به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا نیلی پیش از ظهر امروز _شنبه پنجم اسفند_ در نشست خبری کنفرانس اظهار کرد: یادگیری و یاددهی الکترونیکی به ویژه پس از شیوع کرونا اهمیت چند برابری در جهان پیدا کرد و بهطور طبیعی هیچ کشوری نمیتواند مطمئن باشد که از مسائل غیر قابل پیشبینی به دور است؛ بنابراین از آموزش نمیتوان غافل شد و یادگیری الکترونیکی سبب شد آموزش در هیچ صورت متوقف نشود. برخلاف زمانیکه به دلیل آلودگی هوا تعطیلی مدارس و دانشگاهها در دستور کار قرار میگرفت امروزه به دلیل آموزش الکترونیکی دغدغهای در این زمینه نداریم.
وی افزود: برگزاری اولیه این کنفرانس در دانشگاه اصفهان و دانشکده علوم تربیتی صورت گرفت و از متخصصان درخواست شد تا پنجم دی مقالات خود را در راستای محورهای کنفرانس ارائه دهند و به دلیل استقبال و تأخیر در ارسال آثار این تاریخ تا بیستوپنجم دی تمدید شد و ۱۳۷ مقاله به کنفرانس ارسال شد.
دبیر علمی کنفرانس با اشاره به جزئیات مقالههای ارسال شده است، تصریح کرد: ۵۰ درصد از مقالات به زبان انگلیسی و ۵۰ درصد به زبان فارسی است. کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، کانادا مالزی و ازبکستان با ارائه مقاله معتبر در کنفرانس شرکت کردند و نتایج نیز در بهمن ۱۴۰۲ اعلام شد و از مجموع ۷۷ مقاله ۴۲ مورد به سخنرانی ۲۸ مورد به پوستر و ۷ مورد به گزارش اختصاص داشت.
وی ادامه داد: امروزه یادگیری و یاددهی الکترونیکی در توسعه منابع انسانی تأثیرگذار است و اگر سازمانهایی همچون هولدینگ پتروپالایش در این کنفرانس مشارکت دارند به همین دلیل است، این کنفرانس یازدهمین دوره بینالمللی و هفدهمین دوره ملی است و سخنرانانی از کشورهای خارجی و دانشگاههای معتبر در آن شرکت کردهاند. ضمن اینکه یکی از ابعاد این کنفرانس حضور شش سخنران کلیدی از ایران، آمریکا و انگلیس است.
نیلی پیرامون مشارکت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: به واسطه مشارکت جدی دانشگاه فرهنگیان با کنفرانس دو پیش نشست با موضوع همایش در دانشگاه فرهنگیان برگزار شده است و علاوه بر برنامههای در نظر گرفته شده یک مجموعه کارگاههای آموزشی در این کنفرانس ارائه خواهد شد و یکی از مهمترین آنها با موضوع هوش مصنوعی و کاربرد آن در توسعه منابع انسانی در کلبه دانشکده علوم پزشکی است و با حضور ۲۵ نفر از مدیران منابع انسانی برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: محل برگزاری کنفرانس به لحاظ امکانات مورد نیاز بررسی شده است و افرادی که در این کنفرانس شرکت میکنند با برخی محدودیتها آشنا هستند، هرچند تمهیدات لازم اندیشیده شده است و با وزارت آموزش و پرورش نیز همکاری داریم و برخی از معلمان تجربههای موفق خود در دوران کرونا را به کنفرانس ارسال کردهاند.
دبیر علمی این رویداد در تشریح اهمیت یادگیری الکترونیکی بیان کرد: با توجه به اینکه امروزه فناوری مرز نمیشناسد این کنفرانس میتواند در راستای بهینهسازی سیستم یادگیری و یاددهی مورد استفاده قرار بگیرد، بنابراین امروزه با توجه به فرایند یادگیری و یاددهی از طریق فضای مجازی و الکترونیکی مشکلچندانی از بابت استفاده عملی از این مقالات وجود نخواهد داشت. خوشبختانه پس از دوران شیوع کرونا معلمان ما در دورترین روستاها نیز از طریق فضای مجازی آموزش دادند و به نوعی تمام افراد جامعه میتوانند مخاطب یادگیری و یاددهی الکترونیکی باشند.
وی اضافهکرد: امروزه دانشگاه فرهنگیان با معضل کمبود معلم مواجه است و از طرفی معلمان ما نیازمند فناوری هستند، چراکه در آموزش با آن روبهرو هستند. با وجود اینکه نقاط ضعفی در برخی از زیرساختها وجود دارد، اما آموزش و پرورش خود را با شرایط وفق داده است و علاوه بر درک ضرورتها با ارائه مقاله به این کنفرانس ثابت کرده است برای بهبود وضعیت موجود تلاش میکند.
نیلی پیرامون دستاورد این رویداد خاطرنشان کرد: برگزاری این کنفرانسها سبب میشود چالشها شناخته و برای آن راهکارهایی اندیشیده شود. هنر کارشناسان متخصص این است که چالشها را شناسایی کنند، همچنین آموزش نیروی انسانی و آموزش شیوه کار دانش آموزان با این سیستم میتواند از بروز چالش جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: این رویداد برای دانشگاه و شهر اصفهان مهم است و امیدوارم کنفرانس خوبی را برگزار کنیم. حوزههای علمیه نیز در این زمینه وارد شدهاند و پایگاه نور از نمونههایی بهشمار میرود که تحولات جدی را پشت سر گذاشته است. با توجه به اینکه آموزش در حوزه همچنان سنتی است، بهطور طبیعی کمی شرایط با دانشگاه فاصله خواهد داشت. هرچند که این شیوه آموزش در حوزههای علمیه به دلیل گفتوگو و ارتباط بین اساتید و دانشآموختگان فواید بسیاری دارد.
نظر شما