به گزارش خبرگزاری ایمنا، با ورود جوامع به دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابزار کنترلی پلیس راهنمایی و رانندگی برای کاهش سرعت و تصادف خودروها در معابر شهرها نیز تغییر یافته که دوربینهای نظارتی یکی از این فناوریهای نوین است؛ در این بین استفاده از دوربینهای هوشمند کنترل سرعت بهعنوان یکی از کلیدیترین تکنولوژیهای کاهش سرعت مطرح است.
دوربینهای مداربسته ترافیکی یکی از نوآوریهای حوزه تکنولوژی نظارت تصویری است که از آنها میتوان برای مطالعه الگوهای ترافیکی، جریمه افرادی که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض میکنند، برای نظارت و کنترل ترافیک استفاده کرد.
سال ۶۶ بود که نظارت با دوربینهای هوشمند ترافیک در اصفهان آغاز شد و سال ۶۹ نخستین دستگاه کنترل هوشمند تقاطع طراحی و در تقاطع ابوذر و عباسآباد نصب شد؛ سال ۷۴ مرکز کنترل ترافیک که قابلیت کنترل چراغهای راهنمایی و رانندگی بهصورت متمرکز از راه دور را داشت، در اصفهان راهاندازی شد.
ابتدای راهاندازی مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان، تعداد دوربینهایی که چشم مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان محسوب میشد، کم بود و این مرکز کار خود را با ۱۴ دوربین و کنترلهای مربوطه آغاز کرد، اما در حال حاضر و با گذشت حدود ۲۰ سال از راهاندازی این مرکز، به گفته حسین حقشناس معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان، بالغ بر ۸۰۰ دستگاه دوربین نظارتتصویری، پلاکخوان، تردد شمار و زوج و فرد در سطح معابر شهری وجود دارد که به مدیریت آنلاین «برخط» ترافیک کمک میکند.
سرعت بالای خودروها در شهر باید کنترل شود
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به کارایی دوربینهای ثبت تخلف در خیابانها و بزرگراههای شهرها به خبرنگار ایمنا میگوید: موضوع ایمنی تردد و بهویژه ایمنی عابر پیاده، افراد معلول و دوچرخهسواران باید در تقاطعی که با خودروها پیدا میکنند یا در زمانی که در ترافیک شهری قرار میگیرند، طبق استانداردهای لازم رعایت شود.
وی ادامه میدهد: یکی از استانداردها این است که سرعت بالای خودروها در شهر کنترل شود و در تصادف با عابر پیاده، اگر خودرو با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر باشد، میزان آسیبدیدگی عابر پیاده به شدت کاهش پیدا میکند و اگر بیشتر از ۵۰ کیلومتر بیشتر باشد، احتمال جان باختن وجود دارد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه میدهد: دوربینهای ثبت تخلف کاهش سرعت و موارد دیگر در این ارتباط کمک مؤثری در بهبود و کیفیت ایمنی ترددها در شهر دارد، همچنین حملونقل در سطح شهر که از یک نظم و انضباط بیشتری برخوردار میشود.
۶ تخلف رانندگی با سامانههای هوشمند کنترل میشود
سیدحمیدرضا ابطحی، مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از مشخصههای شهرهای آینده هوشمندی آنها است، به خبرنگار ایمنا میگوید: یکی از زیرساختهای شهرهای هوشمند، حملونقل هوشمند است که به کاهش آلودگی هوا، ترافیک و راحتی و امنیت شهروندان کمک میکند و باید بتوانیم ابزارهای شهر هوشمند را برای زندگی بهتر در اختیار شهروندان قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه مرکز کنترل ترافیک در راستای وظایف محوله فعالیت میکند، بیان میکند: در زمینه روانسازی ترافیک لحظهای، واحدی مجزا داریم و باید ثبت تخلف را به سمت هوشمند شدن پیش ببریم که یکی از ابزارهای مورد نیاز دوربینهای ثبت تخلف است.
مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان ادامه میدهد: در این راستا شش مورد از تخلفات را با استفاده از سامانهها کنترل میکنیم که شامل سرعت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز، توقف روی خط عابر پیاده، محدوده زوج و فرد، ورود به خطوط بیآرتی، سامانه متحرک ثبت تخلف ایستایی و معاینه فنی، همچنین دوربینهای نظارتی برای ثبت تخلف ایستایی است.
سعی میکنیم با ابزارهایی که در اختیار داریم به کمبود نیروی انسانی کمک کنیم تا تخلفات به صورت خودکار یا هوشمند ثبت شود
ابطحی با تاکید بر اینکه در راستای کاهش تخلفات که منجر به بروز ترافیک میشود، اقداماتی صورت پذیرفته است، خاطرنشان میکند: بعضی تخلفات منجر به تصادف میشود، اما سعی میکنیم با ابزارهایی که در اختیار داریم به کمبود نیروی انسانی کمک کنیم تا تخلفات به صورت خودکار یا هوشمند ثبت شود.
وی تصریح میکند: با این اقدامات شاید درصد کمی از شهروندان بهخاطر جریمه متضرر شوند، اما درصد بیشتری از ایمنی و امنیت بهرهمند میشوند، از اینرو در مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان سعی میکنیم وظیفهای را که به مرکز کنترل محول شده است، با حدود ۱۶۰ سامانه محقق کنیم.
۱۵ سال کارایی مطلوب دوربینهای ثبت تخلف در بزرگراهها
کیان آریانمهر، کارشناس کنترل ترافیک در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: آغاز بهکار دوربینهای ثبت تخلف در اصفهان از سال ۸۷ با نصب دو سامانه انجام شد که برای کنترل سرعت در بزرگراهها و آرامسازی حرکت خودروها در بزرگراههای شهید خرازی و میرزا کوچک خان نصب شد؛ پس از سال ۸۷ توسعه این دوربینها را آغاز کردیم و دوربینهای ثبت تخلف اصفهان را گسترش دادیم که در چهار قسمت این فعالیت انجام گرفت.
وی با اشاره به دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز میافزاید: این نوع دوربین دو تخلف را ثبت میکند که شامل عبور از چراغ قرمز و توقف روی خط عابر پیاده است.
آریانمهر با اشاره به اجرای دوربینهای مسیر ویژه اتوبوس تصریح میکند: پس از نصب این دوربینها و ارسال جریمه برای رانندگان، شاهد کاهش تصادف در بزرگراهها و تقاطعها بودیم، البته در این بین نمیتوان از کنترل سرعت در شهر چشمپوشی کرد، چراکه سرعت ثبت شده قبلی در شب ۲۱۲ کیلومتر بود، اما در حال حاضر سرعت خودروها کاهش داشته است و با نصب دوربینها توانستهایم مدیریت خوبی برای تردد خودروها در بزرگراه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بهواسطه نصب دوربینها، میزان تخلف عبور از چراغ قرمز نیز کاهش چشمگیر داشته است، میگوید: رانندگان پس از ارسال جرایمی که مربوط به ایستادن روی خطوط عابر پیاده بود، ملزم شدند پیش از خطوط توقف کامل کنند.
کارشناس کنترل ترافیک با تاکید بر اینکه برای ثبت تخلف دستور پلیس لازم است، گفت: باید تعامل خوبی در این زمینه با پلیس صورت گیرد تا کد تخلفات برای سامانهها تعریف شود.
فعالیت ۱۴ سامانه متحرک ثبت تخلف ایستایی در اصفهان
امیرمحمد صفا، کارشناس کنترل ترافیک در رابطه با سامانههای متحرک ثبت تخلف ایستایی به خبرنگار ایمنا میگوید: در این طرح توانستیم ساماندهی معابر را که تا پیش از این بهصورت دستی توسط مأموران پلیس انجام میگرفت، در برنامه کاری قرار دهیم؛ امروزه این کار به دلیل تعداد نیروی کم بهصورت دستی غیرقابل کنترل است، اما با این سامانه که سال ۹۸ راه اندازی شد، از یک خودرو آغاز و در حال حاضر به ۱۴ خودرو رسیده است.
وی با اشاره به اینکه دوربینها تمام تخلفات پارک حاشیهای را ثبت میکنند، میافزاید: تخلفات شامل پارک دوبل و توقف ممنوع میشود، برای سایر تخلفات از سامانه دیگر نیز در مرحله راهاندازی و دریافت کد هستیم.
دوربینهای نظارتی سطح شهر کالیبره شده است
کارشناس کنترل ترافیک خاطرنشان میکند: دوربینهای نظارتی سطح شهر به شکلی کالیبره شده است که در زمانهای خاص، به سمت محلهای تعریف شده میچرخد و در بازههای زمانی ثابت، پلاک خودروهایی که در محل تخلف کردند را ثبت میکند.
صفا با اشاره به اینکه قبل از ثبت تخلف، پلیس اعلام به حرکت میکند تا خودروهایی که راننده در آنها حضور دارد، شروع به حرکت کنند و بیدلیل جریمه نشوند، تصریح میکند: خودرویی که تخلف کرده، جریمه میشود و در ادامه، جریمه بهصورت پیامکی اطلاعرسانی به راننده اعلام میشود.
به گزارش ایمنا، دوربینهای ثبت تخلف سرعت غیرمجاز در سطح معابر بهویژه بزرگراههای شهری نقش بهسزایی در کاهش تصادفات دارد و با وجود این دوربینها رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کرده و کمتر اقدام به تخلف میکنند.
نظر شما