به خبرگزاری ایمنا از اردبیل، محمدمهدی کاظمی صبح امروز _دوشنبه شانزدهم بهمن_ در سفر به استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس سند تحول باید مسئله آموزش و پرورش اولویت اول برای تمام سازمانها و دستگاهها باشد و در دولت سیزدهم این اتفاق افتاده است؛ موضوع کیفیت آموزشی در مدارس دولتی مورد توجه رئیسجمهور است، همچنین باید تلاش کنیم تا شرایط را به نحوی فراهم کنیم تا در استانها نیز استانداران، فرمانداران و ائمه جمعه نیز در ارتقای آموزش و پرورش ایفای نقش کنند.
وی با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن گفتمان سند تحول در سطح مدارس افزود: اگر تصور کنیم از بالا به پایین و به واسطه بخشنامه میتوان سند تحول را اجرا کرد، به بیراهه رفتهایم و باید به دنبال تحقق نسخه مدرسهای سند تحول باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالشهای موجود در حوزه نیروی انسانی اظهار کرد: موضوع جذب و توانمندسازی نیروی انسانی یکی از اساسیترین مسائل آموزش و پرورش است، با وجود تمام چالشهای موجود، سال جاری در کنار ۲۵ هزار نفر خروجی دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی نیز حدود ۶۰ هزار نفر جذب شدند، پیشبینی شده است در آزمون استخدامی پیش رو نیز حدود ۷۱ هزار نفر آموزگار و دبیر برای سال تحصیلی آینده جذب کنیم.
کاظمی در ادامه ارتقای کیفی مدارس به خصوص مدارس عادی را اولویت اصلی آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: مسئله ارتقای کیفیت مدارس عادی دولتی صرفاً با مسائل مالی قابل حل نیست، در کنار بحث سرانه مدارس و تأمین و توانمندسازی نیروی انسانی آنچه مهم است این است که باید باور و اعتقاد همه ما باید معطوف به ارتقای کیفیت مدارس دولتی باشد.
وی افزود: تنها شاخص کمی که میتواند وضعیت کیفیت آموزش را نشان میدهد میانگین نمرات است و آنچه اتفاق افتاده است میانگین نمرات نیازمند بهبود است، به واسطه شیوه جدید برگزاری امتحانات نهایی اطلاعات دقیقی در خصوص عملکرد دانش آموزان در دست داریم و باید بر اساس نقاط قوت و ضعف برنامهریزی لازم انجام شود.
معاون آموزش متوسطه در بخش دیگری گفت: سهم آموزشهای فنی حرفهای و هنرستانها باید به ۵۰ درصد برسد که یکی از راهکارها ایجاد هنرستانهای جوار کارخانهها است که با حمایت استانداران و فرمانداران این موضوع قابل تحقق است، طی دو سال گذشته برای تجهیزات هنرستانها ۱,۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص داشته شده است و تا پایان منابعی برای کمک سرانه مدارس اختصاص داده خواهد شد.
نظر شما