به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه شاهد افزایش بیرویه تعداد خودروهای تکسرنشین در شهرها هستیم که ما را با موضوعات گریزناپذیری همچون آلودگی هوا و ترافیک روبهرو کرده است، اما شاید پیشرفت تکنولوژی بتواند فرصتی را فراهم آورد تا با بهرهگیری از فرهنگ سفر اشتراکی یا همان کارپولینگ، راهحلی برای این مسئله پیدا کنیم.
سفر اشتراکی یک مفهوم گسترده است که انواع مدهای حملونقلی از جمله تاکسی اینترنتی، سفر اشتراکی و کارپولینگ را شامل میشود و یک روش هوشمندانه برای جابهجایی در شهرها است که به اشتراکگذاری خودروها بین افراد کمک میکند.
در حملونقل اشتراکی معمولاً همکاران یا همسایگان برای انجام سفرهای تکراری و روزمره یا برای یک هدف جمعی با یک وسیله نقلیه مشترک رفت و آمد میکنند، در این روش مسافران و رانندگان نقاط مبدا و مقصد را به اشتراک میگذارند و هدف استفاده از منابع موجود در جاده است.
بهرهوری از حملونقل اشتراکی نهتنها به کاهش هزینههای حملونقل کمک میکند، بلکه روابط اجتماعی را تقویت میکند و به بهبود وضعیت اقتصادی کشورها نیز کمک میکند، از اینرو حملونقل اشتراکی روشی مؤثر برای کاهش مصرف بنزین است که به حفظ منابع انرژی تجدید ناپذیر همچون بنزین و گازوئیل کمک میکند، همچنین با کاهش مصرف سوخت، حملونقل اشتراکی راهی ساده برای حمایت از جهانی پاکتر و دوستدار محیط زیست را ارائه میدهد.
با پیشرفت فناوری، سرویسهای حملونقل اشتراکی در شهرهای مختلف جهان رشد کرده و وجود سرویسهای رایگان این نوع حملونقل به شرایط محلی و توسعه اقتصادی هر شهر بستگی دارد، همچنین سرویسهای حملونقل اشتراکی در شهرهای مختلف جهان از جمله نیویورک، لسآنجلس، لندن، تهران، دوبلین، سیدنی، توکیو و واشنگتن دیسی وجود دارد و این شهرها با توجه به نیازها و توسعه خود سرویسهای مختلف حملونقل اشتراکی را ارائه میدهد.
در طرح حملونقل اشتراکی رانندگان بهعنوان رانندگان حرفهای یا پیمانکاران مستقل استخدام نمیشوند و بهدنبال کسب درآمد نیستند، همچنین شهروندان میتوانند خودروهای خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند و هزینههای حملونقل را کاهش دهند، این اقدام میتواند به بهبود ترافیک، کاهش آلودگی هوا و هزینههای حملونقل کمک کند.
تردد غیرضروری خودروها در شهر باید کاهش پیدا کند
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: بهروزترین دانشی که در حال حاضر در خصوص جابهجایی و حملونقل مورد استفاده شهرهای جهان قرار میگیرد، مبتنی بر کاهش تردد و استفاده کمتر از خودروها است.
وی با بیان اینکه برای کاهش تردد خودروها در سطح شهر، موضوع سفر اشتراکی از مدتها پیش مطرح شده است، ادامه میدهد: شهروندان میتوانند با روشها و شکلهای گوناگون از خودروهای اشتراکی استفاده کنند یا خودرو خود را به اشتراک با دیگران شهروندان قرار دهند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه میدهد: این نوع حملونقل در موضوع دوچرخه وجود دارد و شهروندان میتوانند با استفاده از دوچرخه و مراجعه به محلهای پارک دوچرخه، آنها را مورد استفاده قرار دهند و در نهایت دوچرخه را در محل پارک رها کنند.
قربانی با بیان اینکه میزان تردد خودروها بهویژه در سفرهای غیرضروری باید در سطح شهر کاهش پیدا کند، میگوید: شهروندان با معرفی و اعمال سفرهای خود میتوانند تعدادی همسفر برای خود مشخص کنند تا سفر آنها با یک خودرو صورت گیرد.
حملونقل اشتراکی تنها با منافع اقتصادی امکان رشد ندارد
شهابالدین کرمانشاهی، دکترای برنامهریزی حملونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه حملونقل اشتراکی به شیوههایی از حملونقل گفته میشود که در آنها وسیله نقلیه به صورت مشترک بین افراد استفاده میشود و برای مدت زمانی محدودی در اختیار یک شخص است، اظهار میکند: دوچرخه اشتراکی سابقه خوبی در شهرهای کشور دارد و شهروندان متعددی حدود دو دهه از این نوع حملونقل استفاده کردهاند.
وی با بیان اینکه حملونقل اشتراکی شامل خودروهای شخصی، دوچرخه و سایر وسایل حملونقل میشود، ادامه میدهد: گونهای از حملونقل اشتراکی که در حال حاضر در جهان سابقه چندین ساله دارد، موضوع خودروهای اجارهای است.
دکترای برنامهریزی حملونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید میکند: ریشه حملونقل اشتراکی، اقتصاد اشتراکی است؛ در این اقتصاد قرار نیست که یک شخص زمانی که هزینه وسیلهای را پرداخت کرده است، استفاده دائم از آن داشته باشد.
کرمانشاهی میگوید: در موضوع خودروهای اشتراکی در بخش معینی از روز یک خودرو به اشتراک گذاشته میشود، از اینرو این موضوع به دلیل کمبود اعتماد میان شهروندان، هنوز رشد خوبی در کشور نداشته است.
وی اضافه میکند: اغلب وسایل نقلیه با کیفیت بالا از لحاظ سوخت مصرفی و وسایل الکتریکی برای حملونقل اشتراکی استفاده میشود تا به نوعی اثرات زیستمحیطی را کاهش دهد.
بهترین نتیجه استفاده از حملونقل اشتراکی، صرفهجویی اقتصادی ناشی از تملک مربوط به وسایل است
دکترای برنامهریزی حملونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کارپولینگ به این معناست که یک شهروند در مسیر خود با چند شهروند دیگر همسفر میشود، خاطرنشان میکند: حملونقل اشتراکی موجب کاهش نابرابری میشود و دسترسپذیری شهروندان به وسایل نقلیه مختلف را افزایش میدهد، همچنین بهترین نتیجه استفاده از این نوع حملونقل، صرفهجویی اقتصادی ناشی از تملک مربوط به وسایل است.
کرمانشاهی میگوید: در حملونقل اشتراکی گونههای مختلفی از حملونقل در اختیار شهروندان قرار میگیرد و این موضوع تنها به خودرو شخصی مربوط نمیشود، همچنین شهروندان میتوانند کیفیت بالاتری از خدمات را با هزینه تملک پایین تجربه کند.
وی با بیان اینکه تجربه خوبی از دوچرخه برای موضوع حملونقل اشتراکی در کشور وجود دارد، ادامه میدهد: شیوه دوچرخه اشتراکی میتواند رشد خوبی در کشور داشته باشد، اما تنها با منافع اقتصادی امکان رشد ندارد و نیازمند کمکهای همهجانبه است.
دکترای برنامهریزی حملونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح میکند: حملونقل اشتراکی در مجموع به دلیل صرفهجویی در منابع و دسترسپذیری شهروندان به تمام وسایل نقلیه یکی از مهمترین گونههای حملونقل است.
برای کاهش آلودگی هوای شهر گام برداریم
جمشید لقایی، مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: حملونقل اشتراکی تأثیر بسزایی در تمام موضوعات بهویژه در کاهش آلودگی هوا دارد.
وی ادامه میدهد: موضوع حملونقل اشتراکی به سایر وسایل نقلیه گفته میشود که با سابقهترین گونه این نوع حملونقل شامل اتوبوس، مترو و سایر وسایل حملونقل عمومی میشود.
مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه سنتیترین شکل حملونقل اشتراکی شامل مترو، اتوبوس، اتوبوس تندرو، تراموا و تاکسی میشود، تاکید میکند: بهتازگی موضوع دوچرخه و اسکوتر اشتراکی مطرح شده است که در بسیاری از شهرهای جهان شکلهای مختلفی از دوچرخه در ایستگاههای مختلف به اشتراک گذاشته میشود تا شهروندان استفاده کنند.
لقایی با بیان اینکه هرکدام از گونههای این نوع حملونقل با هدف خاصی توسعه پیدا کرده است و به اشکال مختلفی در شبکه حملونقل تأثیر دارد، اضافه میکند: شهروندان برای رفع نیازها و انجام امور روزانه خود نیازمند سفر هستند و با افزایش بهرهوری این سفرها به کاهش آلودگی هوا نیز کمک میکنیم.
مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان میکند: بهطور مثال در طول روز شش میلیون سفر در سطح شهر اصفهان انجام میشود، از اینرو اگر تمام این سفر با خودرو شخصی صورت گیرد، حجم زیادی از خودرو وارد خیابانها میشود و ترافیک سنگینی را بهوجود میآورد که با افزایش آلودگی هوا همراه است.
به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین مزایای استفاده از حملونقل اشتراکی برای محیط زیست این است که روشی مؤثر برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای محسوب میشود و علاوه بر این با کاهش تعداد خودروها، فرسودگی جادهها نیز بهطور چشمگیری کاهش پیدا میکند، همچنین شواهد نشان میدهد که استفاده از حملونقل اشتراکی استرس مربوط به رفتوآمد را کاهش میدهد، زیرا مسافران مجبور به رانندگی نیستند.
حملونقل اشتراکی فرصتی برای استفاده مؤثر از زمان رفت و آمد برای اقداماتی از جمله گوش دادن به کتابهای صوتی یا پادکست و لذت بردن از یک سفر آرام را فراهم میکند، همچنین این روش موجب کاهش ترافیک، آلودگی هوا و هزینههای حملونقل میشود.
نظر شما