به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آموزش و پرورش، امیر تجلینیا با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی در گذر زمان روند افزایشی و متنوعتر یافته است، اظهار کرد: عوامل مختلفی در آسیبهای اجتماعی نقش دارند، بعضی عوامل قدیمی و بعضی جدید هستند که تأثیرات درازمدت، کوتاهمدت یا مثبت و منفی را روی سلامت افراد خواهند داشت.
وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده هرچه سن افراد کمتر باشد آسیب به سلامت روان آنها بیشتر است، افزود: آسیب به سلامت روان در دختران بیشتر از پسران است و اگر به سلامت روان دانشآموزان توجه نشود، آموزشهای داده شده اثربخش نخواهد بود و سلامت جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی آنها تهدید میشود.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با بیان اینکه آسیبهای خانوادگی همچون طلاق و اعتیاد بر سلامت دانشآموز تأثیر مستقیم دارد، در خصوص آسیبهای نوپدید همچون آسیب فضای مجازی و همچنین رفتارهای پرخطر ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر دانشآموز درست انتخاب رشته کند، متناسب با تیپ شخصیتی، علاقه، با رغبت و متناسب با بافت جامعه، مهارتهای تحصیلی کافی را در زمان مناسب دریافت میکند، بنابراین تا حد زیادی از آسیبهای اجتماعی در امان است؛ بسیاری از آسیبها زمانی آغاز میشود که دانشآموز در روند پیشرفت تحصیلی با مشکل مواجه شده، در نتیجه افت، شکست تحصیلی، ترک تحصیل و خارج شدن دانشآموز از محیط مدرسه را در پی دارد.
تجلینیا با بیان اینکه اگر برای دانشآموز برنامه خاصی وجود نداشته باشد، دروازهای برای آسیبهای اجتماعی به وجود میآید، تصریح کرد: نگاه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوبه مجلس سال ۹۹ این است که تا زمانی که دانشآموز در مدرسه موفق و فعال است تا حد زیادی از آسیبها مصون است؛ رفتارهای پرخطر در دستهبندی جهانی به پنج رفتار مصرف موادمخدر، خشونت، فرار از منزل یا مدرسه، آسیب به خود و انحرافات اخلاقی تقسیم میشود که ویژگی آنها مسری بودن است و از یک دانشآموز به دانشآموز دیگر سرایت میکند.
وی با اشاره به اینکه در بحث آسیبهای اجتماعی دو دسته از عوامل «خطر» و «محافظت کننده» نقش دارند، افزود: پیشگیری یعنی عوامل محافظت کننده ارتقا و عوامل خطر کاهش یابند، بنابراین هدایت تحصیلی و مهارتهای مشاوره تحصیلی علاوه بر اینکه جایگاه بالایی برای آینده فرد و آینده جامعه دارد، به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار مانع ورود دانشآموز به آسیبهای اجتماعی است.
تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور و سختتر شدن امکان تغییر رشته
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در جریان تغییر نظام پذیرش دانشجو در دانشگاه، سوابق تحصیلی بخشی از نظام پذیرش در رشتههای پر متقاضی شده که درصد آن از ۲۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید؛ این باعث شده امتحانات پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در رشتههای نظری نهایی شود، مفهومش این است که تا سال گذشته دانشآموز با تغییر در انتخاب رشته هزینهای برای خود، خانواده و جامعه متقبل میشد و این کار امکان پذیر بود، اما با اتفاقات رخ داده، امکان تغییر رشته سختتر، کمتر و هزینه آن در همه ابعاد بیشتر شده است، بنابراین باید به بحث هدایت تحصیلی اهمیت بیشتری داد.
تجلینیا تصریح کرد: اولیای دانشآموزان و فرهنگیان با توجه به اینکه سال جاری در پایههای دهم تا دوازدهم امتحانات نهایی هستند، چرخه هدایت تحصیلی را جدی بگیرند، در فاکتورهای انتخاب رشته، ابعاد درون و برونفردی مهم است؛ در بعد برون فردی یکی از فاکتورها درآمد و بازار کار است، اما برای همه دانشآموزان به عنوان فاکتور اصلی انتخاب شده است.
شناخت دانشآموزان از خود با آزمونهای روانشناختی
وی به آزمون رغبت و توانایی اشاره، هدف از این آزمون را شناخت دانشآموز از علاقه، رغبت، توانایی، امکانات خود و محدودیتهای خود اعلام و عنوان کرد: سال جاری بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار دانشآموز پایه نهم در کشور داریم؛ آزمون روانشناختی معجزه نمیکند، اما اگر درست، به جا و با رعایت دستورالعمل بهکارگیری شود کمک بزرگی به این تعداد دانشآموز برای شناخت خودشان میکند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با بیان اینکه در آزمون توانایی و رغبت تعداد سوالات کاهش یافته، صحتسنجی در آزمون قرار داده شده است که اگر دانشآموز بیدقت به سوالات جواب دهد، برگه را معتبر اعلام نمیکند، ادامه داد: این آزمون هوشمند و شخصیسازی شده و سیستم خبره فردی برای هر دانشآموز چهار صفحه کارنامه شخصی صادر میکند و حتی رتبه درصدی دانشآموز نیز مشخص میشود که نسبت به سایرین در چه رتبهای قرار دارد.
تجلینیا با اشاره به اینکه دانشآموزان در مدارس مرفه با مشاورههای خوب ارزیابی و به آنها ارائه خدمات میشود، عنوان کرد: در مدارس محروم و دولتی گاهی دانشآموز از سادهترین امکانات محروم است، بنابراین با طراحی برنامهها و فیلمهایی که با کمک مشاوران تهیه شده، تمام ذینفعان با دیدن آنها میتوانند از خود و تیپهای شخصیتی و شغلهایی که انتخاب میکنند شناخت پیدا کنند که دانشآموز با ورود به کارتابل شخصی در نشانی اینترنتی وزارت آموزش و پرورش میتواند از برنامهها و فیلمها استفاده کند؛ سال گذشته ۱۸۹ هزار دانشآموز با ورود به قسمت نظرسنجی فرایند هدایت تحصیلی را ارزیابی کردند.
استفاده از مشاور در مدارس غیردولتی مؤثر در شهریه مدارس غیردولتی
وی با بیان اینکه مدارس خاص هم درگیر آسیبهای اجتماعی هستند و تنها جنس و فراوانی آسیب در این مدارس فرق میکند، گفت: سال جاری در بخش مدارس غیردولتی در حوزه مربی پرورشی و مشاوره کار جدیدی انجام میشود، به طوری که استفاده از نیروی مشاور و مربی در مدارس غیردولتی جزو گزینههای تعیین شهریه مدارس غیردولتی است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با اشاره به اینکه در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان آییننامه اجرایی مصوب تابستان ۱۴۰۰ هیئت وزیران و در ماده ۴۴ گفته شده وزارت آموزش و پرورش مکلف است از طریق سامانه نماد همه دانشآموزان را از دو جهت رفتاری و تحصیلی مورد رصد و پایش قرار دهد، ادامه داد: مدیر مدرسه طبق قانون مکلف شده است با شناسایی دانشآموزان در معرض خطر یا بزه دیده، ضمن ارائه خدمات آموزشی، مشاوره فردی و خانوادگی، انجام مداخلات ضروری و حمایت اجتماعی دانشآموز، حسب مورد به معاونتهای حقوقی و قضائی، دانشآموز را به سازمان بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری معرفی کند.
نظر شما