به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از اهداف نظام آموزشوپرورش کشور، تربیت نسلی شاداب و بانشاط است تا دانشآموزان در کنار فراگیری علوم مختلف، از سلامتی، تحرک و پویایی لازم برخوردار باشند، از اینرو اجرای طرح المپیاد ورزشی درون مدرسهای با هدف توسعه آمادگی جسمانی و سلامت دانشآموزان به دنبال ایجاد فرصت مشارکت وسیعتر در فعالیتهای ورزشی در دستور کار قرار گرفته است و این طرح میتواند با پر کردن بخشی از اوقات فراغت دانشآموزان، در کاهش آسیبهای اجتماعی و سلامت رفتاری آنها نقشی بسزا داشته باشد.
المپیاد ورزشی درون مدرسهای یکی از طرحهای سند تحول بنیادین و ساحتهای ششگانه تربیتی، زیستی، و بدنی در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است، بنابراین مشارکت دانشآموزان در المپیادهای ورزشی درونمدرسهای موجب ارتقای سطح سلامت جسمی و نشاط و شادابی دانشآموزان میشود و میتوان گفت مدرسهمحور کردن فعالیتهای تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی و مشارکتمحور کردن فعالیتها، ظرفیتشناسی و بهرهمندی حداکثری از ظرفیتهای درونی و بیرونی آموزشوپرورش، فضای جذاب، بانشاط و سالمی را برای برگزاری المپیاد ورزشی درونمدرسهای فراهم میکند.
المپیادهای ورزشی درونمدرسهای یکی از گامهای بسیار مهم وزارت آموزش و پرورش در راستای رشد و تربیت دانشآموزان محسوب میشود و ضروری است خانوادهها و مربیان به این المپیادها توجه ویژهای داشته باشند؛ در سالهای قبل که فعالیتهای ورزشی به عنوان فوق برنامه در مدارس مطرح بودند، تنها تعداد محدودی از دانشآموزان درگیر ورزش میشدند، اما پس از اجرای طرح المپیاد ورزشی درون مدرسهای، فعالیتهای ورزشی در قالب برنامهای همهگیر که تمام کادر مدارس از جمله مدیر مدارس، معاون و دانشآموزان به عنوان برگزارکننده، شرکتکننده یا تشویقکننده در المپیاد حضور مؤثر داشتند، برگزار شد.
کارشناسان تغذیه و مشاوران آموزشی معتقدند؛ طرح المپیاد ورزشی درونمدرسهای علاوه بر توسعه آمادگی جسمانی و سلامت دانشآموزان باعث ایجاد فرصت مشارکت وسیعتر در فعالیتهای ورزشی و کاهش آسیبهای اجتماعی و سلامت رفتاری دانشآموزان شده است، بنابراین نهادینه کردن آمادگی جسمانی در میان دانشآموزان، زمینهسازی جهت پیشرفت و توسعه فرهنگ ورزش و گسترش برنامهها و فضاهای ورزشی مدارس از مهمترین اهداف این المپیاد بهشمار میرود.
پرورش روحیه قهرمان محوری در رده سنی دبستان با برگزاری المپیاد ورزشی
زهرا نیلی احمدآبادی، سرگروه گروههای درس تربیتبدنی در استان اصفهان و عضو سابق تیم ملی قایقرانی کشور در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه درصدد هستیم با تقویت فعالیتهای جسمانی به سلامت دانشآموزان کمک کنیم، المپیادهای ورزشی کارکردهای اجتماعی دارد و تأثیر بسیاری بر نشاط دانشآموزان و اقدامات گروهی آنها میگذارد، اظهار کرد: امروزه، المپیاد ورزشی به ویژه در رده سنی دبستان میتواند گامهای اثرگذاری در پرورش روحیه قهرمانی و قهرمانمحوری داشته باشد و نقش باند پرواز را برای دانشآموز و نونهالی بازی کند که برای ارتقای قابلیت قهرمانی و اغنای مهارتهای درونی، خود را به چالش بکشند.
وی با اشاره به اهمیت فعالیتهای بدنی و ورزشی برای سلامت کودکان و نوجوانان افزود: با توجه به مستندات علمی فراوانی که از سوی متخصصان حوزه علوم ورزشی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است، فعالیتها و المپیاد ورزشی در مدارس به عنوان رویدادی مهم و تأثیرگذار در سلامت و نشاط دانشآموزان بهشمار میرود که باید در تمام مدارس به صورت جدی برگزار شود.
سرگروه گروههای درس تربیت بدنی در استان اصفهان یکی از اهداف بزرگ مجموعه آموزشی مدادهای رنگی را پرداختن به شخصیت قهرمان، قهرمانمحوری و اخلاقمحوری در دانشآموزان برشمرد و گفت: در تلاش هستیم چرایی المپیاد ورزشی و احتساب درک مشترک از چنین رویداد عظیمی را کسب کنیم و گامبه گام پیش رویم.
وی با بیان اینکه شناخت موقعیت و فرصتهای زندگی حائز اهمیت است، ادامه داد: امروزه نیازمند تربیت انسانهای مستعد و توانمند در تمام حیطهها به ویژه در حوزه اشتغال، اقتصاد، کارآفرینی و اشتغالزایی هستیم و شناخت و آگاهی از ظرفیتهای عصر فعلی بسیار ارزشمند است.
دکترای تربیت بدنی و جامعه شناسی تصریح کرد: هنگامی که بدانیم و آگاه باشیم که ریشه کدام تفکرات و افکار انسانی را باید همانند درختان تنومند در زمینههای گوناگون هنری، ورزشی، فرهنگی، مهارتهای زندگی، مدرسه و هر ظرفیتی پرورش و تعلیم دهیم، در حقیقت، یک گام رو به جلو حرکت کردهایم.
وی با بیان اینکه المپیاد ورزشی درون مدرسهای موجب نشاط دانشآموزان میشود، اضافه کرد: برای تحقق بخشیدن واقعیت رؤیای تاریخی این مرز و بوم و عبور آن از گردنههای تاریخ کهن، نیازمند فرایند آموزشهای رسانهای و تربیتی هستیم تا افرادی توانا و قدرتمند تربیت کنیم.
عضو هیئت رئیسه مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه مدادرنگی با بیان اینکه توانمندیها، مهارت و انگیزههای هر انسان نتیجه عوامل درونی یا بیرونی است، گفت: مهارتهای درونی به شجاعت، اعتماد به نفس، قدرت حل مسئله، تصمیمگیری، قدرت، متقاعد کردن دیگران، میزان تابآوری، چگونگی مقابله با شکست و عبور از ترسها، راههای کسب موفقیت مرتبط میشود.
وی اظهار کرد: محرکهای بیرونی به علل بیرونی همچون مهارت در یادگیری زبان، کامپیوتر، دستورزی و جوشکاری ربط پیدا میکند و گرچه هر دو نوع انگیزه مهم است، اما تفاوت اصلی مهارتهای درونی و بیرونی این است که انگیزه درونی از درون و مهارت بیرونی از بیرون ناشی میشود و این دو، از نظر میزان اثربخشی، میتواند متفاوت باشد.
نیلی افزود: مهارتهای بیرونی تحت تأثیر تغییرات زمان و تکنولوژی و در گذر نسلهای مختلف، ممکن است تاریخ انقضا داشته باشد، مانند بسیاری از فعالیتهایی که در دهههای گذشته وجود داشته، اما در عصر حاضر تنها یاد و خاطراتی از آنها باقی مانده و به دوران کهن پیوسته است.
وی با اشاره به اینکه در واقع مبحث اصلی، پرداختن به مهارتهای درونی است، ادامه داد: مهارتهای درونی، مهارتهایی است که در اثر گذشت زمان، انتها و انقضایی ندارد و بهطور کامل بهتدریج و با قرارگیری افراد در موقعیت فرایند مکانی و محیطی، تقویت و پرورش داده میشود.
سرگروه گروههای درس تربیت بدنی در استان اصفهان با بیان اینکه موضوع مهم دیگری که در قرن ۲۱ باید مورد توجه قرار بگیرد، پرورش شخصیت قهرمانی است، تصریح کرد: بدون وجود قابلیت قدرت قهرمانی در جامعه، هیچ پیشرفت و حرکتی اتفاق نخواهد افتاد و هیچ فردی خود را به چالش نخواهد کشید.
وی ارتقای شاخصهای سلامت و تندرستی دانشآموزان را از اولویتهای عملکردی مجموعه تعلیم و تربیت دانست و گفت: برگزاری المپیادهای ورزشی درونمدرسهای گامی مهم در مقاطع سنی ابتدایی و فرصت مناسبی برای استعدادیابی و شناسایی دانشآموزان در رشتههای ورزشی است.
نیلی یکی از چالشها و موانع پیشروی برگزاری المپیاد ورزشی وزارت آموزش و پرورش را نبود ایجاد بستری مناسب و صحیح برای برپایی آن دانست و ادامه داد: هنگامی که به این حقیقت واقف باشیم که دغدغه اصلی کشور، تربیت و پرورش انسان توانمند و تولید منابع انسانی اثربخش است و اثرگذاری آن برای دانشآموزان به ویژه سنین ابتدایی شفاف و توجیحگرانه باشد در این مسیر مدیران مدارس نیز بیش از پیش همکاری و همراهی خواهند کرد.
وی افزود: طی روزهای اخیر با برگزاری المپیاد وزرشی به میزبانی استان اصفهان، در مجموع ۵۰۰ دانشآموز دختر و پسر به صورت گروهی و انفرادی در رشتههای مهارتهای حرکتی، ورزشهای بومی و محلی (دخترانه)، مسابقات فوتسال و کبدی ویژه دانشآموزان دوره دوم و بازی ریاضی و مهارتهای بنیادی (پسرانه)، به رقابت سالم و پرداختن به شخصیت قهرمان، قهرمانمحوری و اخلاقمحوری، خود را به چالش دعوت میکنند.
عضو سابق تیم ملی قایقرانی کشور خاطرنشان کرد: در این مسیر یکی از بزرگترین مهارتهای درونی یک کارآفرین به دست آوردن قدرت حل مسئله ناشی از تحت تأثیر قرار گرفتن استرس و فشارهای روانی است و در صورتی که بتوانیم از سنین پایه و بر اساس توانمندی کودکان بهگونهای رفتار کنیم که با دعوت به بازی، فشارها و استرسهای متأثر از مسائل مختلف را حل کنند، میتوانیم در این حیطه اثرگذار باشیم.
نظر شما