وحشت جهان از آمدن هفت‌تیرکش/ برای ایران بایدن بد و ترامپ بدتر است

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دیپلماسی کج‌دار و مریز ایران و آمریکا در زمان بایدن گفت: احتمال جنگ بین دو کشور ایران و آمریکا با ماندن بایدن و حزب دموکرات بسیار کم است، اما احتمال برخورد نظامی و قهری بین ایران و آمریکا با آمدن ترامپ افزایش خواهد یافت.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به انتخاب دونالد ترامپ و جو بایدن به عنوان نامزدهای نهایی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۴ اشاره کرد و در خصوص وحشت بسیاری از دولت‌های جهان از انتخاب ترامپ هفت‌تیرکش به عنوان رئیس‌جمهور آتی ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل برای وحشت جهان از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا شخصیت غیرقابل پیش‌بینی او است.

وی افزود: افرادی که شخصیتی غیرقابل پیش‌بینی دارند، در اطرافیان خود وحشت و نگرانی ایجاد می‌کنند، چرا که منش آن‌ها موجب خسارت و هزینه برای دیگران خواهد شد و ترامپ نیز در دوره اول ریاست‌جمهوری خود این مسئله را ثابت کرده است.

علاقه‌مندان به روی کار آمدن ترامپ

کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: البته در برخی کشورها، دولت‌ها و یا مقامات جهان نیز تمایل به انتخاب ترامپ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رژیم صهیونیستی اشاره کرد؛ ترامپ برای آنکه اعتقادی به استقلال دولت و حقوق مردم فلسطین ندارد و به نوعی بلندی‌های جولان را هم از کیسه خلیفه به اسرائیل بخشیده، مورد توجه سران این رژیم است.

وی اضافه کرد: بعضی از رژیم‌های راست‌گرای افراطی از جمله رئیس‌جمهور سابق برزیل، رئیس‌جمهور فعلی آرژانتین، رئیس‌جمهور کره شمالی و تا حدودی نخست‌وزیر مجارستان با ترامپ سمپاتی دارند، علاوه بر آن پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز به ترامپ متمایل است، چرا که سیاست‌های ترامپ در خصوص جنگ اوکراین به نفع روسیه است.

سیاست غلط ترامپ در برابر چین

امیدی با بیان اینکه در سایر کشورها و دولت‌های جهان روی کار آمدن ترامپ وحشت‌انگیز است، در خصوص گرایش چین به نامزدهای ریاست‌جمهوری در آمریکا اذعان کرد: چین به عنوان قطب قدرت یکی از کلمات تکراری است که ترامپ در تمام سخنرانی‌های خود از آن نام می‌برد؛ آمریکا زمانی سردمدار اقتصاد آزاد لیبرال و بدون مانع در جهان بوده است، بنابراین تصور ترامپ از چین این است که این کشور اقتصاد آمریکا را استثمار می‌کند، در حالی که این تصور کاملاً غلط است.

وی ادامه داد: ترامپ برخلاف مقررات سازمان جهانی تجارت و گات عمل می‌کند، این در حالی است که چین کاملاً در راستای مقررات گات و سازمان جهانی تجارت عمل می‌کند و یکی از زمینه‌های اختلاف بین این دو دولت است.

وحشت عرب‌زبان‌ها از لفظ گاو شیرده ترامپ

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان درباره تجربه کشورهای عربی در ارتباط با دونالد ترامپ، ابراز کرد: کشورهای عربی از این وحشت دارند که ترامپ با آمدن خود مسئله گاو شیرده را مطرح کند و همچون گذشته آن‌ها را بدوشد.

نگرانی‌های اروپایی‌ها از انحلال ناتو

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی از پیروزی ترامپ به دلیل تمایل وی به انحلال ناتو وحشت دارند، گفت: ترامپ اعتقاد دارد که بار اصلی ناتو بر دوش آمریکا است و حق آمریکا در ناتو داده نمی‌شود و کشورهای عضو ناتو حق عضویت خود را پرداخت نمی‌کنند، بنابراین در بین کشورهای اروپایی این نگرانی وجود دارد که ترامپ ناتو را منحل می‌کند و خلأ امنیتی برای آن‌ها ایجاد خواهد شد، چرا که سازمان ناتو موجبات ثبات و موازنه قدرت در برابر روسیه را فراهم می‌کند.

امیدی در خصوص گرایش مردم و سران ایالات متحده به ترامپ و بایدن، تصریح کرد: در داخل آمریکا نیز برخی مردم از آمدن ترامپ به‌ویژه درباره بیمه خدمات درمانی وحشت دارند چون ترامپ سرمایه‌دار است و بیشتر حامی منافع سرمایه‌داران است و به اینکه هزینه‌ای از سرمایه‌داران برای خدمات عمومی در آمریکا دریافت شود، اعتقادی ندارد.

وی اضافه کرد: ترامپ همچنین شخصیتی ضد مهاجرت دارد و در زمان ریاست‌جمهوری او بود که موضوع دیوارکشی در مرز کشور مکزیک مطرح شد؛ ترامپ با آمدن دوباره سیاست‌های ضد مهاجرتی خود به‌خصوص علیه ایران و ایرانیان را تشدید خواهد کرد.

دیپلماسی کج‌دار و مریز ایران و آمریکا در زمان بایدن

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربه تلخی از ترامپ دارد و آثار رفتارهای ترامپ هنوز در اقتصاد و سیاست ایران هویدا است و با آمدن ترامپ هر آن ممکن است جنگ صورت پذیرد، یادآور شد: پس از شهادت سردار سلیمانی در دوره ترامپ در آستانه یک جنگ فراگیر بودیم، اما یک سری عواملی به وجود آمد که جنگ گسترش پیدا نکرد، با این حال باید یادآور شد که ترامپ سیاست ضد ایرانی شدیدی دارد و ممکن است با روی کار آمدن مجدد وی بین دو کشور جنگ شود.

وی ابراز کرد: جو بایدن نیز سیاست‌های ضد برجامی و تحریمی علیه ایران را کم و بیش ادامه داده است و ما نتوانستیم به توافقی با او در این زمینه برسیم؛ با این حال رابطه ایران و آمریکا به نحو کج‌دار و مریز ادامه پیدا کرد و در شرایط جنگ غزه نیز تلاش کردند، خویشتن‌داری کنند و از جنگ فراگیر اجتناب کنند.

احتمال برخورد قهری بین ایران و آمریکا با آمدن ترامپ

امیدی تاکید کرد: احتمال جنگ بین دو کشور ایران و آمریکا با ماندن بایدن و حزب دموکرات بسیار کم است، اما احتمال برخورد نظامی و قهری بین ایران و آمریکا با آمدن ترامپ افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در دنیای گاهی باید بین بد و بدتر را انتخاب کرد، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران، بایدن بد و ترامپ بدتر است.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به نظرسنجی‌ها در آمریکا ابراز کرد: این نظرسنجی‌ها ممکن است واقعیت نداشته باشد با این حال احتمال اینکه ترامپ با درصد کمی بالاتر به قدرت برسد، زیاد است اما باید به یاد داشت که در آستانه انتخابات‌ها ممکن است نظر مردم تغییر کند.

کد خبر 735757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.