به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تاکنون اتفاقات زیادی در دنیای شهرهای هوشمند رخ داده است که تحولات چشمگیر در مدیریت شهر و همچنین امکانات رفاهی و شرایط زندگی ایجاد کرده است. در ادامه، چند نمونه شهر هوشمند از سراسر جهان بررسی میشود تا نحوه غلبه بر مشکلات و چالشهای شهری به کمک فناوری اطلاعات و طرحهای نوآورانه هوشمند آشکار شود.
حل مشکلات زندگی واقعی شهروندان و ایجاد اعتماد در بین مردم آتن، یونان
در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱، آتن با مشکلات مالی عمده روبرو بود. این شهر بدهی هنگفتی معادل ۲۸۰ میلیون یورو و همچنین کسری بودجه معادل ۴۵ میلیون یورو در سال داشت. دولت محلی نمیتوانست کارمندان جدید استخدام کند و مردم فقط در سیلوها کار میکردند. علاوه بر این، شهر با مشکلات اجتماعی نیز مواجه بود؛ شهروندان آتن به دولت اعتماد نداشتند و در سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۶، زمانی که ۳۰۰ هزار پناهجوی سوری به این شهر آمدند، اوضاع از آنچه بود پیچیدهتر شد. چند سال بعد، آتن جایزه پایتخت نوآوری اروپای سال ۲۰۱۸ را دریافت کرد. در ادامه به برخی از نکات برجسته مدیریتی اشاره میشود که این تحول عظیم را رقم زد.
آتن با این ذهنیت وارد تلاش برای شهر هوشمند خود شد که «شهر هوشمند چیزی بیش از مجموع پلتفرمها و سرمایهگذاریها و ابزارهاست و به چگونگی تبدیل و تغییر شهر مربوط میشود.» مسئولان با یک ساختار محکم شامل ایجاد یک کیت ابزار و یک نقشهراه دیجیتال و تعیین موقعیت برای یک مدیر ارشد دیجیتال شروع کردند.
رهبران شهر آتن متوجه شدند که نمیتوانند همه مشکلات شهر را به تنهایی حل کنند و به همین دلیل شروع به همکاری با بخش خصوصی و دانشگاهها کردند و از آنها برای یافتن و اجرای راه حلهای مناسب کمک گرفتند.
آنها یک سند استراتژی برای سال ۲۰۱۸ ایجاد کردند که بر حل مشکلات واقعی که شهروندان با آن مواجه بودند از جمله سرمایهگذاری در زیرساختها، تقویت مهارتهای دیجیتالی سالمندان و بیکاران، ارائه و هماهنگی حمایت از پناهندگان و تقویت تعامل با شهروندان از طریق ایجاد بسترهای آنلاین متمرکز بود.
این شهر برای افزایش اعتماد مردم به دولت از مشارکت بخش خصوصی و دانشگاه استفاده کرد. شهروندان به دورههای مهارتهای دیجیتالی که توسط شهرداری برگزار میشد اعتماد نمیکردند، بنابراین از شرکتها و دانشگاههای بزرگ فناوری دعوت شد تا این دورهها را به صورت رایگان ارائه کنند و با این کار اعتماد مردم را به دست آورد.
این موارد بیان کننده داستان کوتاهی در مورد آتن است که از یک بحران بدهی شروع شد و به پایتخت نوآوری اروپا در سال ۲۰۱۸ ختم شد. این شهر به خاطر سرمایه گذاری در فناوری، ابزارها و پلتفرمها این عنوان را به دست نیاورد، بلکه به این دلیل که با دانشگاهها و کسبوکارها مشارکت کرد و بر حل مشکلات واقعی شهروندان تمرکز کرد.
نوآوری در ترافیک، کلاسهای درس و محیط زیست در چنای، هند
شهر چنای در هند با چالشهای زیادی از جمله جمعیت انبوه هشت میلیون نفری، ازدحام خودروهای شخصی، زیرساختهای ضعیف و آلودگی شدید مواجه بود که با استفاده از راهحلهای شهر هوشمند، اقدام به مقابله و رفع این چالشها کرد. چند نمونه از پروژههای شهر هوشمند در چنای به شرح زیر است:
بهبود زیستپذیری شهر با افزودن فضاهای عمومی. بهرغم مخالفتهایی که با افزودن فضای عمومی وجود داشت و این کار را سبب از بین بردن کسب و کارها میدانست اما چنای به دنبال ایجاد نسخه اختصاصی خود از میدان تایمز بود و با این هدف به فعالیتهای خود ادامه داد.
ترویج استفاده از دوچرخههای آلمانی مجهز به GPS برای کاهش تردد خودروهای شخصی در جادهها. اگرچه مردم در یک کشور در حال توسعه ممکن است استفاده از دوچرخه را یک گام به عقب بدانند اما این شهر با جذاب کردن این دوچرخهها که قابلیت ردیابی و رزرو داشتند، به افزایش نرخ پذیرش آنها در بین مردم کمک کرد.
افزایش زیرساختهای زیرزمینی در سطح شهر. به علت کمبود دادههای کافی در مورد محل قرارگیری لولههای آب، مسئولان برای رسیدن به این هدف در حال نقشهبرداری GIS و فناوری پیشرفته تونل زنی هستند.
ایجاد بزرگترین سیستم مدیریت پارکینگ در کشور. این سیستم مبتنی بر دوربینهای هوشمند قادر به تشخیص نقاط خالی پارکینگ در جاده خواهد بود و شهروندان میتوانند از طریق یک اپلیکیشن، جای پارک خود را از قبل رزرو کنند.
راهاندازی کلاسهای درس هوشمند. این شهر با همکاری شرکت سامسونگ فناوری هوشمند را به کلاسهای درس آورده است.
بازیابی سه هزار منبع آب. در این پروژه از پهپادهایی استفاده شد که میتوانستند روی سطح آب فرود بیایند، نمونهبرداری کنند، دادهها را تجزیهوتحلیل کنند و اطلاعاتی را در لحظه در مورد میزان آلودگی ارسال کنند.
این موارد فقط فهرست کوتاهی از پروژههای بسیاری است که در چنای انجام شده یا در مرحله برنامهریزی هستند و مابقی پروژهها شامل بهرهبرداری از انرژی خورشیدی، نقشهبرداری سهبعدی، سیستمهای هشدار دیجیتال، مرکز داده و مرکز مدیریت حوادث میشود.
تحولی با محوریت شهروندی در بوینس آیرس، آرژانتین
بوینس آیرس پایتخت اقتصادی و سیاسی آرژانتین است، شهری بزرگ که با استفاده هوشمندانه از فناوری در حال تغییر است. استراتژی نوسازی و نوآوری این شهر در سال ۲۰۰۷ تنظیم شد و تمرکز اصلی آن بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان بود. دو محور اصلی استراتژی، تغییر مدیریت دولتی و تمرکز شهروندمحور در همه پروژهها است. در ادامه چند نمونه از کارهایی عنوان میشود که در این زمینه انجام شده است.
پیش از این کل دفاتر اداری در این شهر پر از پروندههای کاغذی بود که طی دو سال موفق شدند همه اطلاعات را دیجیتالی و دو مرکز داده ایجاد کنند. آنها در تلاشند تا در حد امکان همه چیز حتی امضای دستورات اجرایی را به صورت دیجیتالی نگه دارند.
یکی دیگر از پیشرفتها تغییر در نحوه تماس مردم با دولت بود زیرا در آن زمان ۵۰ دفتر ارتباط با مردم وجود داشت و اگر یک شهروند مشکلی داشت، نمیدانست با کدام اداره تماس بگیرد. برای حل این مشکل، شهرداری یک سیستم سادهتر با شماره تلفن کوتاه (۱۴۷) ایجاد کرد. اکنون بدون توجه به سوال یا مشکل، شهروندان میتوانند با آن شماره تماس بگیرند. این کار هم برای شهروندان مفید بود و هم به بهبود مشاهدات دولت از مشکلات کمک کرد تا بهجای دهها بخش جداگانه، بهصورت یکپارچه خدمات خود را ارائه دهد.
با دانستن محبوبیت گوشیهای هوشمند و اپلیکیشنهای پیامرسان، برنامهای به نام «شهروند دیجیتال» راهاندازی شد که به افراد اجازه میدهد به خدمات شهری دسترسی داشته باشند و اعلانها و اسناد دیجیتال را دریافت کنند. آنها همچنین یک ChatBot را برای ارائه این اطلاعات در برنامه What's App ایجاد کردند که اکثر مردم آرژانتین آن برنامه را در تلفن خود دارند.
برای بهبود مدیریت دولتی، شهر بوینس آیرس از یک دولت مبتنی بر شهود به سمت یک دولت مبتنی بر شواهد حرکت کرد، به عنوان مثال، آنها مدلی ایجاد کردند که به آنها امکان میدهد پیشبینی کنند که در هر محله چند مدرسه و کجا باید تأسیس شود. همه طرحهای ابتکاری در بوینس آیرس با هدف بهبود نحوه اداره دولت و تجربه شهروندان از شهر است.
تشکیل طرح شهر هوشمند در کانتربری-بنکستاون، استرالیا
کانتربری-بنکستاون یک دولت محلی است که در جنوب غربی سیدنی، در داخل ایالت نیوساوتولز در استرالیا واقع شده است و مانند سایر شوراهای محلی استرالیا، بودجه محدودی دارد در حدی که دولت محلی آن در چند سال گذشته توسط دولت فدرال مختل شده بود. این شهر یکی از کمجمعیتترین شوراها را در استرالیا دارد با تعداد اعضای بسیار کم در مقایسه با جمعیت ۳۷۳ هزار نفری شهر که ۴۴ درصد از ساکنان آن خارج از کشور متولد شدهاند و ۶۰ درصد به زبانی غیر از انگلیسی صحبت میکنند. در ادامه ارکان طرح شهر هوشمند که طی ماهها و سالها در این شهر اجرایی شد، عنوان میشود.
شهردار کانتربری-بنکستاون در حمایت از پروژههای شهر هوشمند و برای اولویتبندی کارها نقشهراه شهر هوشمندی را تهیه کرد تا در ایجاد تغییرات لازم راهنمایشان باشد. این سند جامع همه مواردی را که دولت محلی وعده انجام آنها را داده است، همراه با تعیین اولویتها و تمرکز بر روندهای نوظهور بیان میکند. طبق گفته شهردار، عناصر اصلی نقشهراه «مردم، مکانها و فرآیندها» هستند و در نسخه نهایی عنصر سیاست نیز به آن افزوده میشود.
از جنبه «مردم»، نقشهراه بر ایجاد جامعهای آگاه و متعهد متمرکز است و شامل ایجاد فرهنگ نوآوری در بین مردم است. برای دستیابی به این هدف، تمرکز از سازمانها برداشته شد و به تکتک افراد جامعه این قدرت را داد تا خودشان تغییرات لازم را انجام دهند. بنابراین، جنبه مردم در نقشهراه شامل شهروندان، دولت محلی و جذب مشارکت سایر ذینفعان است.
منظور از جنبه «مکان»، ایجاد مکانهای هوشمند در شهر است که شامل تفکر در مورد نحوه استفاده هوشمند شهر از مکانها و زیرساختها و همچنین نحوه نگهداری هوشمندانه مکانها میشود.
در نهایت، نقشهراه شامل عنصر «فرآیندهای هوشمند» است که به معنای تنظیم پلتفرمها، برنامهها، سیاستها و رویههایی است که به شهر اجازه میدهد تا با حل مشکلات به طور کارآمد برای اجرای برنامههای شهری عمل کند.
تأسیس شرکت دولتی شهرهای هوشمند در پراگ، جمهوری چک
جمهوری چک کشوری با ۱۰ میلیون نفر جمعیت واقع در مرکز اروپا است و پایتخت آن پراگ، بزرگترین شهر کشور است که حدود ۳۰ درصد از اقتصاد این کشور را تأمین میکند. پراگ با بسیاری از چالشهای مشابهی که شهرهای دیگر تجربه کردند، مواجه بود. این شهر همچنان در حال رشد است و کسانی که میخواهند در این شهر زندگی کنند، انتظار یک زندگی راحت از مسکن و حملونقل گرفته تا مدیریت زباله و انرژی دارند. در این شهر، پروژههای شهر هوشمند توسط یک شرکت دولتی انجام میشود و اطلاعاتی که در ادامه عنوان میشود در مورد نحوه کار و بعضی از پروژههایی است که روی آنها کار کرده است.
این شرکت دولتی برای رفع نیازهای فناوری اطلاعات و شهر هوشمند پراگ تأسیس شد و مزیت اصلی آن این بود که با سرعت زیاد و به نحو کارآمد روی درخواستهای شهری کار میکرد، بدون آنکه مشکلات مربوط به بودجه را تجربه کند. اما مشکلی که این شرکت با آن مواجه بود گرفتن تأییدیهها از سازمانهای شهری بود زیرا خود شرکت نقش مستقیمی در تصمیمگیری نداشت.
این شرکت سیاستی ایجاد کرد که آن را خط لوله مینامیدند. این خط مشی به مدیریت فرآیند کمک میکرد تا ایدهها را به نتیجه برساند. شهر پراگ ۶۰ پروژه در دست اجرا داشت که بسیاری از آنها به پایان رسید و بعضی دیگر کاملاً جدید و توسط یک گروه ۱۲۰ نفری در حال انجام هستند.
این شرکت دولتی برای دریافت کمک از کارشناسان متخصص، سهامدارانی را از حوزه اقتصاد و دانشگاه به مشارکت فرا خواند زیرا میدانست که از طریق کار با سهامداران، میتواند به باهوشترین افراد در داخل و خارج از کشور دسترسی داشته باشند.
استراتژی پروژههای شهر هوشمند به پنج حوزه حملونقل، ساختمانهای هوشمند، شهر بدون زباله، محیط زیست طبیعی در شهر و گردشگری تقسیم میشد و اکنون حوزه ششم مربوط به پلتفرم داده است که یک پروژه شامل ایجاد پلتفرم داده برای طرحهای ذکرشده و همچنین پروژههای جدید برای تجزیهوتحلیل ترافیک و محیطزیست، سیستم فروش بلیت حملونقل منطقهای و نظارت و صرفهجویی در انرژی میشود. در حالی که آنها در بسیاری از زمینهها پیشرفت کردهاند، هنوز در تلاش هستند تا راهحلهای خوبی برای مسائل دیگر، از جمله نیاز به ایستگاههای شارژ بیشتر برای حملونقل الکترونیکی در شهر بیابند.
نظر شما