به دوستی» و دکتر معین کاظمیفرد درباره «ناظر معتبر در حکایت سعدی» سخن خواهند گفت.
علاوه بر این دفتر دوازدهم سعدیشناسی که چهلمین دفتر سعدیشناسی از سال ۱۳۷۷ تاکنون است، همزمان با یاد روز سعدی منتشر میشود و چهارمین نمایشگاه «سماع قلم» که بر اساس آثار سعدی توسط هنرجویان استاد معینخواه خوشنویسی شده است با حضور استادان یدالله کابلی و محمد حیدری در تالار حافظ برگزار خواهد شد.
به گزارش ایمنا، در کتاب تحقیق درباره سعدی اثر هانری ماسه آمده است؛ میراث معنوی سعدی برای فرهنگ ایران و جهان آمیزهای است از همه دستاوردهای نیکو و خردمندانهای که عقل جمعی بشر در آن روزگار بدان دست یافته بود. هند و ایران و جهان عرب و شمال آفریقا، قلمرو وی بود که اندیشه سعدی آنها را درنوردید و از هر بوستانی گلی چید تا گلستانی پررنگ و بوی فراهم آورد که امروز هم رایحه جانپرورش، مشتاقان بسیار دارد.
سعدی آئینهداری است که نه فقط صورت عصر خود را در آثارش باز میتاباند، بلکه با شناختی ژرف و دقیق چنان سیمایی از آدمی عرضه میدارد که همگان از توانگر و درویش و عارف و عامی میتوانند تصویر خویش را در آئینه کلام او ببینند و با بهره گرفتن از زیورِ آموزهها و اندرزهای او، خوی و خصلت و گفتار و رفتار خود را به زیبایی و کمال بیارایند.
نظر شما