به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آموزش و پرورش، محسن زارعی با بیان اینکه سالهای قبل دانشآموزان تحت محتوا و برنامه درسی مدارس در کلاسهای درس مشغول تحصیل بودند، اما نظام دیگری کار سنجش آنها را انجام میداد، اظهار کرد: سنجش سرنوشتساز آنها توسط نظام دیگر رقم میخورد و این باعث شده بود دانشآموزان خود را برای کارزار دیگری آماده کنند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان سالها به جای پرداختن به محتوای درسی، بر اساس کلید واژهها، حافظه محوری، مهارت محوری و تکنیک خود را برای کنکور آماده میکردند، افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش یک فرصت ایجاد کرد تا مدرسه و کلاس درس و اهداف برنامه درسی مرجعیت پیدا کند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام ارزشیابی میتواند برای مرجع شدن اهداف برنامه درسی تغییر جهت انجام دهد، ادامه داد: این فرصتی شد تا در سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد نمرات دروس پایه دوازدهم تأثیر قطعی در آزمون سراسری دانشآموزان داشته و ۶۰ درصد هم نتیجه کنکور ملاک باشد.
زارعی تصریح کرد: آزمونها مبتنی بر اهداف برنامه درسی طراحی شد، یعنی دانش آموزی میتوانست به سوالات جواب دهد که مطالب را یاد گرفته باشد، نه اینکه حفظ کرده باشد؛ به دانشآموزان توصیه میشود فرصتهای آموزشی را از دست ندهند و برای امتحانات به کتاب رجوع کنند، همکاران هم مبتنی بر کتاب درسی و اهداف برنامه درسی تمرکز داشته باشند.
وی با بیان اینکه کتابهای کمک آموزشی خط قرمز آموزش و پرورش است، گفت: دانشآموزان با خیالت راحت بدون استفاده از کتابهای کمک آموزشی و در چهارچوب کتاب درسی و کلاس درسی میتوانند در آزمونها به سوالات پاسخ دهند.
نظر شما