به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، علیرضا عسکریچاوردی در تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی مجموعه تاریخی تخت جمشید اظهار کرد: با توجه به وسعت بسیار باشکوه تخت جمشید که تنها تختگاه آن به همراه کاخهای این مجموعه بیش از ۱۲ هکتار وسعت دارد و مجموعه بزرگی را شامل میشود، از دو ماه گذشته ساماندهی به ویژه برای ایام نوروز در دستور کار قرار گرفت، همچنین از زمان انتخاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی فارس و با پشتکاری که این مدیر سختکوش داشت، کمک بسیاری کرد تا بتوانیم پویش ساماندهی تخت جمشید را راهاندازی کنیم.
وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی مجموعه تخت جمشید، تقسیم نیروهای متخصص این حوزه در میان کاخها و واحدهای مختلف شکل گرفت تا بتوانیم مسائل و مشکلات تخت جمشید را واکاوی کنیم.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در تشریح برخی مسائل و مشکلات این مجموعه تاریخی تصریح کرد: مشکلات به صورت کوتاهمدت و بعضی موضوعات در بلندمدت احصا شد و مقرر شد ابتدا مشکلات کوتاهمدت این مجموعه تاریخی رفع شود.
عسکریچاوردی در تشریح مشکلات کوتاهمدت این مجموعه اضافه کرد: پراکندگی کابلهای برق، آبگرفتگی معابر، شکسته و فرسوده بودن پلکان چوبی ورودی، رنگپریدگی ستونهای جلو موزه، کهنه شدن تابلوها، زنگزدگی داربستها، شکسته شدن شیشههای زیادی که طی سالهای متمادی شکسته شده بود، اما جمعآوری نشده بود یا خطر فروریختن برخی از آنها وجود داشت، وضعیت اسفناک آرامگاهها و سرویسهای بهداشتی از مشکلاتی بود که در شأن این مجموعه نبود.
وی ادامه داد: خشک شدن درختان پردیس تختجمشید به علت نبود آب، زنگزدگی فنسها، مسائل مرتبط با لجستیک تخت جمشید و خارج شدن دوربینها از مدار، شکسته شدن تابلوهای راهنما و از بین رفتن گلهای تخت جمشید و سایر مسائل دیگر که با قدم زدن در این مجموعه تاریخی به صورت واضح قابل مشاهده بود، از جمله مشکلات احصا شده کوتاهمدت این مجموعه تاریخی بود که گرفتار آن بودیم و فرصت تحرک را از ما، همچنین مجموعه تخت جمشید برای گردشگر گرفته بود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تختجمشید خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بحرانی که در تخت جمشید با آن مواجه شدیم راهنمایان گردشگری ثابت مجموعه بودند که متأسفانه ساماندهی نشدند و با صدا زدن، جذب توریست را انجام میدادند و شکل درستی نبود، همچنین در اجرای برنامه نور و صدا به دلیل اینکه سیستم صوت با مشکل مواجه شده بود، این موضوعات منجر شد که به یک نقطه بحرانی در تخت جمشید برسیم و این نگرانی برای ما مطرح شد که چگونه تا ایام نوروز ساماندهی این مجموعه انجام شود تا مشکلات حل شود.
عسکریچاوردی با بیان اینکه نیروی انسانی در تخت جمشید نیز دچار رکود شده بود و این موضوعات منجر شده بود تا همه فرصتها از ما گرفته شود، تصریح کرد: در واقع تختجمشید که طی ۱۰ سال گذشته تعداد هشت خودرو داشت، در حال حاضر یک خودرو هم ندارد. این در حالی است که مسئله لجستیک و منابع تختجمشید برای این مجموعه بسیار حائز اهمیت است.
نگاه گردشگر در ورود به تخت جمشید معطوف به مشکلات این مکان تاریخی بود
وی ادامه داد: در حوزه منابع تخت جمشید نیز طی دو سال گذشته که ردیف اعتباری مالی این مجموعه توسط سازمان برنامه و بودجه حذف شده است، این در حالی است که دیوارها نیز به مرمت نیاز داشتند و این اقدام باید بعد از نوروز و در فصلی که بارش باران نباشد، انجام میشد و میتوان گفت وضعیت بسیار ناراحتکننده بود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید این مجموعه را همچون یک انسان پیر و یا یک خانه قدیمی توصیف کرد و افزود: اگر به این خانه رسیدگی نشود و سالهای متمادی به آن توجه نشود و هر سال تعداد زیادی از این خانه بازدید داشته باشند، منجر به تخریب آن خواهد شد.
عسکریچاوردی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه کوتاه طی دو ماه گذشته با بسیج کردن نیروهای مجموعه، تقسیمبندی یک بنا به یک باستانشناس، مرمتکار و یک کارگر فنی واگذار شد و نیروهای پشتیبان کارگری در سطح منطقه به کار گرفته شد و تمام مصالح تأمین شد.
وی همچنین اضافه کرد: متأسفانه یکی دیگر از موضوعاتی که شاهد آن بودیم، از بین رفتن مبلمان تخت جمشید بود و همه این مشکلات موجب شده بود که نگاه گردشگر در هنگام ورود به این مجموعه به زنگزدگی، رنگپریدگی، فرسودگی و شکستگیها معطوف شود، مسائلی که گردشگر را بیشتر از آنکه از بازدید مجموعه لذت ببرد، آزار میداد، از اینرو با توجه به در پیش بودن ایام نوروز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بخشی از اقدامات اصلاحی انجام شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تختجمشید تاکید کرد: با اقداماتی که انجام شد و بودجه خاصی در اختیار نداشتیم، اما برنامهریزی لازم لحاظ شد تا بر مبنای اعتبار بودجهای پیش برویم.
عسکریچاوردی ادامه داد: محور ورودی تخت جمشید از میدان ملل به طول چهار کیلومتر پس از ۴۵ سال، عملیات بهسازی و ساماندهی آن با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان صورت گرفت.
وی افزود: مسیر ورودی باید در شأن این مجموعه باشد، اما به دلیل اینکه پارکینگ این مجموعه وضعیت مناسبی نداشت، مقرر شد تا ساماندهی پارکینگ انجام شود.
مشکلات تخت جمشید تا ۸۵ درصد رفع شد
به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تقسیمبندی کارگروهها، تمام مسائل ریز تختجمشید تا بالای تخت گاه تا حدودی رفع شد و در حال حاضر میتوان گفت ۸۵ درصد مشکلات تختجمشید حل شد و اگر مسائل و مشکلات دیگری وجود دارد، تلاش برای رفع این مشکلات تا شب عید و حتی در ایام نوروز صورت گیرد.
عسکریچاوردی در خصوص وضعیت نامناسب سرویسهای بهداشتی مجموعه تختجمشید، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال بود که از سرویسهای بهداشتی کانکسی در این مجموعه استفاده میشد و در ایام نوروز این سرویسها، مناسب نبود و موجب ناراحتی و نارضایتی گردشگران شده بود اما با تلاش مدیر کل میراث فرهنگی برای رفع این مشکل اقدام شد و ساخت و اجرای بهترین سرویس بهداشتی با انتشار مناقصه برای این مجموعه در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل دو بار انصراف پیمانکار و به دلیل تعویض سهباره زیر ساخت، یک پیمانکار جدید با اجرای این زیر ساخت موافقت کرد اما ساخت سرویس بهداشتیهای جدید به بعد از ایام نوروز محول خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه نیازمند بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار بود که به همت مجموعه مدیریتی میراث استان این تحقق اعتبار در دستور کار قرار گرفت.
از تعویض پلکان چوبی تا جمعآوری سگهای بلاصاحب در مجموعه تختجمشید
تعویض پلکان چوبی تختگاه جمشید از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بود و وی اضافه کرد: اجرای این اقدام کار بسیار دشواری بود، اما با توجه به مشکلاتی که برای بازدید گردشگران به وجود آورده بود، این اقدام در دستور کار قرار گرفت و از ۱۰ روز گذشته عملیات تعویض پلکانها آغاز شد و تا دو ماه آینده ادامه خواهد داشت، این در حالی است که ابتدا لکهگذاری و رفع معایب پلکانهایی که خطر بسیاری داشتند، در دستور کار قرار گرفت و بخشهای دیگر در حال انجام است.
مرمت ستونهای مقابل موزه، نظافت شیشهها، مرمتهای ساده و اولیه، نظافت نقش برجستهها، تابلوها و مسیرها، نصب آبسردکن جدید، تعمیر پمپاژهای سوخته چاههای تأمین آب در تختجمشید، جمعآوری بیش از ۵۰ سگ بلاصاحب در تخت جمشید، تأمین روشنایی در بخشهای مختلف تخت جمشید، احیای تمام دوربینهای تخت جمشید بهویژه دوربینهای حفاظت الکترونیک و تبدیل آنها به سیستم یکپارچه، ارتقای سیستمهای فیبر نوری و پوششهای مخابراتی و تأمین لباس جدید برای کارکنان و راهنمایان گردشگری افتخاری، از دیگر اقدامات انجام شده است که عسکریچاوردی به آنها اشاره کرد.
انجام پروژه اصلی مرمت و ترمیم مجموعه تختجمشید پس از ایام نوروز
وی با اعلام این خبر که پروژه اصلی ترمیم و مرمت در تمام مجموعه تختجمشید پس از ایام نوروز انجام میشود، اضافه کرد: همه مشکلات رفع نشده است اما میتوان گفت که یک حجم زیادی از مسائل و مشکلات که در تختجمشید ایجاد شده بود، احصا و تلاش شد تا ۸۵ درصد مشکلات این مجموعه رفع شود.
عسکریچاوردی اظهار امیدواری کرد: در ایام نوروز شرمنده گردشگران نشویم و به شکل آبرومندانه فعالیتها انجام شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تختجمشید در ادامه اضافه کرد: بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفر راهنمای گردشگری ثابت و سیار در محوطه تختجمشید فعالیت دارند و با توجه به اینکه یک سیستم ناهمگون و بینظم در جذب توریست وجود داشت، برای تمام راهنمایان گردشگری تهیه لباس یکدست و صدور کارت در دستور کار قرار گرفت و به مرور تا یک ماه آینده گروههای گردشگری که به تخت جمشید وارد میشوند، باید در یک سیستم منظم و یکپارچه وارد مجموعه شوند.
تلاش برای راهاندازی یک خط اتوبوس از ایستگاه احمدی شیراز تا تختجمشید
عسکریچاوردی همچنین نوید داد: از نظر ارتقای کیفی در ماههای آینده راهنمایان گردشگری مجموعه بر اساس زبانهای مختلف گروهبندی میشوند و رسته شغلی آنها تعیین خواهد شد و این افراد ملزم به شرکت اجباری در آزمونها خواهند بود و به زودی رتبهبندی راهنمایان گردشگری انجام میشود.
وی همچنین در پایان سخنان خود از راهاندازی و فعالیت یک اتوبوس از پایانه حرم مطهر شاهچراغ (ع) به مجموعه تاریخی تختجمشید خبر داد و خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با راهاندازی این خط اتوبوس گردشگری برای بسیاری از کودکان، سالخوردگان و افرادی که دسترسی و بازدید از مجموعه تختجمشید برای آنها دشوار است، فراهم شود و این اقدام از سال آینده محقق شود.
نظر شما