در این مقاله، فندک آنلاین شما را به سفری در تاریخچه فندک زیپو میبرد تا ببینیم این اختراع چطور از جرقهای در ذهن یک مرد اهل پنسیلوانیا به نمادی ماندگار در فرهنگ عامهی مردم جهان تبدیل شد. در این مسیر، بررسی میکنیم که چگونه یک اختراع ساده اما کاربردی، میتواند به محصولی با اصالت و لوکس تبدیل شود.
تولد یک ایده: از فندک اتریشی تا انقلابی در صنعت فندک کلکسیونی
داستان فندک زیپو از یک کلاب در ایالت پنسیلوانیا آغاز میشود. سال ۱۹۳۲ بود که جورج گرنت بلیسدل (George Grant Blaisdell) شاهد دست و پنجه نرم کردن دوستش با یک فندک اتریشی بود. این فندک اگرچه به لطف طراحی دودکش خود، در برابر باد مقاوم بود، اما استفاده از آن با یک دست امکانپذیر نبود. همچنین بدنهی نازک فلزی این فندک اتریشی به راحتی خم میشد. جورج گرانت در همانجا در ذهنش جرقهای خورد. او تصمیم گرفت فندکی بسازد که هم در برابر باد مقاوم باشد و هم خوشدست باشد (در واقع بتوان از آن با یک دست استفاده کرد). نتیجهی این ایده، اختراعی بود که تا به امروز، یعنی بیش از ۹۰ سال بعد، همچنان تحسین میشود و مشتریان خود را در سراسر جهان دارد
تاثیر انقلاب صنعتی در تاریخچهی زیپو
در سال ۱۹۳۳، اولین فندک زیپو با بدنهای مستطیلی شکل (مشابه امروز)، درِ لولایی منحصر به فرد و صدای خاصِ باز و بسته شدنش، به دنیا معرفی شد. این فندک که با بنزین کار میکرد، به قدری بادوام بود که بلیسدل ضمانت مادامالعمر را برای آن در نظر گرفت، ضمانتی که تا امروز هم پابرجا باقی مانده است. قیمت اولیهی این فندک انقلابی، تنها ۱.۹۵ دلار بود. فندک زیپو به سرعت به محبوبیت رسید. طراحی ساده و در عین حال کارآمد، صدای خاص آن و شعلهی بادوامش، توجه همگان را به خود جلب کرد. سال ۱۹۳۳ نقطه عطفی در تاریخچه فندک زیپو به شمار میرود.
این محبوبیت تا جایی پیش رفت که در طول جنگ جهانی دوم، تمامی تولیدات کارخانهی زیپو به ارگانهای دولتی اختصاص یافت و سربازان ، فندکهای زیپو را به عنوان همراهی همیشگی در خطوط مقدم به همراه داشتند. بدنهی برخی از این فندکهای جنگی از جنس فولاد ساخته شده بود تا مقاومت بیشتری در برابر شرایط سخت نبرد داشته باشد. در این شرایط، تولیدات زیپو برای بازارهای مصرفی متوقف شده بود و فقط استفادهی جنگی داشت!
سال 1941 هم جزو سالهای مهم برای فندک زیپو بود. در واقع در این سال یکسری فندکهای اختصاصی برای جنگ جهانی تولید شد و همانطور که گفته شد، فروش برای بازارهای مصرفی ممنوع شد. این سری فندک همچنان توسط کمپانی زیپو در حال تولید است! حتی فندکهای سال 1941 جزو پرفروشترین مدلها به حساب میآیند! فندکهای 1941 در مدل رپلیکا تولید میشوند و استحکام خوبی دارند. به دلیل قدیمی بودن و سبک خاصی که این سری فندک دارد، باعث شده کلکسیونرها و افرادی که به دنیای کلاسیک علاقهمند هستند، به این فندک علاقهمند شوند.
مسیر رشد زیپو در طول زمان
پس از فروش بسیار زیاد در سال 1941، شرکت زیپو در سال 1956 مدلهای اسلیم را معرفی کرد. این مدل فندکها بیشتر برای دختران طراحی شده بود تا ضخامت کمتری داشته باشد. این مدلها معمولا براق هستند و جلوهی دخترانه دارد. اما آقایان هم بر خلاف برنامهریزیهای زیپو، به این مدل علاقهمند شدند!
در دهه 1970، زیپو به یک کالای جهانی تبدیل شده بود. به طوری که بسیاری از افراد به عنوان یک کالای لوکس بصورت روزانه از آن استفاده میکردند یا حداقل آن را حمل میکردند!
پس از سال 2000 هم زیپو تصمیم گرفت تا تنوع محصولات خود را بیشتر کند. بهطوریکه در حال حاضر بیش از هزاران مدل مختلف زیپو را در دستهبندیهای مختلف و سبکهای مختلف تولید کرده است. در این سالها زیپو سعی کرده بیش از اینکه محصولات خود را به عنوان یک فندک مصرفی معرفی کند، به عنوان یک کالای کلکسیونی معرفی کند! در واقع محصولات خود را برای هر نیازی شخصیسازی کرد. مثلا مدلهای مختلفی برای علاقهمندان به موتورهای هارلی دیویدسون تولید کرده است!
زیپو در طول سالها، فندکهای آرمورکیس، رپلیکا، کلاسیک، وینتیج و لیمیتد ادیشن را معرفی کرده است. محصولاتی که در دستهی لیمیتد ادیشن (تولید محدود) قرار میگیرند، جزو گرانترین محصولات این شرکت هستند. برای مثال یکی از این فندکها که روکش تمام طلا دارد، با قیمتی بیش از 2 میلیارد تومان به فروش میرسد!
زیپو اخیرا 90 سالگی خود را جشن گرفت! این جشن را با معرفی چندین مدل اختصاصی لیمیتد ادیشن تکمیل کرد! از این مدلها فقط 1000 عدد تولید شده است. نقطه مشترک تمامی آن مدلها، عدد 90 است. زیپو پیش از این جشن 75 سالگی را هم با همین شرایط برگزار کرده بود! این محصول حدود 100 میلیون تومان در ایران به فروش میرسد!
تبدیل شدن زیپو به یک کالای لوکس و کلکسیونی
زیپو به وسیلهای فراتر از یک فندک ساده تبدیل شد. بدنهی فلزی بادوام این فندکها، زمینهی مناسبی را برای حک تصاویر و نوشتههای یادگاری فراهم میکرد و همین ویژگی، باعث شد تا فندکهای زیپو به یادگارهایی شخصی و ارزشمند تبدیل شوند. علاوه بر این، نقشآفرینی فندکهای زیپو در فیلمهای خارجی، موسیقی و جنبشهای اجتماعی، باعث شهرت هرچه بیشتر آنها شد. از صحنههای ماندگار فیلمهایی نظیر کازابلانکا و ایندیانا جونز گرفته تا استفادهی موسیقیدانان مشهور از فندکهای زیپو، همگی در تثبیت جایگاه این فندک در بین کلکسیونرهای زیپو نقش داشتند.
به عنوان نمونهای برجسته، میتوان به فیلم کازابلانکا اشاره کرد. در این فیلم، شخصیت همفری بوگارت (Humphrey Bogart) از فندک زیپو برای سوزاندن برگههای خروج غیرقانونی استفاده میکند. این صحنهی نمادین، فندک زیپو را به عنصری جداییناپذیر از شخصیت ریک بلین (Rick Blaine) تبدیل نمود.
دنیای موسیقی نیز فندکهای زیپو جایگاه ویژهای یافتند. هنرمندان مشهور راک اند رول نظیر الویس پریسلی (Elvis Presley) در برخی اجراهای خود از این محصول استفاده کردند.
امروزه هم در ایران، بسیاری از افراد از این فندک به عنوان یک آیتم کلکسیونی استفاده میکنند. مدلهای مختلف و کلکسیونی از آن را جمعآوری میکنند و در کلکسیون زیپو خود نگهداری میکنند.
طراحیهای متنوع و سفارشیسازی: کلکسیونی بیانتها
راز ماندگاری این برند چیست؟ بیشک، یکی از دلایل اصلی موفقیت زیپو، تنوع بینظیر طرحها و امکان شخصیسازی آنهاست. شرکت زیپو در طول سالیان فعالیت خود، هزاران طرح و مدل مختلف از فندک را تولید کرده است. این طرحها شامل تصاویر شخصیتهای محبوب کمیک، لوگوهای برندهای مشهور، نقوش هنری و الگوهای کلاسیک میشوند. مجموعهی گستردهی طرحهای زیپو، این امکان را به علاقهمندان میدهد تا فندکی متناسب با سلیقهی خود انتخاب کنند.
اما این محبوبیت و تنوع بسیار زیاد، باعث سو استفاده متقلبان شد. یعنی بسیاری از شرکتها شروع به تولید فندک زیپو تقلبی کردند! فندکهای زیپو که الان معمولا قیمتی بیشتر از 1 میلیون و 500 هزار تومان دارد، با قیمت کمتر از 500 هزار تومان به فروش میروند! چالش آنجاست که بعضا همان محصولات تقلبی با قیمت محصولات اصلی به فروش میروند!
فندک زیپو اصل را از کجا بخریم؟
یافتن فندک زیپو اصل در این شرایط به امری سخت تبدیل شده! اما پیشنهاد ما به شما، خرید فندک زیپو اصل از فندک آنلاین است! فندک آنلاین یک فروشگاه تخصصی فندک زیپو اصل و کلکسیونی است! شما میتوانید با خیال آسوده از این فروشگاه خرید خود را انجام دهید.
نظر شما