به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید میعاد صالحی اظهار کرد: بر اساس تحقیقاتی که هفت سال قبل انجام شد مزیتهای رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزههای بینالمللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که بهجای ریل و بندر در کشور به شقوق جادهای و هوایی پرداخته شده است.
وی با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان کرد: دو مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل میشوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل میشویم که در نتیجه میتوان بهصورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند.
وی با اشاره به برنامهریزی صورت گرفته برای حمل ذغالسنگ روسیه به هند، ادامه داد: در زمان حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان میبرد و در شبانهروز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی میکند که قابلیت برنامهریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگنها را برای برخی مشتریان فراهم کردهایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد.
وی بیان کرد: بر اساس توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی سه تا پنج روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بینالمللی تخفیف قائل شده و بارهای بینالمللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار دادهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب شش محور ریلی دارد، گفت: دو کریدور در شرق، دو کریدور در غرب و دو کریدور بهواسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون بهصورت ریلی حمل میشوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل میشود.
صالحی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات اتصال ریل به بندر با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی رفع شدهاست.
وی با اشاره بهضرورت لجستیک ریل پایه تأکید کرد: انتظار میرود، سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر بر روی ریل افزایش یابد و زیرساختهای لازم در بنادر فراهم شود. همچنین گمرکات انعطاف پذیری داشتهباشند تا ماندگاری بار کاهش یابد و یک مسیر جذاب ترانزیتی ریلی-دریایی برای کشورهای مبادی بار فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه تلاش میکنیم ناکارآمدی در حوزه ریلی را برطرف کنیم، گفت: نیاز است در بنادر برای افزایش ظرفیتهای لجستیکی تلاش شود. بهطور مثال بهزودی ریل به بندر کاسپین میرسد و ما به اسکله رو رو نیاز داریم.
منبع: تسنیم
نظر شما