چرا شهر دیجیتالی شهروندمحور یک الزام است؟

شهروندان در بسیاری از شهرها هنوز مجبور هستند با مراجعه حضوری به ساختمان‌های دولتی از خدمات استفاده کنند و آمار نشان می‌دهد که تنها ۵۹ درصد از خدمات دولت محلی به صورت آنلاین ارائه می‌شود و به همین علت دولت‌های شهری هنوز راه زیادی برای دیجیتالی شدن در پیش دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در دوران همه‌گیری کووید، زندگی بسیاری از مردم به خانه‌هایشان محدود شد و این موضوع افزایش اهمیت خدمات دیجیتال را بیش از پیش به دنبال داشت. با این حال، به نظر می‌رسد که دولت‌های شهری هنوز قادر به پاسخگویی مؤثر به همه نیازهای شهروندان در حوزه دیجیتال نیستند و به اقدامات بیشتری در این زمینه نیاز است تا دولت بتواند خدمات عمومی را با سرعت افزایش تقاضای مردم همگام کند. از جمله خدمات دولتی که به صورت دیجیتال ارائه می‌شوند می‌توان به مالیات بر درآمد، راه‌اندازی یک شرکت، درخواست مزایای بیکاری، استفاده از خدمات شهرداری، دریافت مجوز پارکینگ یا درخواست‌های دادگاهی والدین برای اختیار فرزندان اشاره کرد. استفاده مجدد از داده‌هایی که قبلاً در فرم‌های آنلاین مرتبط با سایر خدمات جمع‌آوری شده است، باعث صرفه‌جویی در هزینه و افزایش کارایی خدمات می‌شود.

چرا شهر دیجیتالی شهروندمحور یک الزام است؟

دسترسی به خدمات آنلاین باید آسان باشد، اما در بسیاری از شهرها هنوز شهروندان مجبورند با مراجعه حضوری به ساختمان‌های دولتی از خدمات استفاده کنند و آمار نشان می‌دهد که تنها ۵۹ درصد از خدمات دولت محلی به صورت آنلاین ارائه می‌شود. این در حالی است که برای دولت‌های مرکزی، ۸۵ درصد از خدمات از طریق «تالار شهر دیجیتال» به صورت آنلاین ارائه می‌شود. بر اساس این مشاهدات، دولت‌های شهری هنوز راه زیادی برای دیجیتالی شدن در پیش دارند.

مردم انتظار دارند که بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق تلفن همراه خود دریافت کنند، اما بعضی از دولت‌های محلی هنوز از وب‌سایت‌هایی استفاده می‌کنند که سازگار با موبایل نیستند. در حال حاضر، ۸۱ درصد از وب‌سایت‌های دولت‌های محلی با تلفن‌های همراه سازگار هستند، در حالی که این رقم برای دولت‌های مرکزی ۹۰ درصد است. هر روز به تعداد شهروندانی که از روش‌های دیجیتال تشخیص هویت برای فعالیت‌های آنلاین روزانه خود استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود و این در حالی است که تنها ۲۹ درصد از دولت‌های محلی روش شناسایی الکترونیکی (eID) را برای خدمات دولتی فعال کرده‌اند.

چرا شهر دیجیتالی شهروندمحور یک الزام است؟

چالش‌های دولت محلی الکترونیک

برای اینکه دولت محلی بتواند به روند دیجیتالی شدن سرعت ببخشد باید به چالش‌هایی رسیدگی کند که در مسیر با آن مواجه است. نبود همکاری بین شهرها، یکی از مشکلات دولت‌ها برای دیجیتالی شدن است، برای مثال با وجود ارائه خدمات مشابه در دولت‌های محلی، هر شهر وب‌سایت خود را جداگانه راه‌اندازی می‌کند که این کار علاوه بر اتلاف منابع، پیاده‌سازی منابع eID و احراز هویت را برای شهرها دشوارتر می‌کند.

فقدان دانش و کمبود بودجه نیز یکی از موانع دیجیتالی شدن است. شهرهای کوچک‌تر مشکلاتی در زمینه ظرفیت دیجیتالی شدن مانند تأمین نیروی کار مناسب برای توسعه و حفظ راه‌حل‌های دیجیتالی دارند و شهرهای بزرگ‌تر باید به مشکلات متفاوتی رسیدگی کنند، زیرا ارائه یکپارچه خدمات شهروندمحور پیچیدگی‌های خاص خود را به همراه دارد.

با اینکه مدیران شهری بهتر از دولت مرکزی به نیازهای شهروندان آگاه هستند اما داده‌هایی که در دسترس دارند در سیستم‌ها و فرایندهای IT قدیمی ذخیره شده است. مقامات شهری باید با ایجاد روابط نزدیک‌تر با شهروندان و مشاغلی که به آنها خدمت می‌کنند، از همتایان دولت مرکزی خود که سرمایه‌گذاری بیشتری در ارائه خدمات به شهروندان انجام داده‌اند، پیشی بگیرند.

چرا شهر دیجیتالی شهروندمحور یک الزام است؟

راهکارهایی برای حرکت به سمت شهر شهروندمحور با خدمات فراگیر

نکته کلیدی برای همکاری روان و یکپارچه، استفاده از قابلیت دولت‌های مختلف و ایجاد همکاری بین آنها است. با استفاده از «فعال‌کننده‌های کلیدی» برای دولت دیجیتال، مانند eID و ثبت پایگاه برای داده‌های شخصی، شهرها می‌توانند خدمات خود را دوستانه‌تر و ایمن‌تر کنند.

یک مثال خوب در این زمینه مجارستان است، پورتال eMunicipality مجارستان یک فروشگاه برای همه خدمات دیجیتال ارائه شده توسط دولت‌های محلی است. بیش از ۹۹ درصد از سه هزار و ۲۰۰ شهرداری در این پورتال عضو هستند و از eID برای فرم‌های از پیش پرشده استفاده می‌کنند که از قبل با داده‌های خدمات و شهرداری‌های مختلف پر شده است. راه‌حل دیگر استفاده از الگوهای آنلاین استانداردشده برای ارائه خدمات مشابه از هر شهری است که به آن دسترسی دارد. این امر هزینه‌های طراحی وب‌سایت را کاهش می‌دهد و خدمات ثابتی به کاربران در هنگام نقل مکان از شهری به شهر دیگر ارائه می‌دهد.

چرا شهر دیجیتالی شهروندمحور یک الزام است؟

علاوه بر این، شهرها برای ارائه خدمات به شهروندان باید با رویکردی فراتر از درون‌سازمانی، از نظرات خود شهروندان برای طراحی و برنامه‌ریزی استفاده کنند که به‌معنی تغییر رویکرد فعلی به تجربه شهروندی است. دولت‌ها باید نقطه شروع خدمات خود را با محوریت بخشیدن به شهروند در ایجاد انتخاب‌ها و جهت‌گیری‌های خود در رویکرد شهروندمحور تغییر دهند.

فراگیر بودن خدمات، یکی دیگر از راه‌های غلبه بر چالش‌های دولت‌های دیجیتال است. شهروندی که مجوزهای خدمات در یک شهر را دارد، نباید هنگام نقل مکان به یک شهر جدید مجبور به ثبت‌نام و درخواست‌های جدید باشد. برای مثال تغییر خودکار آدرس یک شهروند و ثبت آدرس جدید در فرم درخواست، می‌تواند به ارائه خدمات مجوز پارکینگ، خدمات پستی و دیگر خدمات دیجیتال شود. شهروندی که مدعی مزایا در یک شهر است، باید بتواند در شهر جدید نیز پشتیبانی شغلی محلی دریافت کند. این رویکرد پیشگیرانه به دپارتمان‌های محرمانه و کارشناسان شهری مختلف نیاز دارد تا داده‌ها را در دسترس مدیران مربوطه قرار دهند و آن‌ها را سازماندهی کنند.

چرا شهر دیجیتالی شهروندمحور یک الزام است؟

مزایای مالی شهر دیجیتال برای شهروندان و دولت

علاوه بر مزایای اجتماعی و زیست‌محیطی ارائه خدمات دیجیتال توسط دولت‌های محلی و مرکزی، نتایج مالی واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد ارائه خدمات کارآمد، فعال، مشترک و کاربرمحور، ارزان‌تر است. استفاده بیشتر از eID به این معنی است که هزینه حضور کارکنان برای تأیید دستی هویت یک شهروند کاهش می‌یابد. فرم‌های آنلاین از پیش پرشده به مداخله انسانی کمتری نیاز دارند، که باعث می‌شود کارکنان بر ارائه خدمات با ارزش بالاتر تمرکز کنند. پورتال‌های آنلاین مشترک، معادل هزینه‌های مشترک هستند که از صرف هزینه اضافی در بخش‌های مشابه پیشگیری می‌کنند. وب‌سایت‌ها و خدمات کاربرپسندی که شهروندان می‌توانند برای آن‌ها بازخورد ارائه کنند، مشکلی را گزارش کنند یا قبض را از طریق دستگاه تلفن همراه خود بپردازند، هم تطبیق‌پذیری را بهبود می‌بخشند و هم دولت را قادر می‌سازند تا به سرعت و با هزینه کمتر، مشکل را حل کند. همچنین راه‌حل‌های پست دیجیتال برای برقراری ارتباط با شهروندان و مشاغل، هزینه‌های پست را حذف می‌کنند و در عین حال جایگزین‌های پایداری را ارائه می‌دهد. در ادامه به نمونه‌هایی از خدمات دیجیتال ارائه شده در بعضی از کشورها و مزایای آن اشاره می‌شود.

چرا شهر دیجیتالی شهروندمحور یک الزام است؟

اسناد شناسه‌دار دیجیتال در جمهوری چک

مقامات جمهوری چک در راستای اقدامات دیجیتال‌سازی، سامانه‌ای به نام «برنامه اسناد شناسه‌دار دیجیتال» را معرفی کرده‌اند که با استفاده از آن شهروندان می‌توانند در مواقع نیاز به ارائه هویت، از تلفن همراه خود استفاده کنند. این برنامه هنوز جایگزین کارت‌های شناسایی نشده است، اما یک گام بزرگ در راستای پیوستن به برنامه هویت دیجیتال اروپایی است که قرار است در سراسر اتحادیه اروپا اجرایی شود. این برنامه نقش پوشه‌ای را ایفا می‌کند که شامل اطلاعات هویتی و تمام اسناد مهم یک شهروند از جمله اسناد مالی است. مؤسسات دولتی چک، مانند وزارتخانه‌ها، ادارات پلیس و مؤسسات مالی و خدمات شهری نیز هویت و اعتبار شهروندی را از طریق تلفن‌های هوشمند تأیید می‌کنند.

چرا شهر دیجیتالی شهروندمحور یک الزام است؟

حمل‌ونقل دیجیتال در رومانی

شهر کلوژ نپوکا در رومانی در راستای تبدیل شدن به یک شهر دیجیتال، یک سامانه داده‌باز را برای خدمات شهری اجرا کرده است که به ویژه بخش حمل‌ونقل آن موفقیت‌آمیز بوده است. مردم می‌توانند از طریق پایگاه حمل‌ونقل دیجیتال به اطلاعات مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی مانند زمان بندی حرکت وسایل نقلیه، مسیرها و ایستگاه‌های آن دسترسی داشته باشند و علاوه بر آن، نظرات خود را در مورد کیفیت ارائه خدمات حمل‌ونقل بازگو کنند. این سامانه هر ۲۰ ثانیه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود تا اطلاعات کاملاً دقیقی در مورد عملکرد انواع وسایل حمل‌ونقل در شهر و بروز وقایع ناگهانی در مسیر را در اختیار مسافران قرار دهد. مقامات شهری با این کار، علاوه بر قدم برداشتن برای دیجیتالی‌سازی شهر، شاخص‌های کیفیت زندگی شهری را تقویت کرده‌اند.

کد خبر 743448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.