به گزارش خبرگزاری ایمنا، آئین افتتاح و بهره برداری ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت الله کاشانی و شهدای کن در خط ۶ مترو تهران به همراه ایستگاه تبادلی تربیت مدرس و ۲ ورودی جدید (ایستگاههای شهران و شهرزیبا) در این خط صبح امروز -شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲- برگزار شد. این مراسم در قالب صد و دوازدهمین پویش امید و افتخار، با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.
احداث ۹ هزار جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی با همکاری وزارت نیرو
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان افتتاح از ایستگاههای مذکور اظهار کرد: عیدانهای که شهرداری تهران برای مردم تدارک دید به این صورت بود که از اسفند سال گذشته که خط ۶ و ۷ تکمیل نشده بود امروز با شرکتهای مختلف کار این ایستگاهها را در دستور کار قرار دادیم و امروز که در خدمت شما هستیم آماده بهره برداری خواهد بود.
وی با بیان اینکه ایستگاههایی که امروز افتتاح خواهد شد، بار ترافیک را از غرب تهران کاهش میدهد، تصریح کرد: در جهت کاهش بار ترافیک غربی شهر تهران ایستگاههای شهدای کن و آیت الله کاشانی در توسعه غربی به ایستگاه تبادلی تبدیل خواهد شد. وی افزود: همانطور که میبینید مردم در ایستگاه تربیت مدرس دچار مشکلاتی بودند، اما با بهرهبرداری از ایستگاه تبادلی تربیت مدرس معضلات مردم در این خصوص کاهش پیدا میکند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به گزارشی تحت عنوان «بهار مترو» عنوان کرد: کلنگزنی خط ۸ مترو هفته گذشته انجام شد، قرارداد خط ۹ قرارداد بسته شد و خط ۱۱ و ۹ سال آینده عملیات اجرایی آن را انجام خواهیم داد.
هرمزی با اشاره به اقدامات مهمی که درخصوص توسعه خطوط انجام شده است، تصریح کرد: توسعه شرقی و غربی خط ۴ در دستور کار بود و همچنین در بحث واگنها اتفاقات خوبی را رقم زدیم. از ابتدای ورود مترو به تهران ۱۱۶۹ واگن داشته است. ما ۷۹۱ واگن را قرارداد بستیم و ۲۸۰ از منابع مالی واگن در حال انعقاد هستیم یعنی بیش از آنچه که در ۲۵ سال گذشته بوده، واگن اضافه کردیم.
وی با بیان اینکه در بحث موتور و اتوبوس و تاکسی برقی یک قرارداد مهمی را انعقاد کردیم، گفت: ۲۵۰۰ اتوبوس، ۱۱۰ ون و ۱۰۰۰ موتور برقی سال آینده وارد خطوط ما خواهند شد. ۲۵ هزار تاکسی هم اضافه خواهیم کرد. مترو پرند که بیش از ۱۴ سال بر روی زمین مانده بود همچنین در این دوره از مدیریت شهری به ثمر رسید.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: اگر وضعیت فعلی را مقایسهای کنیم با مدیریت شهری ۴ سال گذشته میبینیم که ۱۳۰ دستگاه اتوبوس به شهر اضافه شد، اما مدیریت شهری ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس را برای شهر تدارک دید.
هرمزی با تاکید بر اینکه ما قرارداد سنگینی برای احداث ۹ هزار دستگاه جایگاه شارژ با وزارت نیرو داریم، گفت: امید دارم که سال آینده اتفاقات خوبی که رقم خواهد خورد روزهای بهتری را برای شهر تهران به ارمغان بیاورد. معاون حمل و نقل شهرداری تهران در پایان گفت: ایستگاههایی که امروز افتتاح میشود حاصل تلاش شبانهروزی است. اشاره هم شد که در بحث تحریم دچار مشکلاتی شدیم اما افتخار میکنیم که سرباز رهبر عزیزمان و نوکری مردم را میکنیم که به نظر من این اصل مهمترین افتخار است.
ترافیک شدید نتیجه بیتوجهیهای دوره پیشین مدیریت شهری به توسعه حملونقل عمومی است
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بعد از کندی کار مسئولان شهری در یک مدت کوتاهی که صورت پذیرفت مجدداً احداث مترو و افتتاح ایستگاههای آن شروع شده است. امروز ۳ ایستگاه جدید و یک ایستگاه تبادلی نیز به کمک مردم خواهد آمد.
وی اضافه کرد: در حقیقت بسیاری از مردم برای خرید عید ساعات طولانی را در ترافیک میمانند. ما نباید چنین ترافیکی را داشته باشیم و باید با استفاده از حملونقل عمومی و عملیاتی شدن برخی از ایستگاههای جدید سفر را برای مردم تسهیل کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در مدیریت شهری گذشته شاهد واگنهایی بودیم که باید بازسازی، تعمیر یا از خط خارج میشدند.
چمران تاکید کرد: نخریدن قطعات و عدم توجه به حفر تونلها و ساخت ایستگاهها باعث شد تا چنین ترافیکی را شاهد باشیم. امیدواریم که روند توسعه همچنان ادامه یابد. دوستان با تجربه در شرکتهای مترو باید به دقت و سرعت کار خود بیافزایند.
وی اظهار کرد: طراحی خطوط متروها در حال حاضر برای قبل از انقلاب است همان روزهایی که ترافیک و جمعیت به این شدت نبود، برای خطوط جدید برنامهریزی شده بود که در مدت زمان تعیین شده به بهرهبرداری برسد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اگر مترو و اتوبوس به اندازه نیاز مردم وجود داشته باشد، زمان آن فرا میرسد که چگونه شهروندان از خودروی شخصی استفاده کنند. امروز مردم اعتراض میکنند که با کدام مترو، اتوبوس ما برویم، با وجود این اعتراضها نمیتوانیم بگوییم از ماشین شخصی استفاده نکنید.
چمران گفت: امیدواریم سالهای سال در عرصههای مختلف، طراحی خوب و ایرانی داشته باشیم.
برنامه شهرداری برای اتصال برخی بیمارستانها به مترو
علیرضا زاکانی، شهردار تهران با تقدیر از زحمات سازندگان ایستگاههای جدید عنوان کرد: کار ساخت ایستگاه تربیت مدرس را قرارگاه خاتم الانبیا و ایستگاههای بخش شمالی خطوط آیت الله کاشانی را شرکت چیلکو بر عهده داشت.
وی ادامه داد: در ایستگاه تربیت مدرس نمایی که کار شده بسیار زیبا و بر اساس معماری اصیل بود. تربیت مدرسی که من دیدم بسیار ویژه بود یا مثلاً ایستگاه آیت الله کاشانی و شهدای کن نیز با توجه به طرحهایی که اجرا میشود به ویژگیهای خاص معماری ایرانی اسلامی عجین شدهاند که هم روحانگیز و دلانگیز باشد هم پیام خاصی را به همراه داشته باشد.
شهردار تهران با اشاره به اتصال ایستگاه بهار شیراز به بیمارستان خانواده خاطرنشان کرد: این ایستگاه یک ویژگی خاصی دارد چرا که به بیمارستان خانواده متصل است. برای برخی از بیمارستانها برنامه ریزی کردیم که به متروهای نزدیکی متصل شوند.
زاکانی با بیان با مردم، نخبگان، نهادها، پیمانکاران و دانشهای موجود تهران را متحول میکنیم، اظهار کرد: به دو علت شهر تهران اهمیت زیادی دارد. علت اول این است که تهران بعد از ۲۳۸ سال در رنج به سر میبرد و علت دوم هم به این صورت بود که پایتخت هم نماد نظام اسلامی است و هم نمود موفقیت نظام و الگوی سایران است.
وی افزود: یعنی اتفاقی که در تهران بیافتد در سطح کشور تکثیر میشود. در نتیجه اگر کسی به تهران بیاید میتواند به کارنامه نظام نمره میدهد.
شهردار تهران ادامه داد: رژیم کودککش اسرائیل و کشورهای به ظاهر حمایتگر مردمان غزه با تبلیغاتی که انجام میدهند ایران را طوری به تصویر میکشند که هرکسی به ایران میآید تعجب میکند چرا که ذهنیت او با دیدههای آنها تفاوت میکند.
منبع: فارس
نظر شما