به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «حیاط متحرک؛ راهکار لیتوانی برای رونق شهرها»، «تولید انرژی تجدیدپذیر و زیباسازی با توربینهای بادی خیابانی»، «تبدیل آب دریا به سوخت هیدروژنی در سنگاپور»، «آلمان میزبان بزرگترین ناوگان حملونقل تقاضامحور»، «کربنزدایی لندن با بهرهگیری از انرژیهای پاک»، «ساخت بزرگترین سلول سوخت هیدروژنی جهان در ژاپن»، «تردد پاک به معنای واقعی با موتورهای هیدورژنی پرقدرت» و «افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.
حیاط متحرک؛ راهکار لیتوانی برای رونق شهرها
حیاطهای متحرک یا مبلمان شهری منعطف اقدام ابتکاری پایتخت لیتوانی، ویلنیوس، برای تغییر فضای به اصطلاح مرده و بیرونق شهر به مکانی پویا برای تعامل اجتماعی شهروندان است. چندین سال پیش، شهرداری ویلنیوس تصمیم گرفت راهحلی نوآورانه را برای احیای محلههایی به کار ببندد که در بحبوحه همهگیری کرونا رونق خود را از دست داده بودند. در سال ۲۰۲۰، مقامات به اصطلاح «حیاطهای متحرک» را با هدف تبدیل یک خیابان معمولی به مکانی برای تعامل اجتماعی شهروندان در مناطق مختلفی در شهر نصب کردند.
این فضاهای شهری کوچک از یک سرپناه، نیمکت، گیاهان، اسکیتبرد و صندلی تشکیل شده بود و اکنون با گذشت چند سال، موفقیت این المانهای شهری ثابت شده است، بهطوریکه شهروندان در مناطق مختلف دیگر درخواست نصب این حیاطهای کوچک متحرک را کردهاند. هدف از حیاطهای موقت احیای یک فضای عمومی خاص از شهر و تبدیل آن به فضایی پویا است.
تولید انرژی تجدیدپذیر و زیباسازی با توربینهای بادی خیابانی
بهتازگی در آمریکا، توربینهای منحصربهفردی به نام آیریوا (Airiva) طراحی شده که برای تعبیه در خیابانها و ساختمانهای شهر مناسبسازی شده است. توربینهای آیریوا با هدف ایجاد جذابیت بصری لازم برای تناسب با محیطهای شهری طراحی شده است، چراکه نوع طراحی نقش معناداری را در ادغام آن در معماری و زیرساختهای مناظر شهری و حومهای ایفا میکند و به این ترتیب ورود و پذیرش انرژی پاک را به محلهای زندگی و کار نزدیکتر میکند.
توربینهای بادی آیریوا یک سیستم انرژی بادی مدولار است. این سیستم انرژی، در حال حاضر تنها بهعنوان یک نمونه اولیه، دارای تیغههای عمودی دو متری از جنس پلاستیک تزریقی با شکل مارپیچ مجسمهای بهجای پروانهای است که بهطور معمول در توربینهای بزرگ مزارع بادی دیده میشود. هدف شرکت سازنده استفاده از ۸۰ درصد مواد بازیافتی پس از شروع تولید است.
آیریوا تولیدکننده نوعی انرژی پراکنده است و به شیوهای از تولید انرژی اشاره دارد که روی پشتبامها، باغها یا سایر مکانهای کوچک برای استفاده توسط مالکان یا ساکنان مناطق حاشیهای اطراف اتفاق میافتد. این سیستم برای استفاده در مکانهایی مانند فرودگاهها، ساختمانهای تجاری و کنار جادهها در نظر گرفته شده است.
سیستم انرژی بادی آیریوا با سایر سیستمهای انرژی تجدیدپذیر تکمیل میشود و همزمان با آنها برنامههای کاربردی برای انرژی باد توزیعشده را گسترش میدهد.
تبدیل آب دریا به سوخت هیدروژنی در سنگاپور
بزرگترین تأسیسات جهان برای تبدیل آب دریا به سوخت جایگزین برای حذف سوختهای آلاینده همچون گاز و نفت در سنگاپور در مرحله ساخت قرار گرفت. یک استارتآپ مستقر در کالیفرنیا در حال آزمایش فناوری جدیدی است که دیاکسیدکربن را بهطور همزمان از اقیانوس و هوا حذف و در عین حال هیدروژن را بهعنوان جایگزین سوخت تولید میکند. این شرکت شروع به ساخت یک کارخانه جدید در سنگاپور کرده است تا بهمنظور جبران آلودگی، روند حذف کربن خود را افزایش دهد. نیروگاه پس از اتمام، ظرفیت جذب سالانه چهار هزار و ۲۳ تن دیاکسیدکربن را خواهد داشت و بیش از ۱۰۰ تن هیدروژن تولید خواهد کرد.
فناوری این استارتآپ اول با کمک به بیرون کشیدن دیاکسیدکربن از هوا و اقیانوس و دوم با تولید هیدروژن، به دو روش به سیاره زمین کمک میکند که هر دو بسیار مهم است، زیرا دیاکسیدکربن بیش از حد موجب گرم شدن بیش از حد زمین میشود و هیدروژن نوعی سوخت است که بهاندازه سوختهای کثیف مانند نفت یا گاز آلودگی ایجاد نمیکند.
استارتآپ حاضر با تنوع بخشیدن به منابع انرژی پاک، کاهش آلودگی کربن و تقویت نوآوریهای فناوری، مسیری ملموس به سوی آیندهای پایدار را نشان میدهد و به سمت نوآوریهایی در حرکت است که زندگی بشر را بهبود میبخشند و سیاره زمین را نجات میدهند.
آلمان میزبان بزرگترین ناوگان حملونقل تقاضامحور
شرکت حملونقل دولتی آلمان از انعقاد قراردادی با یک شرکت نرمافزار حرکتی بهمنظور تأمین نرمافزار پاسخگو برای تمام خدمات حملونقل تقاضامحور دیجیتال تا سال ۲۰۲۷ خبر داد. این پروژه بزرگترین ناوگان تقاضامحور در آلمان را با حداکثر ۵۰۰ وسیلهنقلیه فراهم میآورد که توسط دولت آلمان تأمین میشود. پیش از این نیز آلمان پروژهای را در آوریل به مرحله اجرا گذاشت که تعداد شاتلهای انعطافپذیر را از پنج به ۲۵ وسیله نقلیه افزایش داد.
آلمان از وجود سه سرویس حملونقل محلی با قابلیت رزرو فوری و منعطف خبر داد که با نرمافزار جدید قابل دسترسی است و به توسعه بیشتر حملونقل عمومی در استانهای این کشور کمک میکند. در حال حاضر مسافران میتوانند در بیش از پنجهزار ایستگاه مجازی و فیزیکی در آلمان از وسایلنقلیه عمومی تقاضامحور برخوردار شوند و ۹۹.۸ درصد رزروها از طریق برنامه نرمافزاری جدید قابل انجام است.
کربنزدایی لندن با بهرهگیری از انرژیهای پاک
لندن گامهای سبزی را به سمت بهرهگیری از انرژیهای پاک و کربنصفر شدن خالص برداشته و در این راستا از راهاندازی یک شرکت بزرگ بهمنظور تمرکز بر انرژیهای تجدیدپذیر و تأمین انرژی پاک برای شبکه برق شهر خبر داده است.
بزرگترین شرکت برق ژاپن از راهاندازی یک شرکت زیرمجموعه عظیم در لندن بهمنظور تمرکز بر انرژیهای تجدیدپذیر خبر داده است. این شرکت برنامههایی برای توسعه ظرفیت ۲۰ گیگاواتی تا سال ۲۰۳۵ دارد و هدف آن تسریع طرحهای جهانی انرژی پاک ضمن تمرکز بر پروژههای انرژی تجدیدپذیر است.
تیمهای این شرکت از تنگه تایوان تا دریای شمال بلژیک، پیش از این پروژههای نیروگاههای بادی فراساحلی موفقیتآمیزی را تحویل دادهاند و چندین پروژه موفق انرژیهای تجدیدپذیر در خشکی را در سراسر جهان هدایت کردهاند، نهاد جدید نیز موقعیت خوبی از تأمین و توزیع انرژی پاک برای آیندهای پایدار محسوب میشود.
لندن پیش از این نیز پروژهای برای برقرسانی به شبکه انرژی شهر را به مرحله اجرا درآورده بود که با هدف معرفی کشتیهای الکتریکی در رودخانه تیمز بهمنظور تأمین انرژی پاک برای شبکه برق شهر انجام گرفت. این پروژه امکان استفاده از کشتیهای الکتریکی در رودخانه تیمز را برای حمایت از گذار لندن به انتشار خالص کربنصفر بررسی میکند و هدف آن افزایش ظرفیت انرژی شهر در عین همسویی با اهداف زیستمحیطی با ذخیره انرژی سبز اضافی در طول دورههای تولید انرژی تجدیدپذیر و تخلیه آن در زمان اوج تقاضا است.
ساخت بزرگترین سلول سوخت هیدروژنی جهان در ژاپن
ژاپن به توسعه مدل غولپیکر سلولهای سوخت هیدروژنی و بررسی گسترش استفاده از هواپیماهای ۸۰ نفره پرداخته و در این راستا ۱۷.۳ میلیارد ین معادل ۱۱۰ میلیون دلار به پروژه تحقیقاتی هیدروژنی اختصاص داده است. هدف این پروژه ساخت و نمایش نمونه اولیه یک سیستم محرکه پیل سوختی عظیم چهار مگاواتی برای استفاده در هوانوردی است که بزرگترین سیستم در حال توسعه فعلی جهان محسوب میشود.
سلولهای جدید بیش از سه برابر بزرگتر از سیستم پیل سوختی ۱.۲ مگاواتی است که در حال حاضر توسط سازنده هواپیمای فرانسوی ایرباس در حال توسعه است و قصد دارد در سال ۲۰۲۶ آن را در هواپیمای غولپیکر A380 خود آزمایش کند. هدف دومین پروژه تحقیقاتی ژاپن که ۴.۱ میلیارد ین بودجه دریافت کرده، امکان استفاده از سیستمهای پیشرانه پیل سوختی هیدروژنی در هواپیماهایی با ۸۰ صندلی یا بیشتر تا سال ۲۰۳۱ است.
ژاپن قصد دارد تا مارس ۲۰۳۱ مواد بادوام و مقاوم در برابر حرارت مانند غشا برای سلولهای سوختی ایجاد کند که عملکرد آنها را در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر بهطور چشمگیری بهبود ببخشد. هدف این کشور همچنین تولید موادی با چگالی بالا و سبکوزن است که قابلیت نگهداری بالایی دارند و سلولهای سوختی بزرگ در هواپیماها را در خود جای میدهند.
تردد پاک به معنای واقعی با موتورهای هیدورژنی پرقدرت
برندهای خودروسازی پیشرو، هیوندای و کیا، با همکاری متخصصان خودروهای هیدروژنی، قصد دارند ناوگان بعدی خودروهای بدون آلایندگی خود را بهبود بخشند و مرز جدیدی از تردد پاک را به نمایش بگذارند.
موتورهای پیل سوختی هیدروژنی حوزه اصلی توسعه معاصر هستند و ایده کاملاً جدیدی در زمینه حملونقل سازگار با محیط زیست بهنظر میرسد. برخلاف موتورهای بنزینی و دیزلی که با احتراق داخلی عمل میکنند، سوخت موتورهای هیدروژنی از مخلوط هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است.
دو خودروساز تاریخی آسیا بهتازگی برای توسعه یک موتور هیدروژنی جدید با یکدیگر همکاری میکنند. نسل قبلی این موتورها نسبتاً موفق بود، اما تا حدی به دلیل فقدان زیرساخت شارژ کافی با مشکل مواجه شد، بنابراین هدف فعلی شرکتها بهبود برد مدلی مشابه است که دارای برد بیسابقه و قدرتی چند برابر شده باشد تا در بخش آلایندگی صفر پیشروی کند.
این موتور بازده حرارتی بیش از ۵۰ درصد را به دست آورد که بهطور قابلتوجهی بالاتر از یک موتور بنزینی معمولی است، همچنین بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت، گشتاور قابل مقایسه و آلایندگی نزدیک به صفر تولید کرد. این فناوری راه را برای خودروهای سواری هیدروژنی با برد طولانی و عملکرد چشمگیر هموار میکند.
افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
بریتانیا با ارائه طرحی با امکان تقویت ۲۵ میلیارد پوندی زنجیره تأمین برق فراساحلی خود، از یک برنامه رشد صنعتی برای سهبرابر کردن ظرفیت تولید طی ۱۰ سال آینده خبر داد. افزایش اشتغال و سود اقتصادی از جمله مزایای پیادهسازی این طرح است.
صنعت بادی فراساحلی بریتانیا از طرح رشد صنعتی برای ایجاد شغل، توسعه زنجیره تأمین سهگانه و تقویت ۲۵ میلیارد پوندی اقتصاد بریتانیا رونمایی کرد که نحوه سهبرابر کردن ظرفیت تولید باد دریایی را طی ۱۰ سال آینده تعیین میکند. این صنعت در حال حاضر ۳۲ هزار کارمند دارد و هر مزرعه بادی بزرگ جدید آن دو تا سه میلیارد پوند به اقتصاد کشور میافزاید. انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰ اشتغال در این بخش به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داشته باشد و تا سال ۲۰۴۰ سرمایهگذاری در پروژههای جدید بادی فراساحلی فرصت اقتصادی به ارزش ۹۲ میلیارد پوند برای بریتانیا ایجاد کنند.
اقدامات تعیینشده در برنامه رشد صنعتی (IGP) از ۱۰ هزار شغل اضافی در سال پشتیبانی و اقتصاد بریتانیا را تا سال ۲۰۳۵ تا ۲۵ میلیارد پوند بیشتر تقویت میکند. استقرار توربین بادی در دریا نیز به پنج تا شش گیگاوات در سال افزایش خواهد داشت.
نظر شما