امین همدانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به احداث پارکینگ در سطح شهر و تأثیر آن در کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: پارکینگ یکی از اجزای زیرساختی در مدیریت حملونقل جامع شهری است و ماهیت آن باید هدفگذاری شود تا شهروندان به استفاده از حملونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی در شهرها ترغیب شوند، در حالی که گاهی این دیدگاه مطرح میشود که با احداث پارکینگ و ایجاد فضای مناسب برای پارک خودروهای شخصی، شهروندان به سمت استفاده از خودروها سوق پیدا میکنند.
وی افزود: با مدیریت غلط پارکینگ و اجرا نشدن درست قانون، از جمله توقف در نقاط پارک ممنوع و پارک دوبل، تمام هدف و نقش پارکینگ از بین میرود، بنابراین پارکینگ یکی از اجزایی است که به سیستم حملونقل کمک میکند، اما باید به نقش و هدف آن نیز توجه کرد.
دکترای حملونقل با بیان اینکه برای اینکه پارکینگ بتواند به کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا کمک کند، باید ظرفیت آن در مراکز شهری بر اساس چند مؤلفه، نرخ متغیری داشته باشد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرهای جهان پارکینگهای عمومی و حاشیهای بهصورت هوشمند مدیریت میشود که با توجه به شرایط خوبی که این موضوع رقم میزند، بهتر است تمام ظرفیت پارکینگهای شهرهای کشور بهصورت متمرکز مدیریت شود که البته تمام این موارد زمانی نتیجه خوب خواهد داشت که قانون درست اجرا شود و در غیر این نقاط مشخص شده، خودرویی پارک نشود.
همدانی گفت: در صورتی که این موارد محقق و مدیریت هوشمند و متمرکز بر پارکینگها داشته باشیم، در زمانهایی همچون افزایش آلودگی هوا، ظرفیت آن را کاهش میدهیم، زیرا دلیلی ندارد همیشه ظرفیت کامل آن در دسترس شهروندان باشد و پارکینگ باید کمک کند که از حملونقل عمومی استفاده شود.
وی با بیان اینکه شهروندان وقتی بدانند اگر خودروی خود را به سطح شهر بیاورد، جایی برای پارک آن وجود ندارد، به سراغ گزینهای بهنام حملونقل عمومی میروند، تاکید کرد: بهتر است توجه داشته باشیم که در سایر کشورهای دنیا پارکینگ یک فضای لوکس محسوب میشود و هزینه بسیار زیادی برای رانندگان دربردارد، بنابراین معتقدم نرخ آن نیز باید تصاعدی باشد.
این دکترای حملونقل تصریح کرد: در مجموع معتقدم دو ابزار شامل مدیریت ظرفیت پارکینگ بهصورت هوشمند و نرخ یکپارچه، در کنار اعمال قانون از سوی پلیس و تدوین قوانین مناسب برای پارکینگ میتواند اثرات مثبتی داشته باشد و با کاهش ترافیک، آلودگی هوا را نیز کمتر کند.
همدانی ادامه داد: یکی از گرههای ترافیکی شهری، محل پارک خودروها است، زیرا شهروندان فکر میکنند ظرفیت پارکینگهای سطح شهرها کم است و بهصورت دوبل در خیابان پارک میکنند، در حالی که پارکینگ خالی وجود دارد، در واقع گاهی شهروندان حق خود را بر دیگران ارجحیت میدهند و حقوق یکدیگر را رعایت نمیکنند.
وی با بیان اینکه اگر فرهنگسازی مناسبی داشته باشیم و قانون را رعایت کنیم، در کنار آن تخلفات رانندگی نیز عواقبی برای آن راننده بهدنبال داشته و جریمهها با بیمه خودرو و سایر موارد در ارتباط باشد، رانندگان به قوانین احترام بیشتری خواهند گذاشت، افزود: بهنظر میرسد مشکل اصلی این بخش از ترافیک، فرهنگسازی در کنار زیرساختهای پارکینگ است، اگر بخواهم پیشنهادی در این زمینه ارائه کنم، نمیگویم پارکینگها را افزایش دهیم، زیرا هرچه این کاربری بیشتر و خیابانها عریضتر شود، همه بدان معنا است که از خودروهای بیشتر برای ورود به شهر دعوت میکنیم و به آنها ارجحیت میدهیم.
بهتر است حملونقل عمومی در روزهای آلوده رایگان و مشوقها در نظر گرفته شود
دکترای حملونقل تصریح کرد: اگر میخواهیم ظرفیت پارکینگها را در روزهای استثنایی کاهش و نرخ آن را مطابق الگوریتمی افزایش دهیم، توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی نیز مطابق همان شیب باید افزایش پیدا کند و اینگونه نباشد که هزینه بیشتری شهروندان متحمل شوند و سرویسدهی این ناوگان کاهش پیدا کند.
دکترای حملونقل با بیان اینکه خیلی بهتر میشد اگر حملونقل عمومی در روزهای آلوده رایگان و از این قبیل مشوقها در نظر گرفته شود تا شهروندان بدانند که مسئولان به فکر آنها هستند، میافزاید: اگر معضلی بهنام آلودگی هوا در حال حاضر در شهرهای کشور وجود دارد و تا حدی است که هوا را مهآلود میبینیم، مسئولان نیز باید همراه باشند و به جای تعطیلی مدارس و دانشگاهها، مشوقهایی همچون کاهش یا رایگان شدن نرخ کرایه اتوبوس در اختیار شهروندان قرار دهند.
وی با تاکید بر اینکه نگاه جامعی نسبت به حملونقل باید در شهر وجود داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی با رژیم شبکه معابر عرض خیابانها را برای خودروهای شخصی کم و بیشتر حملونقل عمومی مورد توجه قرار میگیرد، این الگوها باید در شهر اصفهان نیز پیادهسازی شود.
نظر شما