پروژه تعمیرات اساسی درزهای انبساطی پل بزرگمهر به اتمام رسید

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای پروژه اصلاح درزهای انبساطی عرضی و آسفالتی پل بزرگمهر گفت: این پروژه ۲.۹۶ میلیارد تومان هزینه داشته و در قالب دو فاز اجرا شده است.

مسعود توکلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پل‌ها از مهم‌ترین سازه‌های عمرانی محسوب می‌شود که احداث آن پرهزینه بوده و با توجه به اهمیت ترافیکی آن‌ها، در صورت خرابی‌های آن‌ها، علاوه بر خسارت‌های مالی، موجب ایجاد خسارت جانی و مختل شدن عبور و مرور می‌شود.

وی افزود: یکی از اجزای مهم پل‌ها که علاوه بر آسیب‌رساندن به سازه پل در صورت خرابی، نقش مهمی در کسب رضایت مردمی دارد، درزهای انبساطی پل‌ها است، زیرا در صورت عملکرد نامناسب درزها وسایل نقلیه عبوری با ضربه شدید مواجه و موجب خسارت آن‌ها خواهد شد.

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پل بزرگمهر یک پل مخصوص عبور عابر پیاده و وسایل نقلیه سبک و سنگین است که روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است و قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد که در سال ۱۳۹۲ تعریض شده است.

توکلی‌پور با بیان اینکه به علت خرابی درزهای انبساطی پل بزرگمهر شکایت‌های متعددی از سوی شهروندان مطرح شده است، اضافه کرد: این پل علاوه بر داشتن چهار درز الاستومری عرضی، به علت تعریض کردن آن، دارای دو درز طولی آسفالتی است که مصالح داخل این درزها در اثر مرور زمان تخلیه و خطراتی در طول درز ایجاد کرده بود که برای عبور و مرور وسایل نقلیه به‌ویژه موتورسواران خطرناک بوده است که با توجه به این موضوع و در راستای رفاه و آسایش شهروندان، پروژه اصلاح درزهای پل بزرگمهر در دستور کار مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پروژه اصلاح درزهای انبساطی پل بزرگمهر برای تعویض درزهای انبساطی عرضی و درزهای طولی آسفالتی بوده است که در این پروژه درزهای انبساطی عرضی پل قدیم از درزهای انگشتی یا شانه‌ای به درزهای جدید مدولار تغییر پیدا کرد که علاوه بر سرعت بیشتر در اجرای عملیات، دارای طول عمر بالاتری نسبت به درزهای قبلی است.

پروژه تعمیرات اساسی درزهای انبساطی پل بزرگمهر به اتمام رسید

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه درزهای آسفالتی طولی موجود بین پل جدید و قدیم با طراحی مناسب و دوخته شدن به وسیله پلیت به یکدیگر از ریزش آسفالت جلوگیری و عبوری امن از روی پل را فراهم می‌کند.

توکلی‌پور با بیان اینکه اجرای این پروژه ۲.۹۶ میلیارد تومان هزینه داشته است، اضافه کرد: اجرای پروژه اصلاح رزهای پل بزرگمهر در دو فاز مجزا انجام شده است که فاز نخست در مدت زمان ۵۲ روز و فاز دوم مربوط به درزهای طولی، در مدت زمان ۱۱۱ روز به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه پروژه اصلاح درزهای انبساطی پل بزرگمهر نیز توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان اجرا شده است، اجرای آن با هزینه و مدت زمان کمتر نسبت به پروژه‌های مشابه انجام شده است، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این پروژه استفاده از درز مدولار است که موجب افزایش سرعت عملیات اجرایی و طول عمر مفید این درزها می‌شود.

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه درزهای مدولار از آب‌بندی خاصی برخوردار بوده و عملکرد مناسبی را در طول عمر سازه در نمونه‌های مشابه داشته است، اضافه کرد: انتخاب درزهای مدولار و الاستومری بستگی به ضخامت عرشه، نحوه تراکم آرماتورها، میزان بازشدگی درز و مباحث طراحی پل دارد که با در نظر گرفتن تمام موارد مذکور نوع درز انتخاب و اجرا می‌شود.

کد خبر 735893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.