به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، توکیو یکی از بزرگراههای خود را به یک مسیر سبز و مرتفع تبدیل کرد تا عابرانپیاده بتوانند به روشی کاملاً جدید از مرکز شهر لذت ببرند. طبق برنامهریزیها، ساختوسازهای این پروژه که در اواسط دهه ۲۰۲۰ آغاز شده است تا دهه ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ تکمیل میشود، اما بعضی از بخشها پیش از این موعد و از طریق یک برنامه تعمیر و نگهداری مرحلهای به روی عموم باز خواهند شد.
توسعه شهری قابل پیادهروی
دولت کلانشهر توکیو پیش از این از برنامههای خود برای توسعه شهری قابل پیادهروی با تمرکز بر ایجاد فضاهایی با محوریت مردم خبر داده بود که میتوان بهراحتی در آنها قدم زد و لذت برد. توکیو هدف از این اقدام را نیز ترویج پیادهروی در میان مردم و تشویق آنها به استفاده از این روش حملونقل فعال و پایدار معرفی کرد و تبدیل بزرگراه توکیو به کریدور هوایی یک عنصر کلیدی در مسیر دستیابی به این هدف است. این اقدام شریان ترافیکی را که از قلب شهر عبور میکند به یک راهروی هوایی سرسبز مناسب برای عابرانپیاده تبدیل خواهد کرد.
مسیر دو کیلومتری انتخابشده در طول سالها نقشهای بسیاری را ایفا کرده، اما همواره بهعنوان نوعی زیرساخت اجتماعی عمل کرده و حامی نیازهای مردم و اقتصاد محلی است. این مسیر تا اوایل قرن بیستم به عنوان یک راه ترانزیت برای قایقها عمل میکرد و در دوران پس از جنگ برای ترافیک جادهای مورد استفاده قرار داشت. در قرن بیستویکم توکیو این مسیر را به یک راه سبز تبدیل کرد که چندین منطقه شهر را به هم متصل میکند.
ایده تبدیل آن به کریدور هوایی سبز توکیو بهدنبال جابهجایی برنامهریزیشده بخشی از بزرگراه بود. انحراف ترافیک جادهای و کاهش نقش این خط در تردد، فرصتی بینظیر برای احیای شهری ایجاد کرد که عابران پیاده را قادر میسازد تا از مرکز توکیو به شیوهای جدید و متناسب با یک کلانشهر پایدار قرن بیستویکمی لذت ببرند. توکیو با تبدیل این مسیر به فضایی برای عابران پیاده، به دنبال افزایش جذابیت خود برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان است.
پروژه حاضر بر سه اصل استوار است که شامل موارد زیر میشود:
• گذار از خودرومحوری به مردممحوری با ایجاد یک شبکه عابر پیاده باز
• همزیستی مردم با طبیعت با ایجاد زیرساختهای سبز بهعنوان نمادی از شهر توسعهیافته توکیو
• افزایش ارزشها و زیباییهای منطقهای با ایجاد مناطق تفریحی باز برای ارتقای پویایی جوامع
نظر شما