به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بیش از یک دهه است که مؤسسه تحقیقات کرهجنوبی از مردم در مورد کیفیت هوا آمار تهیه میکنند و پاسخ از سال ۲۰۱۲ تاکنون عملاً یکسان بوده است؛ سطح پایین رضایت تأیید میکند که کرهجنوبی مشکل دارد.
کیفیت هوا در پایتخت، سئول، در نتیجه صنعتی شدن سریع آن بسیار جدی است. به گفته ناسا، سئول یکی از شهرهای جهان است که بدترین شرایط آلودگی هوا را دارد. بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳، میانگین سطوح PM10 سئول بالاتر از بسیاری از شهرهای بزرگ جهان از جمله لسآنجلس، توکیو، پاریس و لندن بود. همچنین تخمین زده میشود که کیفیت هوا حدود ۱۶ درصد از کل مرگ و میرها در منطقه شهری سئول در سال ۲۰۱۰ را به خود اختصاص داده است.
آلودگی هوای سئول
کیفیت هوا بر اساس میزان عاری بودن هوای استنشاقی از موادی تعیین میشود که در آلودگی هوا نقش دارند و در صورت تنفس میتواند خطرات و آسیبهای قابلتوجهی را برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست ایجاد کند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار میدهد که آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین خطرات زیستمحیطی است که مسئول ایجاد یا تشدید حوادث عروقی، مغزی، بیماریهای قلبی، سرطانهای ریه و پنوموپاتی است.
به طور خاص منابع آلودگی عبارتند از:
ذرات معلق
اجزای اصلی ذرات معلق شامل نیتراتها، آمونیاک، غبارهای معدنی، سولفاتها، کلرید سدیم و کربن سیاه است.
مونوکسید کربن (CO)
مونوکسید کربن گازی سمی محسوب میشود که به علت ویژگیهای بیرنگ، بیبو و بیمزگی به سختی قابل تشخیص است. این ماده زمانی تولید میشود که احتراق ناقص سوختهای حاوی کربن مانند بنزین، زغال سنگ، گاز طبیعی، چوب و نفت سفید وجود داشته باشد.
ازن (O3)
ازن (O3)، متمایز از لایه ازن، جز حیاتی مهدود فتوشیمیایی است که از طریق واکنش آن هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشکیل میشود.
دیاکسیدنیتروژن (NO2)
این گاز معمولاً طی احتراق سوختهای مورد استفاده در حملونقل و فرآیندهای صنعتی منتشر میشود.
دی اکسید گوگرد (SO2)
اگرچه SO2 بیرنگ است، اما با بوی تند آن شناخته میشود که از طریق احتراق سوختهای فسیلی و با ذوب سنگ معدنهای حاوی گوگرد تولید میشود.
علل آلودگی هوا
در سال 2019، WHO تخمین زد که آلودگی هوا، چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی، مسئول تقریباً ۴.۲ میلیون مرگ زودرس در هر سال است. دلیل اصلی این آمار قرار گرفتن در معرض ذرات ریز است که میتواند منجر به بیماریهای قلبیعروقی و تنفسی و همچنین انواع خاصی از سرطان شود.
۸۹ درصد از این مرگ و میرها در میان افراد ساکن در کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط رخ میدهد، جایی که آلودگی هوا شدیدتر است. به طور خاص، این مرگ و میرها در مناطق جنوب شرقی آسیا و غرب اقیانوس آرام متمرکز است.
منابع اولیه آلودگی به بخشهای مختلفی از جمله تولید انرژی، کشاورزی، حملونقل، مدیریت زباله و برنامهریزی شهری مرتبط یا ناشی از آن است. WHO نمونههای موفقی از سیاستهای ایالتی یا محلی را برجسته میکند که به طور مؤثر آلودگی هوا را کاهش داده است:
بخش صنعتی: اتخاذ فناوریهای پاک برای کاهش انتشار گازهای دودکش کارخانجات، اجرای بهبود روشهای مدیریت پسماندهای شهری و کشاورزی و بازیابی گاز متان از محلهای دفن زباله برای استفاده به عنوان بیوگاز.
بخش انرژی: تضمین دسترسی جهانی به راهحلهای مقرونبهصرفه انرژی خانگی که از منابع طبیعی یا غیر آلاینده به دست میآید.
تولید برق: استفاده از سوختهای کمآلاینده و منابع تجدیدپذیر انرژی مانند انرژی خورشیدی، بادی یا برقآبی.
حملونقل: اجرای روشهای تولید پاک غیرفسیلی، اولویتبندی سیاستهایی که استفاده از حملونقل عمومی را تشویق میکنند و ترویج وسایل حملونقل عمومی جایگزین مانند دوچرخهسواری یا پیادهروی در شهرها.
اطمینان از اینکه وسایل نقلیه سنگین از موتورهای دیزل تمیزتر استفاده میکنند و ترویج استفاده از وسایل نقلیه و سوختهای کم آلاینده، بهویژه آنهایی که محتوای گوگرد پایین دارند.
برنامهریزی شهری: افزایش بهرهوری انرژی و عایقکاری در ساختمانها، ترویج طراحی شهری متراکمتر با افزایش فضاهای سبز.
کیفیت هوای سئول، یک مشکل ملی
طبق گزارش IQAir، یک پلتفرم تعیین کیفیت هوا که دادههای همزمان در مورد کیفیت هوای جهان را ارائه میکند، میانگین کیفیت کرهجنوبی تاکنون در سال جاری به عنوان «متوسط» طبقهبندی شده است. با این حال، سطح PM2.5 در سئول در حال حاضر ۳.۲ برابر بیشتر از مقدار کیفیت هوای توصیه شده توسط WHO است. به گفته این شرکت سوئیسی، آلودگی هوا در سئول منجر به مرگ حدود ۲۷۰۰ نفر و هزینه مالی ۳.۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۴ شده است.
در سال ۲۰۲۰ و همانطور که عملاً در کل جهان در نتیجه وقفه فعالیتها به دلیل همهگیری کووید -۱۹ اتفاق افتاد، غلظت آلایندههای هوا در مورد کره تا ۲۷ درصد کاهش یافت. با این حال، گسست ناشی از همهگیری نباید واقعیت هوای کره یعنی گرد و غبار ریز را پنهان کند.
سطح آلودگی در پایتخت کره، سئول، که محل زندگی حدود ۱۰ میلیون نفر است، بدترین سطح در این کشور است. به حدی که اگر سطح بالای آلودگی شهر به همین شکل ادامه پیدا کند، ساکنان متوسط ۱.۷ سال کمتر زندگی خواهند کرد.
چه مسئلهای پشت کیفیت بد هوا نهفته است
در مارس ۲۰۲۱، کره بدترین طوفان گرد و غبار زرد دهه گذشته را تجربه کرد. این پدیده که در بیابانهای چین و مغولستان بهویژه در فصل بهار آغاز میشود، ذرات مضری مانند گوگرد، مونوکسید کربن، فلزات سنگین و سایر مواد سرطانزا همراه با ویروسها، باکتریها، قارچها، آفتکشها، آنتیبیوتیکها، علفکشها و پلاستیک را با خود به همراه دارد؛ مولفههایی که باعث تسریع و تشدید بیماریهای ریوی و قلبیعروقی و انواع سرطانها میشوند.
مقامات بهداشتی محلی غلظت PM10 (ذرات گرد و غبار جامد یا مایع، خاکستر، دوده، ذرات کنجاله یا گرده) را بین ۰ تا ۳۰ میکروگرم به عنوان خوب، بین ۳۱ تا ۸۰ به عنوان نرمال و بین ۸۱ تا ۱۵۰ به عنوان بد دستهبندی میکنند. این غلظت در سئول در مارس سال گذشته به ۵۴۵ میکروگرم رسید و مقامات به گروههای آسیبپذیر توصیه کردند بیرون نروند.
طوفانهای گرد و غبار زرد همیشه وجود داشتهاند، اما با افزایش فعالیتهای جنگلزدایی در آسیای مرکزی، تشدید شدهاند، بهویژه اگر بارندگی کم باشد و آنتیسیکلونها هوای گرم یا راکد را در جو تولید کنند. بسیاری در کره فعالیت صنعتی چین را که بسیار فشردهتر از گذشته است، عامل افزایش تعداد ذرات مضر موجود در این طوفانهای گرد و غبار میدانند.
پهپادها، رباتها، ماهوارهها و باران مصنوعی، اقداماتی برای بهبود کیفیت هوا
مقامات کرهای از آنجایی که از این مشکل آگاه هستند، با اجرای استراتژیهای مختلف روی بهبود کیفیت هوا کار میکنند:
رباتهای مستقل متصل به 5G
سال گذشته، رباتهای متصل 5-G مجهز به دستگاههایی برای اندازهگیری کیفیت هوا، گشتزنی در مجتمعهای صنعتی در کرهجنوبی را آغاز کردند. دادههای جمعآوریشده متعاقباً برای مدیریت زیستمحیطی شهر مورد استفاده قرار میگیرند.
ارتباط با نهادهای بینالمللی
مشارکت جدید بین برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و منطقه شهری پایتخت جمهوری کره که شامل سئول، اینچئون و استان گیونگگی میشود، به مقامات کمک میکند تا تلاشهای خود را برای مقابله با آلودگی هوا گسترش دهند و بهترین شیوههای خود را با سایر مناطقی که از کیفیت پایین هوا رنج میبرند به اشتراک بگذارند.
هواپیماهای بدون سرنشین برای مقابله با کیفیت هوا
به عنوان بخشی از یک مجموعه سرمایهگذاری توسط دولت کره برای پیادهسازی هواپیماهای بدون سرنشین، شرکت نظارتی Hancom inSpace برای توسعه یک سیستم پهپاد خودکار برای مشاهده آلودگی سواحل به مدت بیش از ۲۰ دقیقه برای مسافتی تا ۴ کیلومتر انتخاب شده است.
همکاری با چین
کیفیت هوا به یک موضوع دیپلماتیک تبدیل شده است، زیرا طبق منابع متعدد کرهای، حدود ۷۰ درصد از ذرات سمی موجود در طوفانهای گرد و غبار زرد از فعالیتهای صنعتی چین است. با این وجود، کره تمایل خود را برای همکاری با مقامات چینی در پروژههایی که باعث ایجاد باران مصنوعی برای پاکسازی جو میشود، نشان داده است.
ماهواره ملی
سال گذشته، وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات کره اعلام کرد که شروع به ارائه دادههای کیفیت هوا و دادههای هفت نوع آلاینده هوا به ساکنان خود میکند. دادهها از ماهواره محیطی Chollian-2B که در سال ۲۰۲۰ به مدار پرتاب شد به دست میآید، بنابراین دیگر نیازی نیست که به ماهوارههای خارجی که این اطلاعات را با فرکانس نامطلوب ارائه میکنند، وابسته بود.
بر اساس گزارش اداره محیط زیست دولت کلانشهر سئول، در ژانویه ۲۰۲۳، کیفیت هوای پایتخت کره جزو بهترین کیفیتهای ثبتشده در بیش از یک دهه در سال ۲۰۲۲ بود. این بهبود به ترکیبی از سیاستهای دولت و شرایط آب و هوایی مطلوب نسبت داده میشود.
نظر شما