کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند؟

بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت دو سال و به صورت آزمایشی، سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان، به دانش‌آموزان و طلاب نخبه دارای استعداد برتر در حوزه‌های مختلف اختصاص می‌ِیابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان سال جاری، پیشنهادی در راستای معلم شدن دانش‌آموزان با استعدادهای برتر به این شورا ارائه کرد، دو ماه بعد «آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و دوازدهم بهمن نیز برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد.

هدف از این اقدام کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقای سطح ورودی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی عنوان شده است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی از جمله دانش‌آموزان و طلاب می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان و به صرف قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز صلاحیت از طریق هیئت جذب و گزینش، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و معلم شوند.

البته این آئین‌نامه فقط برای مدت دو سال به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن با تصمیم ستاد تعلیم و تربیت ملغی یا تثبیت می‌شود، شناسایی استعدادهای برتر از طریق فراخوان عمومی انجام خواهد شد و دانش‌آموزان و طلاب واجد شرایط ذیل با شرکت در فراخوان می‌توانند امتیازاتی را طبق دستورالعمل‌های مربوطه کسب کنند و بدون کنکور و تنها با فرآیند ارزیابی تکمیلی و شرکت در مصاحبه و گزینش در هیئت جذب و گزینش جذب دانشگاه فرهنگیان شوند:

-راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش‌پژوهان جوان، برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول، حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جز قرآن کریم با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی، اعضای مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل.

-برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی دانش‌آموزی (مانند جشنواره پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول، برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌یافتگان به مرحله کشوری)، دارندگان رتبه زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت).

نکته حائز اهمیت آن است که پذیرش برای دانش‌آموزان تا دو سال پس از دانش‌آموختگی و تنها برای یک‌بار و پذیرش برای طلاب تا دو سال پس از فارغ‌التحصیلی از سطح یک و تنها برای یک‌بار امکان‌پذیر است، از سوی دیگر مدت خدمت سربازی داوطلبان ذکور به حدود سنواتی این آئین‌نامه اضافه می‌شود.

شرایط عمومی جذب متقاضیان موضوع این آئین‌نامه مطابق با شرایط عمومی استخدام معلم در آموزش‌و پرورش و شرط اختصاصی جذب متقاضیان، موفقیت در کسب حدنصاب یا امتیازات تعیین‌شده در آئین‌نامه است.

کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند؟

اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانش آموزان با استعداد برتر بدون کنکور

بر اساس آئین‌نامه یاد شده به مدت دو سال و به صورت آزمایشی، سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور و مبتنی بر نیازسنجی نقطه‌ای و همراه با تعیین رشته و شغل‏ محل‌های به‌کارگیری افراد در آموزش و پرورش، به جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزی و طلاب اختصاص می‌یابد، به‌طوری که این دسته از دانش‌آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور با ثبت‌نام از طریق انتشار آگهی عمومی و به صرف احراز صلاحیت و شایستگی معلمی آن‌ها در فرآیند مصاحبه، گزینش و ارزیابی تکمیلی در هیئت جذب و گزینش دانشجو دانشگاه فرهنگیان شده و بعدها معلم می‌شوند.

تشکیل هیئت جذب و پذیرش برای ارزیابی دانش‌آموزان واجد شرایط

در همین راستا و طبق این آئین‌نامه ابتدا باید هیئت جذب و پذیرش متشکل از رئیس دانشگاه فرهنگیان (رئیس هیئت جذب و پذیرش)، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور و چهار عضو حقیقی از میان متخصصان تربیتی، معلمان یا مدیران موفق مدارس با معرفی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود تا برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر آئین‌نامه مذکور را به عهده گیرند.

هیئت جذب و پذیرش وظیفه تصویب دستورالعمل‌های اجرایی و تعیین شایستگی‌ها، امتیازات، حدنصاب‌ها، ابزارهای ارزیابی و صلاحیت ارزیابان برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر، تصویب دستورالعمل‌های لازم برای اعطای مشوق‌ها، تعیین شرایط پویایی استعدادهای جذب‌شده برای بهره‌مندی از مشوق‌ها موضوع تبصره «۱» ماده ۹ این آئین‌نامه و نظارت بر فعالیت‌های دبیرخانه و حسن اجرای آئین‌نامه مذکور را بر عهده دارد.

به‌منظور تهیه و تدوین برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و برگزاری جلسات هیئت جذب و پذیرش و پیگیری امور مربوط به اجرای آئین‌نامه، دبیرخانه‌ای در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد که مسئولیت تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها جهت تصویب در ستاد تعلیم و تربیت، نظارت عملکردی بر اجرای آئین‌نامه و ارائه گزارش سالانه به ستاد تعلیم و تربیت، رصد احراز شرایط پویایی استعدادهای جذب شده برای بهره‌مندی از امکانات و رسیدگی به شکایات مرتبط با فرآیندهای اجرای آئین‌نامه را بر عهده دارد.

به این ترتیب، پذیرش نهایی متقاضیان با لحاظ کردن نسبت ۶۰ درصد نمره کسب‌شده به عنوان شایستگی تخصصی و ۴۰ درصد نمره شایستگی عمومی و اختصاصی در ارزیابی تکمیلی و پس از تأیید گزینش بر مبنای بالاترین امتیازهای کسب شده، انجام و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

پذیرفته‌شدگان از طریق این آئین‌نامه از اعطای بورسیه تحصیلی تا پایان دوره تحصیل و ورود به دانشگاه، تسهیلات مربوط به اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار، هیئت امنایی در صورت اعلام نیاز و طی دوره‌های پودمان، اعطای تسهیلات در زمینه تحصیل هم‌زمان در دو رشته در دانشگاه‌های دولتی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های متناسب یا دو رشته معلمی در دانشگاه فرهنگیان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، اعطای تسهیلات برای ایفای مسئولیت اجتماعی به‌ویژه برای خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهانه و ارتقای و اعطای تسهیلات در انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیت‌های مربوط به مأموریت و انتقال درون آموزش‌وپرورش و اعطای تسهیلات مرتبط با دستورالعمل‌ها و ضوابط انتصابات، ارتقای شغلی و تصدی مسئولیت بر اساس مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور بهره‌مند می‌شوند.

کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند؟

جذب ۱۰۰۰ نخبه در آموزش و پرورش

پیش از این رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات این مصوبه توضیح داده بود: «ویژگی این دسته از دانش‌آموزان برای معلم شدن بدون شرکت در آزمون کتبی، داشتن مدال یا مقام ملی است؛ در واقع این دانش‌آموزان می‌توانند در کنکور دانشگاه فرهنگیان نیز شرکت کنند، اما دیگر لازم نیست در آزمون تربیت معلم شرکت کنند و این دسته از دانش‌آموزان بدون کنکور و از طریق احراز صلاحیت در کانون‌های ارزیابی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.»

وی همچنین تاکید کرده بود که سابقه تحصیلی دانش‌آموزان برای جذب آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان مدنظر قرار می‌گیرد: «سابقه تحصیلی این دانش‌آموزان در قبولی آن‌ها برای دانشگاه فرهنگیان نیز تأثیر دارد، برای قبولی این دانش‌آموزان در دانشگاه فرهنگیان بدون برگزاری آزمون کتبی نیز سابقه تحصیلی به همان اندازه کنکور، تأثیر دارد و در نهایت نیز توانایی این دانش‌آموزان برای معلم شدن در کانون‌های ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر تأیید شوند در مسیر معلم شدن قرار می‌گیرند.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح جذب و اشتغال نیروی انسانی نخبه و مستعد برتر طی خرداد سال جاری با اشاره به اینکه مجوز جذب ۱۰۰۰ نخبه در آموزش و پرورش اخذ شده است که این مهم می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای کیفی حوزه آموزش داشته باشد، تصریح کرد: پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات جامعه، نیازمند برقراری ارتباط میان نخبگان علمی، نخبگان دینی و نخبگان مدیریتی است، این ارتباط غیرممکن‌های زیادی را ممکن خواهد کرد.

وی معتقد است؛ از سال ۸۳، دوگانه تربیت معلم و تأمین معلم ایجاد شد و همین دوگانه ضربات زیادی را به نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرد، در واقع، کشور به جای تربیت معلم به دنبال تأمین معلم رفت، در این روند افرادی وارد این حوزه شدند که اگرچه از دانش کافی برخوردار بودند، اما مهارت و هویت معلمی نداشتند و بدین ترتیب، تربیت معلم رنگ باخت. تحول نیازمند قرارگیری علم و حلم در کنار یکدیگر است چراکه تحول به صورت آنی رخ نمی‌دهد، وضع موجود حاصل عملکرد یک‌ساله و دوساله نیست، بنابراین نباید انتظار داشت در یک بازه زمانی کوتاه، تمام مشکلات رفع شود، از طرف دیگر، در این مسیر نباید دچار غرور شد.

آموزش و پرورش باید نسبت به جایگاه معلمان حساس باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، رئیس دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان نیز با بیان اینکه آینده کشور در دست معلمان است، بیان کرده است: تمام چالش‌ها و مشکلات، نقاط قوت و دستاوردهای امروز کشور ریشه در آموزش و پرورش دارند؛ در نتیجه این وزارتخانه باید نسبت به جایگاه معلمان حساس باشد و گلوگاه جذب دانشجو معلم را به صورت دقیق کنترل کند تا افراد بر اساس شاخص‌هایی مانند توانمندی‌های علمی، سبک زندگی، شخصیت اجتماعی، توانمندی روحی و روانی برای تربیت نسل آینده، گزینش شوند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت و تعمیق ارتباط بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه فرهنگیان افزود: در فرهنگ دینی، بر خودساختگی و آشنایی و عمل معلم به باورها و ارزش‌های دینی تأکید شده است، بنابراین دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه دقت عمل بالایی داشته باشد، با برگزاری جلسات هم مسئولان با نظرات و راهکارهای نخبگان برای برون‌رفت از مشکلات و چالش‌های موجود آشنا می‌شوند و هم نخبگان از محدودیت‌ها و چالش‌های مسئولان آگاه خواهند شد؛ در نتیجه یک ارتباط منطقی و دقیق بین دو طرف ایجاد می‌شود.

کد خبر 727523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Nima IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 0
    پیدا کردنشون سخت میشه چون برادرا بیشترشون نخبه هستن