به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناظر رقابت فرانسه به نگرانیهایی درباره سرویس هوش مصنوعی گوگل نیز اشاره کرد. رگولاتور رقابت فرانسه اعلام کرد «بارد»، چت بات هوش مصنوعی گوگل که اکنون «جمینی» نام گرفته با محتوای ناشران و آژانسهای خبری و بدون اطلاع رسانی به آنها آموزش دیده است. گوگل متعهد شده تاحقایق را به عنوان بخشی از روند حل و فصل مورد اعتراض قرار ندهد و همچنین این شرکت مجموعهای از اقدامات اصلاحی را برای برخی کاستیها پیشنهاد کرده است.
این شرکت آمریکایی اعلام کرد تسویه را پذیرفته زیرا اکنون زمان گذر به آینده است و تصمیم دارد روی اهداف بزرگتر با روشهای بهتر برای ایجاد ارتباط میان مردم و محتوای با کیفیت تمرکز و همچنین با ناشران فرانسوی به طور سازنده همکاری کند. گوگل معتقد است جریمه مذکور نامتناسب است و ناظر فرانسوی تلاشهای شرکت در محیطی که ایجاد مسیر بسیار سخت است را در نظر نگرفته زیرا نمیتوان پیش بینی کرد در چنین محیطی چه اتفاقی میافتد.
این جریمه مربوط به شکایتی بود که از سوی برخی از بزرگترین سازمانهای خبری فرانسه از جملهای اف پی ثبت شده بود. به نظر میرسید این شکایت در ۲۰۲۲ و هنگامی که شرکت آمریکایی درخواست تجدیدنظر درباره جریمه اولیه ۵۰۰ یورویی را پس گرفت، حل شده باشد. این جریمه پس از پایان یافتن یک تحقیق وسیع توسط رگولاتور فرانسوی وضع شده بود. اما ناظر رقابت فرانسه در بیانیه اعلام کرد گوگل چهار مورد از ۷ شرط توافق شده در تسویه پیشین از جمله مذاکره با ناشران و فراهم کردن اطلاعات شفاف را رعایت نکرده است.
همچنین به گفته این ناظر چت بات گوگل که در ۲۰۲۳ میلادی راه اندازی شده، با دادههایی از رسانههای نامشخص و سازمانهای خبری بدون اطلاع رسانی به آنها آموزش دیده است. این در حالی است که بسیاری از ناشران رسانهها و نویسندگان خواهان محدود سازی استخراج اطلاعات یا جمع آوری خودکار داده توسط سرویسهای هوش مصنوعی بدون دریافت دستمزد عادلانه هستند.
منبع: مهر
نظر شما