به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت کوروشپردازان آیسا، به نمایندگی امیرحسین شریفیان، با نام تجاری کوروش کمپانی، در سال ۱۴۰۰ از اتحادیه صنف فروشندگان تجهیزات صوتی تصویری و تلفن همراه شهرستان تهران، مجوز خردهفروشی تلفن همراه گرفته، در سال ۱۴۰۱ نیز از اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی شهرستان تهران مجوز خدمات پس از فروش گرفته و بنابراین هر دو مجوز آن صنفی بوده است.
طبق قوانین جدید مصوب مجلس شورای اسلامی و ابلاغیههای مرکز مقرراتزدایی وزارت اقتصاد، در اعطای مجوزهای کسب، باید حداکثر تسهیل صورت گیرد و این الزام قانونی است.
بر اساس گزارش مرکز اصناف، در زمان صدور هر دو پروانه کسب این شرکت، استعلامهای قانونی لازم از مراجع قانونی انجام شده است؛ همچنین بر اساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در زمان صدور، استعلام سوءپیشینه از نیروی انتظامی انجام شده است؛ بنابراین در هیچیک از موارد، منع قانونی برای صدور مجوز وجود نداشته است.
نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نه در مجوزهای صنفی که اتحادیهها به این شرکت اعطا کردهاند و نه در نماد تجارت الکترونیکی شرکت، هیچگونه عنوان «پیشفروش» به چشم نمیخورد و صرفاً مجوز «فروش» به شرکت داده شده است و «پیشفروش» نیاز به مجوز مالی جداگانهای دارد که باید از دستگاه ذیربط اخذ میشده و این شرکت فاقد آن مجوز بوده است.
موضوعی که پیشتر بارها در رسانهها اعلام شده این است که هنگام خرید از یک فروشگاه حضوری یا اینترنتی، باید بررسی شود که فروشگاه چه نوع مجوزی دارد. این موضوع به ویژه در مواردی که «پیشفروش» انجام میشود، باید توجه شود که آیا شرکت، مجوز مؤسسه مالی یا لیزینگ یا جمعسپاری مالی و نظایر آن را دارد یا خیر؛ در غیر این صورت صلاحیت جمعآوری پول از مردم را ندارد.
بر اساس این گزارش، چنانچه مشتریان یک شرکت، تاریخ صدور اینماد یک شرکت را بررسی و مشاهده کنند که مدت زمان کوتاهی از زمان صدور آن گذشته و همچنین در مجوز آن، صرفاً فروش آمده و اجازه «پیشفروش» ندارد، نباید برای پیش خرید کالا، آن هم در مبالغ بالا به چنین شرکتی اعتماد کنند.
در این گزارش آمده است که این ماد به عنوان مجوز نباید تلقی شود و در مورد کوروش کمپانی نیز نهاد صادرکننده مجوز، اتحادیههای صنفی بودهاند؛ نماد تجارت الکترونیک یا این ماد، یک نشان است که در وبگاه فعال تجاری قرار میگیرد تا مخاطبان وبگاه بتوانند شناسنامه و اطلاعات قانونی این فعال تجاری را مشاهده نمایند و در صورت هرگونه شکایت از آن، بتوانند شکایت خود را پیگیری کنند. روزانه هزاران شکایت در سامانه اینماد ثبت شده و بیش از ۲۰۰ هزار فعال تجارت الکترونیک کشور فوری به این شکایتها ترتیب اثر داده است، در غیر این صورت به حل اختلاف قضائی ارجاع میشوند. همچنین دستگاههای نظارتی و نهاد صادرکننده مجوز میتوانند در صورت اثبات تخلف، از طریق تعلیق یا ابطال این ماد، مانع از فعالیت درگاه پرداخت اینترنتی دارنده اینماد شوند. بنابراین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نهاد صادرکننده مجوز محسوب نمیشود و تعلیق اینماد نیز نیازمند اعلام دستگاههای نظارتی قانونی و یا اعلام نهاد صادرکننده مجوز است که در مورد کوروشکمپانی به محض اعلام، انجام شده است.
قابل توجه است که کل دوره عمر فعال بودن اینماد این شرکت، سه ماه بوده و بخش عمده فروش شرکت نیز از مسیرهای غیر درگاه پرداخت اینترنتی صورت گرفته است.
همچنین در خصوص مجوزهای صنفی شرکت کوروش کمپانی تاکید میشود که در کشور، بیش از سه میلیون مجوز صنفی وجود دارد و نظارت بر آنها، طبق قانون به ۸۰۰۰ اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف سپرده شده است و وزارت صمت بر عملکرد اتاقهای اصناف نظارت بالادستی دارد. بهطور خاص و در صورت لزوم در این پرونده، کمیسیون نظارت بر اصناف استان تهران، بر عملکرد اتحادیهها و اتاقهای اصناف استان تهران نظارت میکند و چنانچه ثابت شود اتحادیه مجوزدهنده کوتاهی کرده است، حتماً برخورد میشود. البته باید توجه کرد که اتحادیهها صرفاً درخواست پلمب واحد صنفی را به نیروی انتظامی ارائه میدهند و پلمب واحد به دلیل ضرورت طی فرایند قانونی، با فاصله زمانی انجام میشود، همچنین در مواردی که نیاز به تشکیل پروندههای قضائی و تعزیراتی باشد، صدور رأی نهایی مستلزم طی مدت زمان لازم خواهد بود.
نظر شما