اجرای فرایند مدیریت سبز در ادارات اصفهان توسط سازمان پسماند شهرداری

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای فرایند مدیریت سبز در ادارات این کلان‌شهر گفت: با مدیریت صحیح پسماندها در شهر از جمله ایجاد سامانه دفع پسماند در ادارات می‌توان به اهدافی همچون نظارت بر حسن انجام کار درباره اجرای صحیح فرایند مدیریت پسماند در دستگاه‌های اجرایی دست یافت.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از آنجا که ارزیابی عملکرد در نظام مدیریت سبز مؤلفه اصلی و چراغ راه و هدایتگر تمام فعالیت‌های مدیریتی در سازمان‌ها و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی است و رشد و توسعه پایدار سازمان‌ها و مؤسسات کشور و پیامد آن یعنی رشد اقتصاد ملی مرهون سنجش، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، مقایسه و انجام اقدامات ضروری در این زمینه است، برنامه مدیریت سبز به عنوان یک ابزار قدرتمند اجرایی به استناد ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و آئین‌نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران اهمیت و جایگاه ویژه‌ای یافته است، به‌طوری که یکی از وظایف، مأموریت‌ها و مسئولیت‌های اصلی مدیریت هر سازمان تلقی شد.

وی افزود: دبیرخانه مدیریت سبز از ابتدای برنامه پنجم توسعه در دفتر ارزیابی زیست‌محیطی تشکیل و پس از ابلاغ آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۹۰ متناسب با تکالیف اجرایی، فعالیت جدی این دبیرخانه آغاز شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: از جمله اقدامات مهم انجام شده اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به‌منظور استقرار مدیریت سبز در ضوابط اجرایی قانون بودجه سالانه کل کشور است که بر این اساس دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند یک درصد از اعتبارات مندرج در قانون بودجه سالانه را مطابق آئین‌نامه اجرایی ماده مذکور به‌منظور استقرار مدیریت سبز و اعمال سیاست‌های مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست، همچنین مصادیق مصرف اعتبارات مصوب هیئت وزیران هزینه کنند.

ساکتی گفت: در برنامه ششم توسعه به استناد بند «ز» ماده (۳۸) بر اجرای مدیریت سبز تاکید شده و دولت را موظف به تدوین آئین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست کرده است؛ این آئین‌نامه پس از تهیه به تصویب هیئت وزیران رسید و مطابق ماده ۴ آئین‌نامه اجرایی مدیریت سبز سازمان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظف به تدوین دستورالعمل و راهنمای اجرای مدیریت سبز شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت سبز مجموعه‌ای از مطالعات و اقدامات جامع، هدفمند و مستمر است که در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی برای استفاده بهینه از منابع و کاهش اثرات سو بر منابع زیستی اعمال می‌شود، اظهار کرد: ارزیابی اجرای مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی بر اساس مجموع امتیازات شاخص‌های شش‌گانه (مصرف انرژِی، مصرف آب، مدیریت پسماند، مصرف سوخت و وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و تجهیزات، آموزش و فرهنگ‌سازی) با لحاظ ضرایب اهمیت محاسبه می‌شود و حداکثر امتیاز مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی ۱۰۰۰ امتیاز است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: دستگاه ذی‌صلاح در شاخص مدیریت پسماندها، سازمان مدیریت پسماند (ذی‌ربط شهرداری اصفهان) است، بنابراین صدور گواهی مدیریت سبز در شاخص مدیریت پسماند بر عهده این دستگاه است؛ این فرایند با رویکرد استفاده صحیح از منابع پایه محیط زیست و حفظ آن برای نسل‌های آتی است و عمل به اجرای آن می‌تواند ما را در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و تحقق عدالت بین نسلی یاری کند.

ساکتی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از سال ۱۴۰۱ به‌صورت جدی در امر صدور این گواهی وارد عرصه عمل شده و اعطای گواهی مدیریت سبز ویژه شاخص پسماند جامد را به مرحله اجرا نهاد.

وی با اشاره به اهداف اساسی مدیریت سبز ویژه شاخص مدیریت پسماند، ادامه داد: با مدیریت صحیح پسماندها در شهر از جمله ایجاد سامانه دفع پسماند در ادارات می‌توان به اهدافی همچون نظارت بر حسن انجام کار در رابطه با اجرای صحیح فرایند مدیریت پسماند در دستگاه‌های اجرایی، پیگیری استقرار استانداردهای مربوط به حوزه مدیریت پسماند، اصلاح الگوی رفتاری شهروندان در رابطه با تولید پسماند و مدیریت آن، ساماندهی، نگهداری و بارگیری پسماندها به‌صورت صحیح و اصولی، تفکیک اصولی پسماندها (تر، خشک، ویژه) از مبدا و تحویل به پیمانکاران جمع‌آوری ذی‌صلاح منتخب شهرداری، مشارکت شهروندان در حفظ نظافت و پاکیزگی شهر، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی از طریق کاهش تولید پسماند، تفکیک اصولی و تحویل صحیح آن‌ها و فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح دانش و آگاهی شهروندان در راستای حفاظت از محیط زیست دست یافت‌.

کد خبر 745448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.