به گزارش خبرگزاری ایمنا، در خطبه ۹۱ نهجالبلاغه، امیرالمومنین (ع) نحوه خلقت زمین را اینطور بیان کردند: «زمین را به موجهای پرخروش، و دریاهای موّاج فروپوشاند، موجهایی که بالای آنها بههم میخورد و در تلاطمی سخت، هر یک دیگری را وا پس میزد، چونان شتران نر مست، فریادکنان و کف بر لب، به هر سوی روان بودند.» و شاید تا سالهای قبل فهم و درک این سخنان سخت و حتی غیرممکن بود تا اینکه مطالعات دانشمندانی چون آلفرد وگنر و هری هس در قرن بیستم به نظریهای با نام «زمین ساخت ورقهای» منجر شد که حرکت لایههای پوستهی زمین را با دلایل محکم بیان میکند و نشان میدهد سطح خارجی سیارهی ما بسیار پویاست.
اشاره امیرمومنان در عصر فقر علم، به تحرک لایههای پوسته زمین و نیز حوادث آغاز شکلگیری کره زمین در بیش از ۴ میلیارد سال پیش همچون دوران طوفانها و بارانهای سیلآسا، چه نامی جز معجزه دارد؟
شاید بسیاری از ما این معجزات را درباره قرآن شنیده و خوانده باشیم اما زمانی که به پای صحبت بزرگان و متخصصان این حوزه نیز مینشینیم، شاهدیم که نهجالبلاغه نه از روی تصادف و اتفاق، بلکه به حق برادر قرآن نام گرفته است؛ بر همین اساس محمدرضا قهرمانی کارشناس فیزیک و نویسنده کتاب شکافت بزرگ در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه قرآن و نهجالبلاغه آنجایی که از خلقت و علمالاشیا حرف میزنند، مباحث فیزیک است، اظهار میکند: زمانی که وارد مکاتب مختلف از جمله مکتب اسلام میشویم، نباید انتظار داشته باشیم فروع علم بیان شود بلکه بنیانها و سرنخهای علمی عنوان شده است.
وی با اشاره به آیه ۱۲ سوره جاثیه مبنی بر «سخر لکم البحر» ادامه میدهد: در این آیه عنوان شده که دریاها را برای شما تسخیر شدنی قرار دادیم و در ادامه انسان را به تحقیق و ماجراجویی در دریا تشویق میکند، یعنی اصل علم شناخت توانایی است و ادامه مسیر به فروع علم بازمیگردد که در نهجالبلاغه نیز شاهد همین روند هستیم.
کارشناس رشته فیزیک با اشاره به آیه ۲ سوره بقره نیز عنوان میکند: در ابتدای قرآن میخوانیم «هدی للمتقین» یعنی شخصی که توسط قرآن هدایت نشده باشد، مسلمان نیست و در این مسیر است که متقین نیاز به جستوجوگری دارند، جستوجوگری ابراهیمی یعنی مانند حضرت ابراهیم که خدای خود را میان دیگر خدایان مطرح جستوجو میکرد؛ انسان متقی باید جستوجوگر باشد و بهدنبال سوال برود یعنی این موارد قبل از ایمان است، چرا که جستوجوگری و ماجراجویی اصل انسانیت است.
قهرمانی با یادآوری اینکه من معلم هستم و معلم در مکتب ما شخصی است که هم خودش اندیشهورز باشد و هم تشویق به اندیشیدن کند، تصریح میکند: یادگیری در ۲ حالت انجام میشود یا در حافظه یا در اندیشهورزی که مورد دوم به تحقیق و جستوجوگری نیاز است.
وی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب ما را به تولید علوم موظف کردهاند، میگوید: در مواردی مانند سلولهای بنیادین و انرژی هستهای که در دنیا وجود دارد پیشرفت داشتیم یعنی زمانی که به این موارد میپردازیم، توسعه علم است؛ تولید علم بدان معناست که مبانی علوم را از مکتب دربیاوریم یعنی تعلیم و تربیتی را پدید بیاوریم که ریشه آن در مکتب باشد و از قرآن و نهجالبلاغه مواردی را بیرون بیاوریم که یا در جهان گفته نشده یا اشتباه عنوان شده است.
نظر شما