تلاش برای داشتن مدارسی در تراز سند تحول / حضور در انتخابات مهم‌ترین نوع مشارکت اجتماعی است

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نوع مشارکت اجتماعی مردم در آینده خودشان حضور در انتخابات است، گفت: در تلاش هستیم تا مدارسی در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته باشیم، زیرا یکی از تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) اجرای جدی این طرح است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز _شنبه بیست و یکم بهمن_ در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه آموزش و پرورش، رکن اصلی جامعه، سرمایه‌ای ملی و متعلق به تمام افراد است، اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از ۱۱۰ هزار معلم فعال و بازنشسته، ۱۸ تا ۲۰ هزار معلم مدارس غیردولتی، ۵۰۰ نوآموز الحاقی به آموزش و پرورش و یک میلیون دانش‌آموز در مدارس اشتغال به تحصیل دارند.

وی افزود: بر اساس آمار موجود در جامعه، امروز نمی‌توان فرد و خانواده‌ای را متصور بود که با آموزش و پرورش در ارتباط نباشد، لذا همه جامعه باید آموزش و پرورش را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند، اگر آموزش و پرورش سالم، مقتدر و توانمندسازی داشته باشیم در ادامه جامعه‌ای توانمند خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان تصریح کرد: آموزش و پرورش به صورت عام در کل کشور طی سال‌ها و یک و نیم سال گذشته با اقدامات مهمی در این حوزه تغییرات مختلفی را تجربه کرده که برخی از آنها بی‌نظیر بوده است، یکی از مباحث مهم با شیوع و گسترش کرونا ویروس بازگشایی مجدد مدارس به صورت حضوری بود که با تغییر نگرش‌های متفاوتی در سطح جامعه همراه بود.

وی گفت: توجه به حضور دانش‌آموز در مدارس به عنوان محل تحصیل امری بسیار مهم است، با فاصله دو سال و نیم دانش‌آموزان از محیط آموزشی خود، فضاهای آموزشی با کاستی‌های سخت‌افزاری مواجه شدند که این امر خاستگاه ویژه‌ای را برای تأمین تجهیزات، فضای فیزیکی و تأمین نیروی انسانی می‌طلبد که در برپایی کلاس‌های مجازی خلأ نبود این موارد قابل شهود نبود، اما اکنون اقدامات مناسبی برای جبران این دغدغه‌ها انجام شده و در حال اجرا است.

ابراهیمی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین نقش اصلی را معلم به عنوان عنصر اصلی، پیشران و حیات‌بخش جامعه بازی می‌کند، اظهار کرد: معلمی می‌تواند نقش‌آفرین باشد که در مرتبه اول به شادابی و نشاط خود و سپس به شادابی و نشاط دانش‌آموز توجه کند که مصداق آن، معلمان ورزشکار هستند؛ معلمانی که به تربیت جسم خود و سپس به تربیت جسم دانش‌آموزان می‌پردازند، اگر بخواهیم در جامعه نشاط و شادابی داشته باشیم، باید مدارسی با نشاط داشته باشیم.

وی افزود: در سال گذشته بیشتر سعی شد که سند تحول بنیادین در متن کار قرار گیرد، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، باید اهتمام مدارسی در تراز سند تحول بنیادین آموزش وپرورش داشته باشیم، حدود ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد، یکی از تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) اجرای جدی این طرح است و در تلاش هستیم نیروها، آموزش‌های لازم برای مدارس تحولی را ببینند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان درباره دلایل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در سالی که قرار بود بیش از ۲۵ هزار ورودی در کل کشور داشته باشد، ۳۳۰۰ نفر ورودی داشت. ترک فعل اتفاق افتاده در چند سال گذشته، چالش مهمی به نام کمبود نیروی انسانی در کل کشور ایجاد کرد و برای رفع آن، تأمین شتاب‌زده و از مسیرهای غیراستاندارد، گزینش‌های بسیار سهل‌اندیش و آسان یا نبود گزینش، راهکارهای جبران بودند و در پی آن، ویژگی‌های معلم تنزل یافت.

وی اظهار کرد: دولت مردمی سیزدهم، توجهی ویژه به ارتقای کیفیت معلمان دارد و سال گذشته بیش از ۱۵ هزار معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شد و سهم استان به ۲۳۰۰ نفر رسید که نسبت به بالاترین آمار سال گذشته دو برابر شده بود، اما هنوز شاهد چالش نیروی انسانی هستیم.

گزینش معلمان چند مرحله‌ای شده است و به یک مرتبه ختم نمی‌شود

ابراهیمی افزود: پس از تلاش برای اصلاح فرایند جذب و تربیت معلمان در قالب دانشگاه فرهنگیان، اصلاح گزینش افرادی که قرار است تربیت سرمایه آینده کشور یعنی دانش‌آموزان به دست آنان باشد، نیز حائز اهمیت است؛ بر این اساس فرایند گزینش معلمان تغییر و تحولاتی را تجربه کرده و به نوعی گزینش، فرایندی و چند مرحله‌ای شده و به یک مرتبه ختم نمی‌شود، همچنین امتحان جامعی در پایان از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته طی برخی از ترک فعل‌ها در پذیرش نیروی دانشگاه فرهنگیان با کمبود مواجه بودیم، لازم است سالانه ۲۵ هزار جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم که در سال‌های مختلف به این امر بی‌توجهی شد. استان اصفهان یکی از استان‌های مواجه با چالش نیروی انسانی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه نبود برنامه‌ریزی در دوره‌ای، حوزه آموزش و پرورش کشور را با چالشی تحت عنوان کمبود نیروی انسانی روبه‌رو کرد، بیان کرد: جذب نیروی انسانی در دستور کار دولت قرار دارد، اما نیازمند توجهی ویژه‌تر است.

وی اهداف اصلی آموزش و پرورش را اجرای عدالت آموزشی عنوان کرد و گفت: طبق ماده ۱۳ قانون آموزش و پرورش، سه درصد از عوارض ساخت و ساز شهرداری باید برای تعمیر و تجهیز و ساخت در آموزش و پرورش پرداخت شود.

ابراهیمی ادامه داد: طبق ماده ۱۶ شورای آموزش و پرورش باید زمین‌های با کاربری آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و طبق ماده ۱۸ انبوه‌سازان به ازای ۲۰۰ واحد مسکونی باید یک مدرسه ۱۲ کلاسه بسازند، این اتفاق باید به تناسب ساخت اتفاق بیفتد.

خانواده و مدرسه دو رکن اصلی تعلیم و تربیت هستند

وی با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان و پیوند دو رکن اصلی تربیتی یعنی خانواده و مدرسه است گفت: یکی از مهم‌ترین فرایندهایی که در طول عمر بشریت اتفاق می‌افتد موضوع تعلیم و تربیت است؛ خانواده و مدرسه در این موضوع مکمل یکدیگر هستند و به طور متقابل ارتباطات ویژه‌ای برای تربیت و تعلیم بهتر دانش‌آموزان دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان اظهار کرد: در اهداف انجمن اولیا و مربیان؛ بهره‌مندی از حضور والدین در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، افزایش اثربخش والدین در فرایند تربیت و تعلیم، ساماندهی و استفاده از تخصص و مهارت‌های مختلف اولیا و مشارکت در حل مسائل و مشکلات مدرسه، در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: خانواده در نظام اسلامی به عنوان پایه و اساس تعالی، پیشرفت و آرامش در جامعه است؛ اساس یک جامعه پویا، توجه ویژه به سلامت همه جانبه خانواده و اقتدار و بالندگی آن است و زمانی که دو نهاد خانواده و مدرسه در کنار یکدیگر قرار بگیرند شاهد اتفاقات خوبی در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین خواهیم بود.

ابراهیمی افزود: آموزش و ارتقای مدیریت خانواده در استفاده مناسب از ابزار رسانه در محیط خانواده، همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و تدوین اصول راهنما و پودمان‌های آموزشی در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، جزو اهداف دبیرخانه کشوری آموزش مجازی خانواده است.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان نهضت توانمندسازی خانواده‌ها یکی از برنامه‌هایی است که به‌صورت ویژه سال جاری در حال اجرا است و مصداق بارز آن برنامه‌های موفق آموزش خانواده‌ای است که کل نظام‌ها و سیستم‌های والد و فرزندی را در برگرفته است و بر اساس اصل همیاری و تعامل بین بخش‌های مرتبط قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در این آموزش‌ها تمرکز ویژه بر استادان توانمند حوزه آموزش خانواده و برگزاری برنامه‌ها و جلسات منظم و منسجم به منظور آگاه‌سازی والدین در زمینه نیازهای ایشان و فرزندانشان است.

وی افزود: سال گذشته در اصفهان طرح ابتکاری «پدر پیش‌گام» جهت توانمندسازی و آموزش خانواده ویژه پدران، اجرا شد و در سال جاری طرح «خانواده پایا - جامعه پویا» برای خانواده فرهنگیان برای اولین‌بار در کشور اجرا خواهد شد.

اهمیت مشارکت خانواده و مدرسه در بهبود انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان

ابراهیمی تصریح کرد: در راستای عدالت آموزشی و اهداف سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و اعتقاد بر اینکه هر خانواده باید بتواند از مباحث تخصصی جلسات آموزش خانواده به منظور رشد و بالندگی سیستم خود بهره ببرد، سال جاری برای اولین‌بار در استان اصفهان، مبلغ ۱۵ میلیارد ریال برای برگزاری جلسات آموزش خانواده در مدارس محروم و فاقد مشارکت‌های مردمی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: نکته مسلم و محرز این است که جایگاه آموزش خانواده در بعد تربیتی و آموزشی، بی‌بدیل است، به‌رغم آنکه ممکن است ضریب آن کمتر شده باشد و هر اتفاقی که قرار است در تربیت و آموزش دانش‌آموز رخ دهد، بخشی از آن از مسیر آموزش خانواده امکان‌پذیر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: لازم است به روشی عمل کنیم که مسیر کسب اطلاعات دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان اصلاح شود که این از طریق آموزش خانواده امکان‌پذیر است تا دانش‌آموزان در مسیر صحیح قرار گیرند. تلاش بر این است تا آموزش‌های خانواده بهتر از گذشته باشد و به‌روزرسانی شود و در حوزه‌های آموزش سواد رسانه، مسائل اعتقادی، تربیتی و آموزشی، برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت.

ابراهیمی تصریح کرد: در حوزه آموزش، خانواده‌ها با همراهی مدرسه نظارت ویژه‌ای داشته باشند و برای تربیت فرزندان با هماهنگی مدرسه وقت لازم را صرف کنند و اگر نکته‌ای و مطلبی وجود دارد که احساس می‌شود مدارس باید بداند در اختیار مدرسه قرار دهند؛ مصداق این بحث آموزش‌های خانواده است.

وی افزود: امسال تلاش بر این است تا آموزش‌های خانواده بهتر از گذشته باشد و به‌روزرسانی شوند و در حوزه‌های آموزش سواد رسانه، مسائل اعتقادی و مسائل تربیتی و آموزشی برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت و از اساتید برجسته‌ای استفاده کنیم که امیدواریم خانواده از این فرصت استفاده لازم را ببرند.

یکی از مهم‌ترین نوع مشارکت اجتماعی مردم در آینده خودشان حضور در انتخابات است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نوع مشارکت اجتماعی مردم در آینده خودشان حضور در انتخابات است، گفت: انتخابات نماد مردم‌سالاری، دموکراسی و مهم‌ترین شیوه مشارکت مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های خرد و کلان است.

وی بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره انتخابات پرشوری را داشتیم و میانگین شرکت مردم در انتخابات قابل‌توجه بوده است و در سال جاری هم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در پیش خواهیم داشت.

ابراهیمی درباره برگزاری ۲۰ برنامه ویژه انتخابات در آموزش و پرورش اصفهان افزود: یکی از اثرگذارترین و مهم‌ترین اقشاری که در مشارکت مردم در امر انتخابات، فرهنگیان هستند و به عنوان گروه مرجع شناخته می‌شوند، گروهی که مردم برای نحوه شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح به آنها مراجعه می‌کنند.

وی گفت: جلسات مختلفی با مدیران نواحی و مناطق؛ مدیران مدارس، معاونان و معلمان را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تبیین دقیقی برای توجه ویژه به موضوع انتخابات و انتخاب اصلح را در سطح جامعه داشته باشیم.

بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز اصفهانی در مراسم اعتکاف شرکت کردند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در آئین اعتکاف سال جاری، بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز شرکت داشتند که بیانگر رشد ۷۰ درصدی اقبال دانش‌آموزان از این طرح معنوی در مقایسه با سال قبل است.

وی افزود: در ایام اعتکاف، برنامه‌های مختلف معنوی و تربیتی برای دانش‌آموزان تدارک دیده شده بود که به صورت گروهی و با همراهی مربیان مجرب اجرا شدند.

ابراهیمی تصریح کرد: طی برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، رؤسا و مدیران آموزش و پرورش در سطوح مختلف با حضور در مساجد، با دانش‌آموزان معتکف دیدار و گفتگو کردند تا از این طریق، زمینه تقویت روحیه پرسش‌گری در دانش‌آموزان فراهم شده و به سوالات آنان پاسخ داده شود.

وی یادآور شد: در مراسم اعتکاف سال گذشته شاهد حضور چشمگیر دانش‌آموزان بودیم و بیش از ۲۴ هزار نفر از دانش‌آموز استان اصفهان توانستند از این فرصت معنوی در قالب اعتکاف دانش‌آموزی استفاده کرده و معتکف شوند.

کد خبر 727156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.