به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدحسن اسدی، امروز _ چهارشنبه هجدهم بهمن_ در آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط ۳ مترو شیراز اظهار کرد: امروز شهرداری شیراز در حوزه توسعه قطار شهری در جایگاهی بالاتر از سایر کلانشهرها قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر خط یک مترو شیراز با ۲۵ کیلومتر طول به صورت فعال تردد و جابهجایی مسافر را انجام میدهد، همچنین خط ۲ که در ایام بهمن سال گذشته، سه ایستگاه آن به بهرهبرداری رسید، امروز عملیات اجرایی دو ایستگاه دیگر آن به اتمام رسید و یک ایستگاه به زودی افتتاح میشود و تا پایان سال یا فروردین ۱۴۰۳ ایستگاه دیگر به بهرهبرداری میرسد.
شهردار شیراز با اشاره به معضلات تأمین واگن برای خطوط مترو گفت: یکی از مشکلات ما در مترو تأمین واگن است. این در حالی است که برای خرید واگن حتی به بازار قاچاق و سیاه رفتیم اما نتوانستیم واگن بخریم.
اسدی با تاکید بر اینکه موضوع تأمین واگن برای مترو یک موضوع اساسی است، ادامه داد: خط ۲ مترو شیراز با طول ۱۰ کیلومتر نباید امروز تنها ۵ ساعت مسافرگیری داشته باشد و سر فاصله خطوط نیم ساعت باشد، بلکه این خط باید روزانه ۱۶ ساعت و با سر فاصله کمتر از ۱۵ دقیقه خدمترسانی کند.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه عملیات خط ۲ مترو از میدان امام حسین (ع) تا میدان کلبه در حال اجراست، اظهار امیدواری کرد: این خط در تابستان ۱۴۰۴ افتتاح و به بهرهبرداری برسد.
اسدی همچنین در خصوص خط ۳ مترو افزود: خط ۳ مترو در سال ۹۹ کلنگزنی شد و بیش از سه بار تفاهمنامه همکاری تمدید و مبادله شد اما هیچ اقدامی برای آن انجام نشد و در نهایت روز هفدهم اسفند سال گذشته عملیات اجرایی این خط با مشارکت یک شرکت پیمانکاری آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: به همت این شرکت یکی از بهترین دستگاههای تی بی ام با سطح مقطع ۹ متر به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان خریداری شد و امروز این وعده برای اجرای عملیات این خط محقق شد.
شهردار شیراز اظهار کرد: خط ۳ مترو شیراز بیش از ۱۰ کیلومتر طول و هشت ایستگاه دارد که یک ایستگاه آن در کنار ایستگاه راه آهن شیراز احداث شده است و ایستگاهی که در چهارراه بلوار شریعتی اجرا میشود، در زیر رودخانه خرم رود است و این اقدام در سطح کشور برای نخستینبار برای احداث یک ایستگاه در زیر رودخانه صورت گرفت.
اسدی تاکید کرد: اهمیت خط ۳ مترو شیراز از خط ۱ بیشتر است، چرا که در مطالعات طرح ترافیک، شهر جدید صدرا، گویم و دوکوهک، شهرک گلستان و شهرکهای منفصل ورودی خودرو و سر ریز جمعیت تا بلوار شریعتی بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: خط ۳ مترو یکی از خطوطی است که بسیار اهمیت دارد و به دلیل توسعه شهرنشینی در قسمت شمالغرب این کلانشهر، احداث خط مترو در این منطقه بسیار احساس میشد.
شهردار شیراز با بیان اینکه در سفر هیئت دولت در چهار ماه گذشته به شهر شیراز مجوز اجرای خط ۴ مترو اخذ و کلنگزنی آن انجام شد، تصریح کرد: شیراز یکی از کلانشهرهایی است که اقدام بیسابقهای در حوزه مترو برای آن انجام میشود و تمام اقدامات اجرایی با استفاده از توان متخصصان داخلی است.
اسدی در پایان تصریح کرد: در پروژه احداث مترو مهندسی ارزش به جهت کاهش قیمت تمام شده صورت گرفت.
به گزارش ایمنا، عملیات اجرایی دستگاه حفاری مکانیزه خط ۳ مترو شیراز در محل ایستگاه گلستان برای نخستینبار با دستگاه تیبیام با قطر ۹ متر با اعتباری بالغ بر ۳,۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.
نظر شما