به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، نشست تخصصی اجتهاد برای کودکان در مقایسه با نظریه تربیتی مونتهسوری امروز _دوشنبه بیستم فروردین_ با حضور مسئولان و کتابداران کتابخانههای عمومی و برخی از نخبگان فرهنگی برگزار شد؛ در ابتدای این نشست حجتالاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به ابعاد نظریه تربیتی مونتهسوری پرداخت و اظهار کرد: در این نظریه مجموعهای از راهحلهای تقویت روحی، جسمی و ذهنی بچهها را موردبحث قرار میدهیم که در مقایسه با دیدگاههای مونتهسوری بیانشده که با رعایت تکلیفهای ارائهشده در این جلسه از سوی والدین میتوانند استعدادهای روحی، اخلاقی، فکری، ذهنی، جسمی و بدنی بچههای خود را تقویت کنند.
وی افزود: باید استنطاق از قرآن و روایات (پرسش از وحی) را به فرزندان خود بیاموزیم و در این راستا عوامل غیر بیانی نیز وجود دارند و در کل باید به فرزندان خود بیاموزید که همه پرسشهای خود را از مقام امام معصوم (ع) بپرسند /
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: هفت مرحله مهم تربیتی وجود دارد که در نظریه خانم مونتهسوری که در آموزشوپرورش امروز رایج است، بسیاری از این مراحل اصلاً مطرح نشده است
حجتالاسلام کشوری با بیان اینکه در اسلام برای تربیت مراحل بیان شده است، تاکید کرد: مقوله تربیت در اسلام ابتدا از انتخاب مادر و پدر و هنگام ازدواج شروع میشود، مرحله دوم رعایت آداب پنجگانه انعقاد نطفه است، مرحله سوم آداب دوران حمل است، مرحله چهارم برنامهریزی برای مسئله بازی کودکان و عدم ارائه امرونهی به کودک در هفت سال اول زندگی (سید بودن فرزند) است، مرحله پنجم هفت سال دوم زندگی است که باید عبد باشد و در نهایت در محله ششم و هفت سال سوم نیز فرزند لقب وزیر و مقام مشورتی به خود میگیرد.
وی در خصوص اهمیت هفت سال اول زندگی عنوان کرد: این مرحله موجب استعداد تصمیمگیری و عدم پذیرش ذلت است، یعنی فرزند شمارا از حیث قدرت تصمیمگیری رشد میدهد چراکه یکی از مهمترین استعدادهای اخلاقی و فکری موردنیاز برای انسان در طول زندگی، قدرت تصمیمگیری درصحنههای مختلف زندگی است.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در خصوص مرحله عبد بودن فرزند گفت: مرحله بعدی هفت سال دوم است که فرزند باید عبد باشد و مورد تعلیم قرار بگیرد. چراکه آموزش کتاب خدا به او در این دوره از زندگی، استعداد پذیرش بهموقع (عبد بودن فرزند) را در فرزند ایجاد میکند.
کشوری در خصوص مرحله هفته سال سوم و مقام وزارت فرزند گفت: مرحله بعدی تربیت وزیر بودن فرزند و مشورت کردن با او در هفت سال سوم زندگی است که فرزند شمارا با تکنولوژی بسیار پیشرفته مشورت آشنا میکند.
وی تأکید کرد: پس از این شش و در مرحله هفتم اگر فرزند به سعادت نرسید باید او را رها کرد و به خود فرد فرصت اصلاح و تغییر داد. گفتنی است در ادامه این نشست پرسش و پاسخ با حضار در سالن انجام شد.
نظر شما