به گزارش خبرگزاری ایمنا، روشنگری و تبیین حقایق مهمترین پادزهری است که میتواند زهر هجمهها و تبلیغات دشمن را خنثی کند و اصل قطعی و حتمی در قضیه جهاد تبیین، استفاده از شیوههای اخلاقی و بیان حقایق همراه با منطق، عقلانیت کامل، متانت و پرهیز از دشنام، تهمت، دروغ و فریبکاری در مواجهه با افکار عمومی است که طلایهدار این جهاد، امام سجاد (ع) بودندکه به زیبایی هرچه تمامتر آن را به تصویر کشیدند.
در زندگی پرفراز و نشیب امام سجاد (ع) نکات بسیار مهمی برای تبیین وجود دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ از جهاد تبیین حضرت پس از واقعه عاشورا تا ادامه دادن این مسیر با دعا و تدوین صحیفه سجادیه؛ هنگامی که امام زینالعابدین (ع) وارد کوفه شدند، در آن فضای غبارآلود و سخت، شروع به تبیین کردند و از هر فرصتی برای این امر استفاده میکردند و بر همین اساس میتوان گفت بهترین الگو برای جهاد تبیینی که رهبر انقلاب در سالهای اخیر بر آن تاکید دارند، چهارمین اختر آسمان ولایت و امامتند.
آگاهی و بصیرت، دو شرط لازم برای جهاد تبیین
بر همین اساس عباسعلی رهبر عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به توجه به جهاد تبیین در سیره امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) اظهار کرد: جهاد تبیین علل مقدم، عوامل مقارن و علل موخر دارد و بر همین اساس عوامل مهمی که قبل از این بحث مطرح میشود، در زمان حال نیز وجود دارد که باید به بررسی آنها پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع جهاد تبیین در علل مقدم آن آگاهی و بصیرت است، افزود: شخصی که میخواهد آمر و فعال در جهاد تبیین باشد و انقلاب، ارزشها، دفاع مقدس، تاریخ جمهوری اسلامی ایران و مواردی از این دست را به دیگران منتقل کند باید از آگاهی و بصیرت لازم برخوردار باشد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) به عنوان عالم معین و بصیر بودند، تصریح کرد: در این مسیر دومین مرحله نحوه برخورد و چگونگی ارائه است که از آن بهعنوان اخلاق تبیینگر و نظام اخلاقی که باید یک مجاهد تبیین داشته باشد تعبیر میکنیم؛ چراکه نصرت حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بهدور از تهمت، دروغ، افراط و تفریط بود و با نگاهی عقلانی و اعتدالی توانستند فضای جهاد تبیین را در دست بگیرند.
وی افزود: سومین مرحله عبرتآموزی و درس آموزی است که به نوعی باید فضا را برای عبرت و درسآموزی و بهصورتی آماده کرد تا زمانی که یک نعمت به انسان و جامعه داده شد، بتوانند از این نعمت استفاده کنند و بهرهمند شوند، چراکه اگر نتوانند از آن استفاده کنند در آینده نهچندان دور اشراف بر آنها مسلط خواهند شد.
رهبر با بیان اینکه جهاد تبیین را میتوان از منظر علم و آگاهی، درس و عبرت نگاه کرد، گفت: در این صورت است که میتوانیم به نیاز امروز خود با اخلاق کریمانه، مناسب و منطقی که قابلیت باور داشته باشد پاسخ دهیم؛ بهویژه در فضای امروز رسانهای و شبکههای مجازی و اجتماعی که تیغ دو سر و ابزار بسیار مؤثری است که بسیاری از موضوعات را میتواند شفاف پیدا کند.
مسئولیت اجتماعی افراد در سپهری به نام اخلاص معنا پیدا میکند
وی با تاکید بر اینکه سرانجام خروجی این موارد مسئولیت اجتماعی و سیاسی میشود که این فرایند با یک نفر هم جلو میرود، اظهار کرد: در این مسیر است که مسئولیت سیاسی اجتماعی در سپهری به نام اخلاص که برای خدا است نه برای قدرت، نصیب جامعه میشود و جامعهای که دچار کمبود اعتماد شده باشد تبدیل به جامعه ارزنده، زنده و بالنده میشود و میتواند در آن جامعه انقلاب ایجاد کند و جنگ و فتنهها را اداره کند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نقش ویژه خواص جامعه در امر جهاد تبیین ادامه داد: ما مشکلی به نام خواص مصلحتاندیش داریم که طبیعی است توجیهگر وضع موجود و فضاهای مختلف نسبت به قدرتهای سیاسی در جریانهای سیاسی باشند، اما قسمت دیگری از این خواص هستند که خود را در جریانها و قدرت سیاسی درگیر نمیکنند، وارد این فضاها نمیشوند و میتوانند استقلال نسبی خودشان را حفظ کنند.
وی با اشاره به اینکه رهبری در بیانیه گام دوم از نسل جدید و زندگی نام میبرد، تصریح کرد: این نسل میتواند نقش مهمی را داشته باشد، به نوعی زمانی که گروه دوم درگیر فساد، فحشاء و رشوه شدهاند، اینها میتوانند در مسیر انتقال مفاهیم ارزشها و تبیین به عصر انقلاب اسلامی مؤثر باشند؛ در این مسیر در برخی از موضوعات دچار انحراف در فهم انقلاب اسلامی و فرآیند آن شدهایم، به طوری که شاهدیم بعضی موضوعاتی که اول انقلاب بهعنوان ارزش یاد میشدند و در شرایط فعلی نیز جزو ارزشها محسوب میشود، جزو ضد ارزش شدهاند یا بالعکس.
رهبر ادامه داد: برای مثال از ابتدای انقلاب اسلامی ثروت اندوزی و اشرافیگری مسئولان ضد ارزش به حساب میآمد اما برخی از افراد خود را توجیه میکنند و میگویند ما هم زندگی داریم؛ موضوعی که وجود دارد و ما نیز میدانیم آن است که یک مسئول زندگی دارد، اما باید خارج از حوزه مسئولیت هرچه میخواهد درآمد و سرمایه جمع کند، چراکه وقتی فردی در حوزه مسئولیت وارد میشود نمیتواند در چنین فضایی که مدعی مبارزه با استکبار است، به این عرصه ورود پیدا کند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اظهار کرد: از نگاه رهبری مردم نجیب، ارزشمند، هوشمند و خلاق هستند از اینرو دید و نگاه ما مهم است چراکه مردم بسیار هوشیار هستند، درک میکنند، متوجه هستند و میفهمند که چگونه باید وارد عرصه شوند؛ از اینرو این نگاه مهم است که ما مردم را دچار غفلت نسلی ندانیم، چراکه مردم آگاه هستند، اما با این وجود فضاهای داخلی و بیرونی بهویژه دشمن خارجی به شدت دنبال این هستند که ذهنیت مردم و ادراک آنها را دچار مسئله و گره کنند.
خواص جامعه، پرچمدار مسیر تبیین هستند
وی ادامه داد: در دهه چهارم جمهوری اسلامی کارهای خوبی در حوزه علم، سلامتی و اجتماعی صورت گرفته که نمیتوان از آن غافل شد، اما میبینیم در ذهنیت عموم مردم بیشتر ناکامی و شکست ایجاد میشود؛ بنابراین وظیفه خواص این است که بتوانند دستاوردها و اتفاقات مهم این چهار دهه انقلاب را به مردم ارائه دهند چراکه این امر نیز تبیین به حساب میآید و بر همین اساس است که رهبر انقلاب موضوع پیوست رسانهای را مورد توجه قرار میدهند و میگویند ما در بحث تبلیغات بهخوبی عمل نمیکنیم، به آنچه که داریم توجه نداریم و بیشتر آنچه را که نداریم پررنگ میکنیم؛ از اینرو خواص در انتقال ارزش و مفاهیم با پیشفرض اینکه مردم آگاه و توانمند هستند میتوانند این انتقال را انجام دهند.
رهبر در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به شرایط مدنظر در جهاد تبیین تصریح کرد: اولین نکته در جهاد تبیین، نیازمند بودن به اخلاص به معنای رضای خدا و مردم است و دومین مورد آن نیز اخلاق تبیین است، چراکه با هر مسیری نمیتوانیم به هدف برسیم و برای اینکه به قدرت برسیم نمیتوانیم آبروریزی، افترا، رسواگری اجتماعی و سیاسی را به بار بیاوریم.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اصلی و فرعی کردن عقلانیت انقلابی نیز در جهاد تبیین مهم است، گفت: موضوع عقلانیت و استفاده از عقلانیت انقلابی در جهاد تبیین مهم است؛ بهگونهای که خیلی از موضوعات نباید گفته شود و خیلی نیز باید گفته شود، از این رو باید اصلی را از فرعی تشخیص داد؛ همچنین استفاده از سنتهای الهی نیز حائز اهمیت است؛ چراکه خدای الان خدای گذشته و آینده نیز هست و خداوند محدود به زمانبندی نیست؛ برای مثال امدادهای غیبی و نجاتدهنده جنگ سال ۵۸ نمونهای از آنها است، چراکه کشور تنها، بدونیار و امکانات توانست مهندسی معکوس انجام دهد.
نظر شما